• mammamia78

Hjälp inför vårdbidragsansökan.

Min dotter 7,5 år har ADHD. Jag ska nu söka vårdbidrag men vet inte hur jag ska fylla i och hur jag ska beskriva det jag gör för henne.

Jag är ensamstående och ALL min lediga tid går åt till henne, hon måste ständigt bevakas så att hon inte rymmer iväg någonstans på ren impuls vilket hänt många gånger och det är ständig koll och trixande och fixande med henne men hur tusan ska jag få ned allt detta så det låter vettigt på papper till försäkringskassan?

Jag har ingen som helst avlastning för henne utan jag har hela hennes liv gjort allt med henne och jag har i stort sett inget eget liv förutom tiden jag är på jobbet. Jag är stressad och har i omgångar varit sjukskriven för jag blivit deprimerad och mått dåligt till följd av all stress som blivit iom att jag måste arbeta heltid för att få det att gå runt ekonomiskt och då blir det ännu mer stress iom att jag ska skynda från jobb och att hämta och sen fixa och ta hand om henne och planera och göra läxor m.m.

Men som sagt hur får jag ned allt detta på papper, allt jag gör för dottern? Tycker det är jättesvårt.

Det går även åt mkt pengar pga slitage av kläder, det går väl åt ett par byxor MINST varje vecka om inte oftare ändå, tröjor smutsas ned och går inte att få rena igen och är förstörda. Strumpor tappas bort, mössor och vantar också och t.o.m skor ibland.

Sen undrar jag när de frågar om man har andra skattepliktiga inkomster förutom från FK menar de då lönen eller något annat?

• Svar på tråden Hjälp inför vårdbidragsansökan.
  • Vertigo

När vi ansökte om vårdbidrag för vår son (AS+ADHD) delade jag upp allt i rubriker och sedan underrubriker för att lättare sära på allt.
    Ska snart gör en ansökan för vår dotter också och kommer nog att lägga upp det på samma sätt.
    Som t.ex. såhär:  http://livetmedautism.blogspot.se/2011/01/vardbidrag.html

En annan sida: http://www.fub.se/radgivning/texter/48/
    (Kolla del 2, punkt 1 för tips)

På så vis tyckte jag det var enklare att få med allt, ingen risk att jag glömde något. =)
    Blev mycket skrivande förstås men ju mer desto bättre! Tänk på att verkligen ta med allt som du själv nämner i din trådstart. FK kanske inte godkänner allt du tar upp men det är värt ett försök.

Annars kan du testa att googla på vårdbidrag + lathund och se vad som dyker upp.

Ang. andra skattepliktiga inkomster så är det väl all inkomst som du skattar för, d.v.s lön och ev annat. 

Lycka till! =) 

• hannalood

Jag började med att skriva en personlig inledning om hur jag som mamma har mått, hur lillebror får ta hand om sig själv mkt. Och hur allt har påverkat hela familjesituationen. Därefter beskrev jag en dag från att dottern vaknar till att hon somnar. Du ska ta med allt och absolut inte förfina något. Maila om du har mer frågor. Förresten dottern har diagnos lindrig utv. störning, hyperaktiv mm.  Vi har 3/4 beviljat. Maila om du har frågor.

• sommar 77

En undran till er som vet. Får man något om det mesta handlar om tid i medling mellan syskon , förklaringar, läx hjälp , utbrott (skrik å låsningar men slåss inte), uppmärksamhet...

• sommar 77

Min dotter har högfungerande Autism men "det märks inte utåt " utan hon döljer det rätt bra, men vi hemma "jobbar och lär henne" konstant om hur man ska vara i livet osv. Så de andra syskonen får mindre tid.

• mammamia78

Jag skrev att precis all min lediga tid går åt till att "bevaka" dottern och se till att hon inye skadar sig elle på annat sätt råkar illa ut pga sin impulsivitet, hur jag hela tiden måste vara närvarande, måste vara med när hon ska klä sig även om hon klär sig själv så kan hon liksom "fastna" lr komma av sig om man inte hela tiden är med. Hur jag måste vara med o hjälpa henne hålla koll på var hon lägger saker. Hur jag knappt hinner laga mat pga att jag ständigt måste vara där hon är som en skugga och att jag har vari sjukskriven vid ett par tillfällen pga all stress d innebär att vara ensamstående förälder med allt detta ansvar och att arbeta heltid samtidigt.
    Sen har jag radat upp alla merkostnader för kläder osv...

