• Veliga Mamman

VB och sjukersättning Hjälp!

Är det någon som vet vad som gäller när man har sjukersättning (fd sjukpension) och får VB för sitt barn? Är det ok?
    Hur stort VB kan man ha utan att de sänker sjukersättningen (om det gör det)?

• Svar på tråden VB och sjukersättning Hjälp!
  • Garderoben

Har tyvärr inget bra svar på frågan mer än att jag vet att sjukersättningen kan sänkas om man får vårdbidrag.

Detta var något jag efterfrågade lite svar om i samband med att vi skrev boken om vårdbidrag men fick inget vettigt svar tyvärr.

Bästa rådet jag har är att försöka prata med FK om det och be om skriftligt om du får något svar. Ta också namn på den du pratar med...   

• vännen

Jag fick höra från kuratorn på Hab att de kunde sänka min sjukpenning om jag sökte om vårdbidrag. Nu vet jag inte om det stämmer för jag försökte inte utan väntade med att söka vårdbidrag tills jag var frisk igen. Nu är ju sjukpenning o sjukersättning två olika förmåner så regelverket kan säkert skilja. Ring fk. Men tro inte att du får ett rakt svar. Om du inte kan söka vårdbidrag kanske den andra föräldern kan göra det istället ?

• 060810

Jag fick ingen aktivitetsersättning eller vad det heter (sjuk o under 29) för att jag har vb.
    Har 1/4 vb och det gör att de anser att jag kan jobba 100%.
    FK är galna!!
    Har mycket hjälp av min mamma med dottern och hon får en del av vb som tack för hjälpen men det struntar fk i.
    Funderar på att avsäga mig vb och söka igen.
    Det är så sjukt!

Svar på tråden VB och sjukersättning Hjälp!