• Anonym

Hon tycker jag är ego för jag sökte hjälp tidigare.

Min sambo och jag har försökt få barn i 10 månader, och har testat med äl-test många månader som inte givit utslag. Så jag ringde kvinnokliniken och berättade att jag misstänkte att jag inte hade äl och fick då komma in på en tid för vul och blodprov.Ok, jag ljög och sav i försökt ett år, men det är ju nästan sant. Idag ska jag in och ta ett av blodproven och vi kom in på det jag och systern. Hon kommer med att hon tycker det är fel att jag ljugit när det finns andra som försökt så länge eller äldre kvinnor som vill ha barn för de inte hittat nån förrän senare ålder. Hon tänker säkert på sig själv då hon är 35 och inte har nån partner. Jag är 29,så så väldigt ung är jag inte!
    Har längtat efter barn flera år, det vet hon. Så nu mitt under utredningen, som faktiskt läkaren skrev in oss på efter att ha sett jag har pco kommer hon hur fel jag gjort och gnäller. Ska hon inte stötta mig? Det är rätt jobbigt för oss...men hon tycker jag är ego Det sårar mig. Känns som hennes bitterhet går ut över mig.

• Svar på tråden Hon tycker jag är ego för jag sökte hjälp tidigare.
  • Anonym

Annars - om man INTE har något av ovanstående, utan hyfsta regelbundna cykler på 25-35 dgr och vet att man har ägglossning - så finns igen anledning att söka utredning före ca 1-1,5 år om man är under 30-35.
    Är man över 30-35 så är det viktigare att söka lite tidigare om man vill, ffa om man önskar mer än ett barn, eftersom fertilitetn hos kvinnor börjar sjunka i den åldern.

För är allt som det ska vara så beror dröjsmålet i nio fall av tio på en ren slump eller/och lite färre spermier, men det finns fortfarande alla chanser kvar!

• Anonym

Lite onödigt att ljuga kanske, men det spelar ingen roll annat än att du kanske får dålig karmaFlört.

Självklart ska man inte kämpa på månad efter månad när man inte ens har ägglossning! Det är ju lika liten chans att lyckas som om killen inte har några spermier.

• Anonym

STRUNT I DET TS! Min kompis sökte hjälp efter 2 mån, hon ville helt enkelt veta om allt såg bra ut. Inga problem bara man träffar rätt läkare.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-05-21 14:31:17 följande:
    STRUNT I DET TS! Min kompis sökte hjälp efter 2 mån, hon ville helt enkelt veta om allt såg bra ut. Inga problem bara man träffar rätt läkare.

Fast söka HJÄLP är väl kanske inte riktigt rätt ord efter två månaders försök!!
    Iaf inte om hon inte har någon särskilt anledning att tro att hon behöver hjälp att bli gravid.
    Snittet är liksom sex månader så....

Idag ska man kontrollera ALLT och tror sig kunna beställa en graviditet mha ägglossningstest! Skrattande    
  • Queen of all

Kan kanske tycka det är lite ego men inget att gå och älta om. 

Har själv fått gå en utredning och var på väg att bli ivf-behandling.
    Det jobbigaste i allting var faktiskt väntandet man hela tiden fick göra. Hela proceduren tog en himla tid.
    Och att då veta att det finns dom som ljuger för att "smita före" i kön känns lite frustrerande.  

• Anonym
    Queen of all skrev 2012-05-21 14:57:19 följande:
    Kan kanske tycka det är lite ego men inget att gå och älta om. 

Har själv fått gå en utredning och var på väg att bli ivf-behandling.
    Det jobbigaste i allting var faktiskt väntandet man hela tiden fick göra. Hela proceduren tog en himla tid.
    Och att då veta att det finns dom som ljuger för att "smita före" i kön känns lite frustrerande.  
    Ja fast går man till en privat klinik och betalar ur egen ficka så tycker jag att det ska vara upp till var och en.
    Men i den offentliga landstingskön/vården så ska man naturligtvis inte ljuga! Det är ju högst omoraliskt, och dessutom meningslöst eftersom man ju mycket väl kan bli gravid efter ett halvår - 9 mån - ett år - och mer.... 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-21 15:28:47 följande:
    Ja fast går man till en privat klinik och betalar ur egen ficka så tycker jag att det ska vara upp till var och en.
    Men i den offentliga landstingskön/vården så ska man naturligtvis inte ljuga! Det är ju högst omoraliskt, och dessutom meningslöst eftersom man ju mycket väl kan bli gravid efter ett halvår - 9 mån - ett år - och mer.... 
    Håller med!

I TS fall hade hon inte behövt ljuga utan hade säkert fått hjälp ändå pga att hon inte har ÄL.

Men om man verkar helt frisk så är det ju bara idiotiskt att ljuga för att bli utredd innan man har försökt ordentligt hemma (dvs minst ett år). Det är inte direkt kul att bli utredd, man måste lämna blod vid flera tillfällen, komma på besök (vara borta från jobbet), och äggledarspolningen/kontrollen var i alla fall för mig en rätt hemsk historia. Vem vill besöka sjukhuset flera gånger i onödan liksom?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-21 20:14:47 följande:
    Håller med!

I TS fall hade hon inte behövt ljuga utan hade säkert fått hjälp ändå pga att hon inte har ÄL.

Men om man verkar helt frisk så är det ju bara idiotiskt att ljuga för att bli utredd innan man har försökt ordentligt hemma (dvs minst ett år). Det är inte direkt kul att bli utredd, man måste lämna blod vid flera tillfällen, komma på besök (vara borta från jobbet), och äggledarspolningen/kontrollen var i alla fall för mig en rätt hemsk historia. Vem vill besöka sjukhuset flera gånger i onödan liksom?
    Kan tillägga att den där tabletten med bredspektrumantibiotika som man fick ta efter att de kollat passagen i äggledaren gav mig mitt livs första svampinfektion.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-21 20:14:47 följande:
    Håller med!

Precis..
    Har också genomgått en fertutredning en gång och inte var det så kul inte.
    Ffa var det psykiskt jobbigt för mannen att lämna spermaprov och få det analyserat..

Och som sagt; har man ingen särskild anledning att tro nåt annat så utgår man ju från att man kan bli gravid och få barn så länge man inte har försökt i mer än 12-18 mån eller/och före man fått minst 3 mf i rad. För mest sannolikt kan man bli det och få det!
    Men man får ha lite tålamod ibland.  
  • Queen of all

Håller med er!

Är ju skillnad om man går till en privat klinik. Då betalar man ju ändå för det och tar ingen annans plats så sätt. 
    Men att ljuga för att komma före i en kö som man antagligen inte behöver stå i alls är bara fel. Det finns många där ute som behöver hjälp att få barn.  

• Lovebug

Det är helt klart fel att ljuga men om man har problem med utebliven ägglossning så rekommenderas man att söka hjälp tidigare. Med andra ord, om du inte fått något utslag alls på ägglossningstickor under 10 månader så hade du ändå fått kommit in utan att behöva ljuga om hur länge ni försökt....så ingen idé att ha dåligt samvete för något sånt.

Svar på tråden Hon tycker jag är ego för jag sökte hjälp tidigare.