• the80girl

Blir helt slut av att umgås med mina vänner med barn...

För det första vill jag säga att alla mammor(pappor också givetvis) gör ett hästjobb med sina barn och jag beundrar de som är ensamstående med småbarn eller bara gör det mesta jobbet utan sina män, ni är helt otroliga.

Men jag känner mig som en surtant och kanske är det fel på mig som känner som jag gör när jag påstår att det är såå jobbigt ibland att träffa mina vänner med barn i samma ålder , då det blir kaos och ingen som helst ordning.

Jag ´har en 3-åring som trotsar ganska duktigt och jag känner mig ganska misslyckad ibland ska gudarna veta och tålamodet är inte långt alla gånger. Men överlag tycker jag att min son sköter sig hyvsat och jag försöker lära honom hyvs, empati osv.

Tyvärr känner jag kanske inte alla gånger att mina vänner gör detsamma. För det första har jag nog aldrig träffat någon som varit konsekvent med sina barn,som är otroligt viktigt. För att ta ett exempel som händer ganska ofta: om min son går fram till ett annat barn och tar en sak som barnet har i handen vill jag tydligt påpeka att  man tar inte något som någon annan leker med. Sen ser jag till att min son lämnar tillbaka saken och leker med något annat,OAVSETT om min son blir arg och skriker, vilket är en narurlig reaktion. Men jag tycker det händer för ofta att andra ser förbi detta. Man säger till en gång: nej, lämna tillbaka den. Sen protesterar barnet såklart och skriker och man säger till en gång till men sen slutar det ändå med att barnet som tog saken går därfifrån med den..suck!

Jag har jättesvårt att säga till andras barn och tycker det är så jobbigt att jag helst håller tyst fast jag blir då frustrerad ibland. Andra exempel är att man låter sina barn gå från matbordet fast andra fortfarande äter och man själv inte rört maten. Att man hoppar upp och ned på stolen och inte vill sitta stilla. Min son är ofta kinkig med maten men han måste sitta kvar till vi andra är klara och åtminstonde smaka på maten. Sen är det för mig helt otänkbart att man ska kasta med maten och leka med den, men det förekommer också alltför ofta:/
    Sen vet inte jag hur ni andra tycker men när jag är borta med min son och blir bjuden på något så får han äta det som bjuds och tycker han inte om så får han helt enkelt vara utan. Men jag har flera gånger upplevt att när vi satt oss ned och ska äta så har kompisarnas barn beklagat sig öve maten och så ska jag resa på mig och ge barnet något annat, istället för att lära barnet att man äter det som finns, speciellt när man är bortbjuden!  

Sen tycker jag inte det är ok att man säger dumma dig och du får inte röra mina saker till sina kompisar och att man gevetvis inte knuffas! Ändå, händer sånt här alltför ofta. Missförstå mig inte, jag vet att barn är såhär och dom går igenom saker och ibland får man välja sina strider. Jag bara känner att det är vi som föräldrar som måste bromsa och visa på vad som är ok och inte. Inte bara fnissa lite och låta allt gå förbi. Jag har en son som är omöjlig ibland, och han gör också mycket fel och man måste vara på honom hela tiden. Jag är långt ifrån perfekt och likaså mitt barn! Jag tycker mycket om mina väner och deras barn, men känner ofta en stor frustration.   

Är det någon som förstår vad jag menar eller kommer jag bara få skit för detta?   Jag vill inte döma någon.

• Svar på tråden Blir helt slut av att umgås med mina vänner med barn...
  • Eisa

Jag förstår vad du menar och jag håller med. Fast min son behöver inte sitta kvar vid bordet när han är mätt.

• LadyLi

Jag håller med dig i allt förutom att man måste sitta kvar med matbordet. Barn har spring i kroppen i den åldern och huvudsaken är väl att de äter sig mätta. Tycker det är hemskt att tvinga barn sitta stilla tills alla ätit upp.

• MrsKnapa

Håller helt med... Mina barn gör oxå sådana saker och jag säger till direkt, punkt slut!!!
    Ja vet inte varför föräldrar ger fan i o säga till sina barn, borde finnas en drös här inne som kan förklara varför?

• the80girl
    Eisa skrev 2012-05-04 10:15:48 följande:
    Jag förstår vad du menar och jag håller med. Fast min son behöver inte sitta kvar vid bordet när han är mätt.

LadyLi skrev 2012-05-04 10:20:40 följande:
    Jag håller med dig i allt förutom att man måste sitta kvar med matbordet. Barn har spring i kroppen i den åldern och huvudsaken är väl att de äter sig mätta. Tycker det är hemskt att tvinga barn sitta stilla tills alla ätit upp.

