• Mellanmjölkens land

Vad tror ni om packlistan? Har vi glömt nått?

Vad tror ni om den här packlistan för en 1åring? Det gäller 1v till medelhavet och vi kommer ha möjlighet att tvätta.  Tanken är att skippa blöjan så mycket det går så vi räknar med att det blir en del olyckor.

1 par shorts
    3 par capribyxor (lite stora så nästan som långbyxor)
    3-5 par leggings
    3 par trosor
    1 par mjukisbyxor
    t-shirtar med kort ärm
    t-shirtar med lång ärm
    1 hoodie
    1 ärmlös klänning
    1 kimono inkl shorts (tunnt tyg)
    solskyddskläder (1 långärmat/långbent set, 1 set med lång ärm men korta ben och en kortärmad tröja)
    badkläder (1 par badbyxor, 1 par badshorts)
    solhatt
    Keps med solskydd bak (om vi får tag på det innan vi åker, annars ytterligare en solhatt)
    strumpor
    sandaler

solskyddsfaktor 50
    sarong som solskydd
    filt till planet
    toaring
    blöjor bör resan + nån dag på plats
    tvättlappar
    Idomin
    frukostflingor (vägrar allt annat de är lite svåra att få tag på)
    några Ella's Kitchen till flyget
    alvedon
    nezeril
    vätskeersättning
    några lätta leksaker
    några nya Max-böcker

• Svar på tråden Vad tror ni om packlistan? Har vi glömt nått?
  • Diablo

Du har skrivit tvättlappar, jag hade nog plockat med mig en förpackning med våtserveter, wipes. Mycket bra för kladdiga fingrar och dyligt. Det är ju inte alltid man har tillgång till vatten.

Har man tur behöver man inget vett!
  • Mellanmjölkens land

Tror vi ska ha nån liten behändig förpackning med våtservetter nånstans. Här hemma har de inte använts alls sen nån gång i vintras.

• Frontline

Tycker det ser ut som att du har fått med allt och lite till..
    Skulle det saknas nått finns det ju alltid att köpa...

Ett tips inför flygresan så ge henne nässpray 1 timma innan planet startar det är bra för trycket som kan uppstå i öronen. Vi vuxna kan ju tryckutjämna men för ett barn kan det vara jobbigt och då hjälper detta...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Coruscant

Med möjlighet att tvätta har ni väääldigt mycket byxor med er (tycker jag).

• Mellanmjölkens land
    Coruscant skrev 2012-05-05 19:10:38 följande:
    Med möjlighet att tvätta har ni väääldigt mycket byxor med er (tycker jag).
    Utan blöja på en 1åring som inte är jättebra på att säga till att det är dags för toabesök... Förhoppningsvis blir det färre olyckor mot slutet av veckan men i början får vi nog räkna med minst 2-3 st per dag och då behövs många par byxor
  • plutten73

Äter hon välling? I så fall ta med det. Det finns inte att köpa kring medelhavet.

• Ådi09

Det låter som en toppenbra packning tycker jag! När vi reste med vår son till Grekland när han var ett år så hade vi med oss massor av Ellas kitchen. Tyckte de var superbra att ha med i strandväskan och ta fram som mellis(tror han åt  2 om dagen ungefär). Sen hade vi med blöjor för hela resan, blöjorna var rätt dyra där så det kändes bra. Vi betalade för en extra väska(på 10kg tror jag) som vi hade på resan ner. Där låg blöjor, våtservetter, välling och Ellas kitchen Glad för hela semestern!
    En annan bra grej vi hade med var en sack´n seat. Det är en liten tygsits som man kan spänna fast på de flesta stolar. Den hade vi på hotellrummet på en stol som han satt i vid måltider och vid balkongmys på kvällen! Tog med en liten kudde till honom(man vet ju aldrig hur kuddarna är på hotellet) och ett påslakan som han använde som täcke på natten när vi hade ac´n på. Trevlig resa!

• jamila2000

H&m har kepsar med tyg som hänger ner över nacken som skydd

Jag såg på citygross att dom hade samma typ av keps men med solskyddsfaktor i och med fina motiv på
    Nu vet jag ej vad barnet normalt dricker ur men jag hade nog tagit med en pipmugg eller nån typ av sportflaska

• Coruscant

Kanske är fräschare att ta med blöjor isf. istället för kiss och bajs i byxorna. Har ni vagn med på flyget i en påse sp kan man packa ner blöjorna där!

• Mellanmjölkens land
    Coruscant skrev 2012-05-05 20:14:40 följande:
    Kanske är fräschare att ta med blöjor isf. istället för kiss och bajs i byxorna. Har ni vagn med på flyget i en påse sp kan man packa ner blöjorna där!
    Bajs blir det sällan men kiss småskvätter hon lite ibland. Förhoppningen är att det ska gå över när hon känner att det blir blött i byxorna på ett annat sätt än när hon har blöja. Vi kommer inte ta med vagn utan har en som väntar på oss där nere. Samma sak med spjälsäng och förhoppningsvis en matstol
  • Kodia

Några klädnypor kan vara bra att ha, både för tvätten om det blåser, och för att tex fästa sarongen i vagnen som solskydd.

• Bellie

Varför skippa blöjorna på en ett-åring och dessutom på semesterresan? Ska ni bo på hotell? Isåfall tycker jag synd om de andra gästerna om barnet bajsar och kissar i poolen... Sen är väl tre par trosor väldigt lite om hon nu inte ska ha blöja. Man byter väl trosor varje dag?

• Höghus

Tycker det låter som väldigt lite svala kläder. 1 klänning och ett par shorts? När vi rest till Medelhavet med våra barn har det typ gått mellan 1-2 klänningar och shorts+linne/t-shirt per dag. Barn kladdar rätt mycket. Nu kunde ni ju iofs tvätta men några fler tunna ser kan ju vara bra.

• Mellanmjölkens land

3 par trosor är så många som vi äger (de är egentligen lite stora) och när de tar slut kommer vi köra utan trosor i byxorna. Trosorna är framförallt tänkta tillsammans med klänningen.

Capribyxorna är svala, samma sak med leggingsarna men samtidigt skyddar de bra mot solen. T-shirtar kommer vi ta med en bunt, osäkert hur många

Hon är halvt blöjfri redan. Det händer olyckor ibland men oftast lyckas vi med toan. Till sommaren kommer vi skippa blöjan mer här hemma också. Anledningen till varför vi börjar tidigt är att hon hatar blöt blöja och börjar gnälla så fort den blivit det minsta fuktig.

Vi kommer bo hos släktingar så den enda poolen som hon riskerar göra nånting i är den lilla plaskpoolen som hon får låna när vi är där.

• Bellie

Då så. Då är det ju lugnt :) Har nämligen bott på hotell där de fått stänga poolen i flera timmar för ungar utan blöjbadbyxor bajsat ner den. Inte så jättepopulärt när det är 30 +. Hoppas ni får en trevlig resa!

Svar på tråden Vad tror ni om packlistan? Har vi glömt nått?