• mammamia78

Nu ska jag bara skicka en kopia till läkaren på Bup för o få läkarintyg från honom, hoppas det går relativt snabbt. Vill in m ansökan så fort som möjligt.

• hannalood

Jag skickade min i slutet på feb och fick det beviljat i mitten på april. Och jag fick retroaktivt från datumet dem stämplade den.

• pcalma

Man får retroaktivt från den månad ansökan inkommer.
    Beskriv hur ett dygn kan se ut och ta med allt!
    Matsituationer, hygien, tillsyn, konflikthantering, förebyggande, förberedande, förekommande, läxor, rutiner, humör, läggning, nätter, sociala situationer, mm. Allt du kommer på!!

Vb baseras på merarbetet! Ansök om merkostnader i samma ansökan:
    Mediciner, sjukresor, material, extra slitage på kläder, hem, leksaker etc. Extra tvätt. Medlemskap, litteratur, etc

• No Name

Glöm inte att det är bra att beskriva mycket detaljerat det vinner du på :) jag kryssade även i rutan där FK ska ringa upp mig för att beskriva ansökan lite extra för då kan jag poängtera vissa saker :) vi får ut 1/4dels vb

• fjärillen80

Just den biten med tillsyn & rymnings benägenhet går först, det är det viktigaste de tittar på. Vi får ett halvt vårdbidrag för våran son som är 2,5 år & har adhd. Han kräver tillsyn hela tiden & har nu fått Ritalin.

• pcalma

Fjärilen80: 2,5 år bara och redan ADHD-diagnos? Redan Ritalin?

• Vintergatan

Vi är i samma sits. Ska också söka vårdbidrag för vår dotter. Fann många bra tips här. Jag har en fråga till er som redan är beviljat vårdbidrag. Om man blir beviljad vård bidrag t ex 3/4 måste man då gå ner i arbetstid så mycket så att det motsvarar 3/4 av sin anställningsprocent. ?? Eller är det frivilligt hur mycket man väljer att gå ner i sysselsättningsgrad ??. Om dottern ska vara vissa dagar i veckan hos sin pappa och vissa dagar hos mig (mamma) i veckan hur blir det då? . Barnets far vill inte söka vårdbidrag av olika anledningar. Går det att bara jag söker för de dagar hon ska vara hos mig??. Eller måste pappan också söka för att det ska bli beviljat??

• pigglet
    Vintergatan skrev 2012-06-20 15:53:12 följande:
    Vi är i samma sits. Ska också söka vårdbidrag för vår dotter. Fann många bra tips här. Jag har en fråga till er som redan är beviljat vårdbidrag. Om man blir beviljad vård bidrag t ex 3/4 måste man då gå ner i arbetstid så mycket så att det motsvarar 3/4 av sin anställningsprocent. ?? Eller är det frivilligt hur mycket man väljer att gå ner i sysselsättningsgrad ??. Om dottern ska vara vissa dagar i veckan hos sin pappa och vissa dagar hos mig (mamma) i veckan hur blir det då? . Barnets far vill inte söka vårdbidrag av olika anledningar. Går det att bara jag söker för de dagar hon ska vara hos mig??. Eller måste pappan också söka för att det ska bli beviljat??
    Du behöver inte gå ner i tid om du får vb beviljat. De beslutar utifrån den tid du lägger på barnet just nu i vardagen.

Vill tipsa om en bra bok. Den heter typ "söka vårdbidrag" och finns på vulkan.se. De 2 mammor som skrivit den har barn med diagnoser inom "autism-spektrum", så den ger väldigt många exempel just utifrån det. Men även vi med en cp-diagnos hade mycket hjälp av boken. 
Svar på tråden Hjälp inför vårdbidragsansökan.