Norrland skrev 2012-05-11 16:30:48 följande:
Ludmila är en mycket speciell och gullig gammal kvinna som, precis som du säger, behandlar bakteriell vaginos. Och många som har gått hos henne har blivit gravida efter många år av ofrivillig barnlöshet. Om man inte har någon utredning bakom sig, om man inte vet varför man inte lyckas bli gravid, så tycker jag att man kan prova att gå till Ludmila. Eller om man bara vill få sin bakteriella vaginos behandlad. Men det som gör att jag är lite skeptisk till henne är att hon är så superpositiv och försöker intala alla att de säkert kan bli gravida på egen hand, bara man går hem och tror på det riktigt mycket. Hon försöker få en att känna hopp. Och det är ju egentligen jättefint och bra. Men inte om man har en utredning och diagnos i bakgrunden, för då spelar det ingen roll hur mycket hon och jag hoppas, det kommer inte att lyckas ändå. Jag tycker att det finns en stor risk att hon skapar falska förhoppningar, som bara gör att man blir ännu mer ledsen och sårad efteråt, när man ändå inte lyckas. Dessutom skriver hon ut Pergotime till folk, trots att de har diagnoser som säger att man har supersvårt att lyckas på egen hand. Att skriva ut Pergotime och peppa för fullt, trots att man har Endometrios eller manlig faktor - det tycker jag är oansvarigt.
Men det råder nog ganska olika uppfattningar om henne. Hon hjälpte mig mot min bakteriella vaginos, som ingen annan (IVF-klinik eller läkare) tog på allvar. Men hon skrev också ut Pergotime och sa åt oss att gå hem och mysa ordentligt i tre månader så skulle vi se att vi säkert blev gravida. Men min man har dåliga spermier och jag har jättedåliga ägg. Vi införlivades med hopp och tyckte att det var jätteskönt att någon trodde på oss från början, men efter två månader började vi fundera på vad vi egentligen höll på med. Efter tre månader hade vi inte blivit gravida, vilket vi ju inte heller hade blivit på 8 år.
Men jag har kompisar som både har blivit otroligt hjälpta av henne och som har samma erfarenheter som jag. Så, berätta gärna din egen erfarenhet sen här.
Hur gör hon för att hjälpa med att få bort bakteriell vaginos? Vad är det man får utskrivet av henne mot det?