• Mammalängtan

När började ni känna fostret?

I vilken vecka började ni känna fosterrörelser i eran första graviditet?

BF 25 okt 2012
  • Svar på tråden När började ni känna fostret?
  • caelum
    Hickstead skrev 2013-01-10 13:54:48 följande:
    det är inte alla som säger det på RUL om man inte frågar - så var det när vi var på RUL. Då nämnde hon det först när jag kommenterade hur mycket bebisen sprattlade runt utan att jag kände minsta lilla. 
    Jo men man får ju reda på det, oavsett om dom säger det direkt eller om man frågar först
  • Hickstead
    caelum skrev 2013-01-10 14:02:26 följande:
    Jo men man får ju reda på det, oavsett om dom säger det direkt eller om man frågar först
    jo, men det kan vara bra att veta att man inte automatiskt får reda på det utan att det kan hända att man måste fråga. Jag hade det i åtanke nr vi åkte dit men glömde det så fort bebben kom upp på skärmen :) så det var tur att hon sa det sen, annars hade jag fortfarande undrat när vi åkte hem igen. 
  • Hickstead
    Felicia111 skrev 2013-01-10 14:02:14 följande:
    är nästan helt hundra på att det är rörelser jag känner.. men är bara i ca v 9 :S?
    i vecka 9 kar fostret varken armar eller ben att tala om och rör sig knappt där den ligger långt ner i bäckenet, så det är nog tyvärr annat du känner. 
  • Felicia111
    Hickstead skrev 2013-01-10 17:21:38 följande:
    i vecka 9 kar fostret varken armar eller ben att tala om och rör sig knappt där den ligger långt ner i bäckenet, så det är nog tyvärr annat du känner. 
    men va roligt för i vecka 10 ska dom ju ha fingrar?

• blomman07

Jag kände väl relativt sent, v23-24. Kanske någon enstaka gång innan det, men då var jag väldigt osäker, och det kan lika gärna ha varit tarmrörelser.
    Men nu (v28) känner jag massor! Helt otroligt hur fort det går, från att undra om jag har den lataste bebisen någonsin till ständig aktivitet. :)

• XcsM
    Felicia111 skrev 2013-01-10 14:02:14 följande:
    är nästan helt hundra på att det är rörelser jag känner.. men är bara i ca v 9 :S?
    Nja, tror nog inte det är bebis du känner än v9 låter i alla fall väldigt tidigt i mina öron. Så pass tidigt väger de ju inte mer än några gram och är bara några enstaka centimeter långa
    blomman07 skrev 2013-01-10 19:01:55 följande:
    Helt otroligt hur fort det går, från att undra om jag har den lataste bebisen någonsin till ständig aktivitet. :)

Precis så var det för mig med! Kände inget förrän i v26 och var orolig för att den var död innan varje MVC- och ultraljudsbesök ^^ 
  • Hickstead
    Felicia111 skrev 2013-01-10 18:57:23 följande:
    men va roligt för i vecka 10 ska dom ju ha fingrar?

Jag mindes kanske lite fel.. men fortfarande tror jag tyvärr inte på att känna fosterrörelser redan i vecka 9. Beisen är stor som ett hallon och ser ut så här: 

• AlexandraViberg

Jag blev flyttad ett par dagar så egentligen så kände jag i v.17 säkert än i v.18 som jag sa förut. Men kände ju fladder då i v.15 :)

The greater the fight, the greater the victory! BF Juni 2013 | Dotter -07
  • AX87
    Hickstead skrev 2013-01-10 19:42:06 följande:
    Jag mindes kanske lite fel.. men fortfarande tror jag tyvärr inte på att känna fosterrörelser redan i vecka 9. Beisen är stor som ett hallon och ser ut så här: 

Var hittade du bilden?
  • XcsM
    AX87 skrev 2013-01-11 17:06:19 följande:
    Var hittade du bilden?
    Om du googlar på "vecka" och sen vilken vecka du vill ha bild över så brukar det alltid komma upp en sånhär bild =) De finns även i en app som heter graviditet och är från babycenter.
  • AX87
    XcsM skrev 2013-01-11 17:18:20 följande:
    Om du googlar på "vecka" och sen vilken vecka du vill ha bild över så brukar det alltid komma upp en sånhär bild =) De finns även i en app som heter graviditet och är från babycenter.
    tack
  • Trazzel

Tredje barnet i magen kände jag som fiskfladder runt vecka 18. Först i vecka 22 var det små buffar. Då har jag moderkakan i framvägg, därför känns det så sent.

De andra två har moderkakan legat bak och då har jag känt bebisen fladdra runt vecka 15-16. Buffar säkert runt v 19.

• goodcore

Rörelser i magen tidigt som man tror är bebisen kan ju ofta vara just tarmarna som jobbar, de blir ju som bekant lite slöare av hormoner och kan bullra på lite mer när man mer eller mindre lider av förstoppning. Bara en tanke. 

• Felicia111

nä men de är andragraviditeten för mig o är redan stor så de kanske e två då:P

• gedansk

Första barnen ( tvillingar) sent jag tror att det var i v20 och nu andra gången med ett barn v14. Men nu vet jag hur det känns.

Svar på tråden När började ni känna fostret?