• Längtan1986

Bära tungt farligt för bebisen ???

Hej,
    är i v16 snart 17 och jag undrar hur tunga lyft är för tunga och vad är det som gör att det är farligt ?
    Kan jag skada min bebis om jag lyfter för tungt ?? 

• Svar på tråden Bära tungt farligt för bebisen ???
  • Förväntanstid

Ja det kan det men främst sista tiden. Du ska ju inte ta i så att det känns ont/obehagligt. Jag fick gravidpenning sista tiden före förlossningen och tog också ut semester före så jag var helt ledig ett par mån innan beräknad ankomst.

• Nean79

Nej så länge det känns bra så är det ingen fara. Det är era ryggar ni ska vara rädda om, det är svårt att lyfta ergonomiskt riktigt med en gigantisk mage i vägen, men det är aldrig farligt för bebisarna.

• AgnesMH

Jag fick höra av min bm att det inte var farligt för bebisen men att det kan vara extra påfrestande för kroppen med tanke på att man har extra vikt och att tyngdpunkten i kroppen ändras.

• MrsKnapa

Inte om de är en komplfri grav!! Jag har 3 barn, med första flyttade jag, då bar jag hälften ca o v,23 med dem andra har ja burit möbler vid ommöblering, tunga matkassar etc!! Har mått bra o inte haft ont :) Har 3 välmående killar!!

• goabarn77

Sammandragningar kan man få vid all ansträngning, men då får man se till att vila.

• Längtan1986

vet inte hur det känns riktigt... gör det  bara ont ? eller hur är det ?
    tror det har hänt nån gång i så fall när jag anstängt mig för mycket 

• Vendelsö

Magen blir alldeles spänd och det kan göra ont. Jag blev sjukskriven i slutet av min förra graviditet pga att jag haft så mycket sammandragningar att livmodertappen förkortats. Hotande förtidsbörd kallades det. Men då hade jag verkligen haft mycket sammandragningar som gjort rejält ont. Det här var kring vecka 32, men med vila så lugnade det ned sig och jag födde på dag 40 + 1.

• Längtan1986

okej jag får väl känna efter lite.
    Man vet ju inte vad som är växtvärk, och vad som inte är som det ska när det är förta barnet :P
    då oroar man sig lite över allting tycker jag 

• Mandelsassa

Farligt har jag svårt att tro, jag själv är i vecka 20 och jobbar som undersköterska på ett äldreboende så har massa tunga lyft vid varje arbetspass.
    Ont i svanken har jag däremot fått men tror inte att lyfta tungt är skada för själva barnet.

• Småland

Ja tyvärr får man ju ont efteråt!! när man burit tungt. Det lärde jag mig the hard way häromdagen när envisa jag grejat i trädgården. Då gjorde svanken svinont på kvällen. SÅ det är ju kroppens förändring som verkar ställa till det. men det är riktigt svårt det här tycker jag /17+5

• Längtan1986

fick också jätteont i svanken igår, jobbar som pers ass och gjorde väl mer än jag skulle gjort ensam..
    19+5 

• Kastrull

När jag väntade nummer två hade jag ett jobb där jag ibland flyttade runt 15 kg filmrullar, gjorde detta en hel förmiddag utan att känna något, sen gick jag till mitt kontor, skrev lite på datorn och se skulle jag gå ut i fabriken. Då kände jag att något är fel och sen kom störtfloden i byxorna, blod. Jag fick ropa på en kollega som ringde ambulansen, jag satt mig på golvet och blodet rann ut på golvet, satt i blod............ Detta var i vecka 14. 
    Väl inne på sjukhuset beklagade alla förlusten tills ett ultraljud gjordes, bebisen var kvar!!!!! Sjukskrivning 5 veckor, moderkakan hade lossnat lite. I vecka 38 födde jag en frisk tjej! Men moderkakan hade spåren kvar och nu är jag gravid igen, lyfter inga tunga saker den här gången. 

• SunGirl

Jag jobbade på en bensinmack när jag var gravid och där förekom en hel del tunga lyft (främst då man jobbade ensam och inte kunde be sin kollega ta det tunga). Jag gjorde så att jag lyssna på kroppen och det var bara den sista tiden egentligen som det var lite problem (jobbade till v. 38). Så mitt tips är att lyft om det känns bra men sluta om det börjar göra ont eller om du får sammandragningar!

• ialia

De är inte farligt för barnet att man lyfter tungt men de är inte bra för kroppen. Känner dom som har fått jätte problem med foglossning för att du har ansträngt sig för mycket och få hoppa på kryckor sen.

Svar på tråden Bära tungt farligt för bebisen ???