• lykantrophona

Ett ifrågasättande av denna kategori

Jag vet att det är vanligt att på forum ha en underkategori av det här slaget. Men jag ifrågasätter det. Jag är själv bisexuell, och för mig blir det här väldigt märkligt. Är alla andra kategorier inom Sex & Samlevnad underförstått då endast för straighta?

Många frågor som tas upp här, skulle passa bättre någon annanstans. Exempelvis i Sex & Sånt, Relationsproblem, Etik, Genus etc. Bara för att minst en person i sammanhanget inte är hetero och cis, innebär det inte att ämnena här samsas på ett vettigt sätt. Om någon är otrogen spelar det ju ingen roll vilket kön personerna inblandade hade, eller hur? Sexfantasier har en ganska självklar plats inom Sex & Sånt, och frågor om HIV inom könssjukdomar. Och frågor om HBT-personers rättigheter borde nog få plats inom Samhälle.

Dessutom har inte trans-frågor nödvändigtvis med sex och samlevnad att göra. Transsexualism är inte en sexuell läggning, utan en könsidentitet. Den enda anledningen till varför man brukar gruppera dessa är politisk, men egentligen har de inte mycket med varandra att göra. En transperson kan ju mycket väl vara straight.

Så vad är tanken med denna kategori? För det känns då onekligen som om resten av Sex & Samlevnad (eller för den delen, känsliga rummet), är bokad för heterosexuella och vi andra får det här stället lite på nåder?

Och andra sexuella läggningar/preferenser då? Ska det finnas ett parafili-forum också?

• Svar på tråden Ett ifrågasättande av denna kategori
  • Anonym

Jag håller med dig i princip. Men det är väl samma synsätt bakom detta som att det finns t.ex. "Aftonbladet kvinna" eller vad det heter nuförtiden (Wendela?)

• lykantrophona
    Anonym skrev 2012-05-05 14:07:42 följande:
    Jag håller med dig i princip. Men det är väl samma synsätt bakom detta som att det finns t.ex. "Aftonbladet kvinna" eller vad det heter nuförtiden (Wendela?)
    Jag tänkte på att det var någon i genusforumet som klagade på att en spelsajt för barn hade en kategori som hette "Tjejspel", men inget som hette "Killspel": alltså är resten av spelen, så som action, pussel, bilspel för killar?

Sen stör jag mig på folk som blandar ihop könsidentitet och sexuell läggning. Dessa saker är inte samma sak, och hänger inte nödvändigtvis ihop.
  • Trust me

Helt rätt! Alla sodomister samlar vi i detta forum. Var är forumet för oss pansexuella?

Jag vill dig bara väl, lita på mig.
  • toccata

Håller med ,men kan någonstans ändå tycka att man försöker, även om man gömmer frågor i en garderob någonstans. Ofta ser jag det som en efterlevnad till tider då det pratades mycket om så kallad positiv särbehandling och tolerans.

Men det här med attraktion är lite spännande. Vad gör det om jag blir kär i en Benny eller Lisa? Varför särbehandlas om det är en Benny? Känslorna är desamma och det är där man ska utgå ifrån.

Men det är klart, ett normativt samhälle, det kan nog finnas behov av att diskutera och ta upp, fast det kan man göra under vilken kategori som helst. 

Ska bli spännande att se var vi står om tio år, tjugo år, det är ju tyvärr inte säkert det går åt rätt håll.  

• Anonym (gay)

Jag är glad att jag kan kolla igenom en kategori för att hitta intressanta trådar. Jag ser det inte som om homo osv är förbjudet i andra delar utan att vi har ett ställe där de kan läggas för att lättare hittas av folk som är intresserade typ...

• lykantrophona
    Anonym (gay) skrev 2012-05-19 23:44:17 följande:
    Jag är glad att jag kan kolla igenom en kategori för att hitta intressanta trådar. Jag ser det inte som om homo osv är förbjudet i andra delar utan att vi har ett ställe där de kan läggas för att lättare hittas av folk som är intresserade typ...
    Men vad är det som vi har gemensamt? Mycket saker som på något vis har med HBT att göra har ju inte mycket gemensamt. Hur mycket har frågot om testosteronsprutor, sexfantasier och "hur ska jag berätta för barnet om min nya flickvän" gemensamt?

Jag är bisexuell. Innebär detta att jag ska skriva om mitt heterosexuella förhållande här eller i de "straighta delarna" ;)? Jag tycker det är lite löjligt att dela upp det på det här viset, helt enkelt beroende på vem ens partner är. Var är i sådana fall parafili-forumet?
Svar på tråden Ett ifrågasättande av denna kategori