Kanske utryckte mig lite fel. Vi låter våran son gå från bordet när han ätit ordentligt och är mätt, bara det att han sällan är mätt för han äter så dåligt just nu;) Han behöver inte sitta kvar och vänta på oss om han själv ätit bra och är klar, men om han inte ens petat i maten och ska springa från bordet innan vi knappt hunnit börja, då får han sitta kvar. Huvudsaken att dom äter sig mätta, precis så tycker vi också. Ville bara peka på skillnaden att vissa barn kan springa från bordet efter en tugga och ibland komma tillbaka igen fast övriga fortfarande äter, DÅ får man ju skärpa sig lite kan jag tycka.
  • LadyLi
    the80girl skrev 2012-05-04 10:28:44 följande:
    Kanske utryckte mig lite fel. Vi låter våran son gå från bordet när han ätit ordentligt och är mätt, bara det att han sällan är mätt för han äter så dåligt just nu;) Han behöver inte sitta kvar och vänta på oss om han själv ätit bra och är klar, men om han inte ens petat i maten och ska springa från bordet innan vi knappt hunnit börja, då får han sitta kvar. Huvudsaken att dom äter sig mätta, precis så tycker vi också. Ville bara peka på skillnaden att vissa barn kan springa från bordet efter en tugga och ibland komma tillbaka igen fast övriga fortfarande äter, DÅ får man ju skärpa sig lite kan jag tycka.
    Jo,då tycker vi lika.
  • the80girl
    MrsKnapa skrev 2012-05-04 10:23:04 följande:
    Håller helt med... Mina barn gör oxå sådana saker och jag säger till direkt, punkt slut!!!
    Ja vet inte varför föräldrar ger fan i o säga till sina barn, borde finnas en drös här inne som kan förklara varför?

skönt att någon håller med. Vill inte klaga på någon men hallå..
  • the80girl

Men ni som håller med mig då, hur ska jag bemäta detta när jag träffar mina kompisar? För det vill jag ju fortfarande. Tips, tankar, ideer..?

• the80girl
    the80girl skrev 2012-05-04 10:41:22 följande:
    Men ni som håller med mig då, hur ska jag bemäta detta när jag träffar mina kompisar? För det vill jag ju fortfarande. Tips, tankar, ideer..?
    bemöta ska det ju stå.
  • Jisa

Du ska väl inte bemöta det alls enligt mig. Acceptera att de uppfostrar sina barn på sitt sätt och att du gör på ditt sätt. Sen tycker jag faktiskt att man kan säga till andras barn om de är hemma hos en och hälsar på.

• Maxbox
    Jisa skrev 2012-05-04 21:01:35 följande:
    Du ska väl inte bemöta det alls enligt mig. Acceptera att de uppfostrar sina barn på sitt sätt och att du gör på ditt sätt. Sen tycker jag faktiskt att man kan säga till andras barn om de är hemma hos en och hälsar på.
    Ja, de flesta är ju helt medvetna om att det kan vara olika regler som gäller hemma och borta. Precis som på dagis och hemma. Hemma hos dig TS gäller vissa saker, precis som att det är andra regler hemma hos dina vänner.
  • Ylemi

Barn runt mitt matbord sitter kvar tills alla barn ätit upp. Det gäller såklart inte små barn som inte kan förstå innebörden av en sådan regel. Sen kan man tumma lite på det t.ex. om ett barn sitter o petar i maten eller babblar och äter jättesakta o ett annat barn har väntat länge. Då får man gå ifrån.

Har inga problem med att säga till andras barn, däremot har ofta andra föräldrar problem med det. Inte så ofta att de stör sig, eller det säger de inte i alla fall, däremot har jag varit med om att föräldrar "tar över" situationen och säger till sitt barn själva. Vilket kan vara bra såklart. Men är det syskonbarn eller nära vänners barn så vill jag gärna klara upp eller följa upp hela diskussionen med barnet. Jag tror att det är viktigt med fler vuxna som tar ansvar för barn än föräldrarna. Jag har en kompis som gjorde precis så, ville inte att hennes barn skule vara till besvär så hon hoppade in o skulle "styra upp" men då pratade jag med henne om saken. Vi kom överrens om att jag får ha mina "konflikter" med hennes barn i fred. Idag ser hennes barn mig som en trygg vuxen som de har respekt för o som lyssnar på dom, de litar på mig o vi har en jättefin nära relation.

De barn där man får utrymme att vägleda får man utrymme att skapa en djupare kontakt med. Det vinner alla på.  

• the80girl
    Jisa skrev 2012-05-04 21:01:35 följande:

Jag bryr mig inte så mycket om hur andra väljer att uppfostra sina barn i sitt eget hem. Det är när barnen ska samspela med andra och man själv ska umgås på en vettig nivå jag bryr mig. Upplever att det är mycket svårt att inte bemöta detta då. Men du har rätt i att man borde få bestämma sina egna regler i sitt eget hem. Det ska jag nog bli bättre på.
Svar på tråden Blir helt slut av att umgås med mina vänner med barn...