• JoWiAn

Graviditetspenning---- bebisen kommer innan bf?

Man ska ju anmäla till fk om man föder innan BF óch har GP. Räknar de då tillbaka 10 dagar från den dagen barnet är fött och avslutar GP där eller gäller GP fram till födelsedagen?

Då får man kanske ta ut föräldradagar i efterskott för det är ju inget man planerat att den lille kan komma innan det beräknade datumet.  

William 2005-03-03 ~ lillebror i magen BF 13/5 2012
  • Svar på tråden Graviditetspenning---- bebisen kommer innan bf?
  • Pluttan

Man får inte gp fram till bf. Utan endast fram till 11 dagar innan bf. Får man barn innan fks gp period är slut måste man kontakta fk.

• JoWiAn

Ja jag vet att man får det tills 11 dagar innan BF. Men som jag har GP till imorgon den 3/5. Ska bli igångsatt imorgon. Alltså kommer bebisen innan BF. Räknas då 3/5 som BF så att jag bara får fram till den 24/4?? Alltså att jag får ta ut föräldrapenning i efterskott för den 25/4 och framåt???

• krakel

Nej 11 dagar innan Bf om du av nån anledning får barn innan den 11:e dagen då ska du meddela fk men du kommer ju inte föda innan den 11:e dagen så nej du behöver inte kontakta dem

• JoWiAn

Då får jag GP fram till den 3/5 fast att bebisen kanske födds den 4/5? Låter ju bra....

• krakel

Nu kanske jag va för snabb ja men iaf om vi tar mig som exempel. Har Bf den 3/6 och har då rätt till gp från den 4/4 tom den 23 maj. Ska bli igångsatt den 24 maj behöver då inte kontakta fk men om jag idag skulle föda då måste jag ringa dem.

Sen om man inte blir vare sig snittad eller igångsatt och går över tiden får man ta ut fp från 11 dagar innan Bf dvs 24 för mig. Om jag inte väljer att gå utan ersättning 11 dagar innan och de dagar som man sen går över tiden.

• Vivvi12

Precis vad jag också gått och funderat på... :) Jag har GP tom 11 maj, vad händer om jag får tidigare, räknar de då tillbaka dagar?

• Twizz

Jag är totalt förvirrad! Har bf 7 juni och gp till 27/5... hmm..

• krakel

Om ni får barn innan den sista dagen ni har rätt till gp tex gr tom 1/1 och får barn tex 30/12 då måste ni ringa fk. Kan säga om ni får
    Barn en dag då ni är berättigad till gp måste ni ring så de inte betalar ut i ni blir återbetalningsskyldig.

• Vivvi12

Krakel: ja ok så dom räknar iaf inte bakåt 11 dgr från 30/12 ( i ditt exempel) ?

• krakel

Nej från Bf dagen o 11 dagar bak. Man blir inte återbetalningsskyldig om bebisen kommer innan Bf fast efter gp sista dag. De har just 11 dagar innan kust för att bebisen faktiskt kan komma tidigare.

Ta mitt Bf tex jag är beräknad 3 juni och ska snittas 24 maj. Jag får ju gp tom 23 så jag kommer aldrig behöva gå utan pengar så att säga och jag blir heller aldrig återbetalningsskyldig. Men om bebben vill komma tex 21 eller 22 maj måste jag säga till.

Gud va svårt det är att förklara på nätet ha ha

Svar på tråden Graviditetspenning---- bebisen kommer innan bf?