• Anonym (Uppgiven...)

Kloka tankar önskas. Umgänge, pappan vägrar lova vara nykter.

Är  lite förtvivlad.
    Väldigt nyseparerad, båda barnen, tre år och åtta mån, borhos mig. Initialt kom vi överens om varannan helg hos pappan, lör till söndag. Och han sa då att han inte skulle dricka.
    Nu säger han att jag ska skita i vad han gör, han tänker inte låta bli alkohol.

Han är väl vad man kan säga helgdrickare. Han kan inte ta ett glas, vårt äktenskap har varit fullt av konflikter ang detta och han har även misshandlat mig vid ett tillfälle. Han blir helt personlighetsförändrad om han dricker, otroligt läskigt.
    Han ljuger om det mesta, även drickandet och hans andra två barn avskyr hans alkoholbeteende. De är i tonåren och 20-årsåldern och har berättat hur han varit full när han varit hemma själv med mitt äldsta barn och jag vet ju själv ibland när jag ringt hem fr jobbet på natten att han druckit.
    Han kan helt enkelt inte sluta och somnar han så vaknar han inte.

Har ringt familjerätten som inte vill att jag ska släppa barnen till honom på övernattning, och den lilla ska inte övernatta alls enl dem.
    Men jag vill han ska umgås med barnen, men inte dricka.

Hur går en tvist till? Jag lär ju få rättshjälp men han tjänar för bra.

Vet att han planerar för vv för iaf äldsta, fast han tror han får bebisen också, genom att försöka få hans ena tonårsdotter att bo där oftare så hon kan sköta barnen när han jobbar.

Kan man "tvinga" honom att vara nykter med ungarna?  Efter att ha pratat med familjerätten erbjöd jag honom att de sov hos mig men var hos honom dagtid varannan helg. Först sa han ja men menar nu att han går till advokat om han inte får övernattning också. Och det får han ju, OM han är nykter. Suck.

Vid tvist, utreder soc båda hemmen då? Vilka pratar de med? Går de att "lura"?
    Har jag ngn chans här?

Han vill inte betala underhåll, då han anser att jag är skyldig honom pengar (inkorrekt) men jag har sökt underhållsstöd.
    Han vill inte skriva ngt umgängesavtal och samarbetssamtal är nog bara att glömma.

• Svar på tråden Kloka tankar önskas. Umgänge, pappan vägrar lova vara nykter.
  • Anonym (ja)

Är i samma sits med mitt barn som jag ej vågar lämna på övernattning hos pappan.

Vi har nu med hjälp av famrätt kommit fram till ett avtal.
    Barnets faster måste åka hem till pappan och kolla till honom så att han ej dricker och sedan måste fastern återrapportera till mig. Skulle han ha satt igång och druckit så har vi på papper att jag får åka och hämta hem barnet.

Tragiskt men sant. Det går inte att tvinga en alkoholmissbrukare att sluta dricka, man får helt enkelt "jobba runt" det

• Anonym (Uppgiven...)
    Anonym (ja) skrev 2012-05-08 21:45:05 följande:
    Är i samma sits med mitt barn som jag ej vågar lämna på övernattning hos pappan.

Vi har nu med hjälp av famrätt kommit fram till ett avtal.
    Barnets faster måste åka hem till pappan och kolla till honom så att han ej dricker och sedan måste fastern återrapportera till mig. Skulle han ha satt igång och druckit så har vi på papper att jag får åka och hämta hem barnet.

Tragiskt men sant. Det går inte att tvinga en alkoholmissbrukare att sluta dricka, man får helt enkelt "jobba runt" det

Ja, vad gör man.

Den här mannen har alltid erkänt att han har problem men vägrar nu göra det.

ASka ringa jur rådgivning imorogn och sedan familjerätten igen så får vi se.
    Det är ju jag som pushar för att han ska träffa dem, det gör det så tragiskt.
Svar på tråden Kloka tankar önskas. Umgänge, pappan vägrar lova vara nykter.