• gryning2

Att natta två barn ensam, hur gör ni?

Vi har en 10-månaders och en 4,5 åring. Ofta är en av oss föräldrar ensam vid nattningen av barnen (p.g.a. arbetstider m.m.) Har gått ganska bra tidigare då minstingen var "nattuggla" för då kunde vi lägga stora pojken först och ha med oss den lilla. Nu har den lilla börjat lägga sig tidigare än storebror och vi ligger bredvid honom i vår säng tills han somnar. Det brukar gå ganska fort men problemet är att han är ganska lättväckt och lättstörd då han nyss har somnat. Storebror blir avundsjuk när man ska lägga den lilla och springer gärna och stör, ropar m.m så att nattningen av den lilla blir en enda cirkus Rynkar på näsan Jag brukar försöka parkera stora pojken vid TV:n med en film medan jag nattar den lilla men tyvärr tycker han väl att det tar för lång tid och finner sig inte i att sitta kvar där. Måste vi ta till någon "skrikmetod" för att få den lilla att somna själv eller hur ska man göra? Som det är nu så kan den lilla nyss ha somnat in och så kommer storebror in i rummet för att fråga saker eller bara kolla vad vi gör - den lilla vaknar igen och så måste man natta om honom *suck* Hur gör ni andra med flera barn där ni inte alltid är två föräldrar hemma på kvällen?

Mamma till H född 071017 och E född 110708
  • Svar på tråden Att natta två barn ensam, hur gör ni?
  • vargaa

Det lilla barnet förstår ju inte alls att bli lämnad att skrika till sömns. Det skapar ju bara en enorm ångest. Det stora barnet däremot, blir kanske arg och ledsen, men han förstår ändå att du finns i närheten om du lämnar honom. Jag hade absolut inte lämnat en bebis att skrika sig till sömns. Men jag förstår dilemmat, och självklart är den stora sonens behov inte ovesentligt eller utan grund.

Jag har nu inte så stora barn, Pojke 6 månader och flicka 2 år. Jag är med mina barn när de ska sova. DOttern somnar för det mesta i sin egen säng men det händer att hon somnar i vår. Vart hon än sover brukar jag lägga mig i min säng med lillebror och leka medan dottern kommer till ro. Hon sover ju även på dan så vi har rutin på nattningen och hon vet att det bara är sova som gäller. Blir det för mycket prat så säger jag till efter en stund att nu får hon vara tyst och försöka sova. En bra sak kan vara att man dock börjar nattningen med att prata om dagen och det som har hänt så att barnet får prata av sig lite.

Ibland kan jag dock inte ligga med lillebror i sängen pga att han själv inte kan somna så just då utan behöver vaknas med litegrann. Då får dottern ligga i sängen och jag förklarar att jag måste bnatta lillebror och är utanför. Sen vankar jag fram och tillbaka utanför rummet, ibland går jag i köket och bara kommer förbi sovrummet då och då. Och ffa pratar jag inte, jag svarar inte på tilltal om jag har sagt att vi ska vara tysta. Jag hyschar och ler och viskar ev att hon får vänta en stund om hon stör för mycket. Jag förklarar också att om hon stör så måste jag gå undan och natta lillebror i en annan del av huset för annars kan han inte somna. Och att jag kommer till henne och myser så fort lillebror sover - vilket jag självklart också gör till 100% då.

Men som sagt är ju barnen olika ålder så det är säkert inte samma sak med en 4,5-åring.   

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • ThePointOfItAll

De äldsta barnen på 8 och 3 år är antingen på rummet och tittar på film, eller så tittar de på tv i vardagsrummet medan jag lägger den yngsta som är 19 månader(ligger bredvid i sängen). Oftast somnar hon på 20 min, ibland tar det längre tid om killarna busar.

Vi har haft ganska strikta rutiner ända sedan den äldsta var liten, dvs middag, lek/tv, dusch om det behövs, ombyte och kvällsfika och sedan sovdags runt 19.30-20.15. Det har funkat väldigt bra eftersom de vet vad som komma skall(självklart funkar det mindre bra vissa kvällar beroende på min och deras dagsform).
    Maken jobbar kväll så jag är ensam med dem 3-5 kvällar i veckan.

• marienna

Båda barnen somnar i soffan och bärs sen i säng, den lille ammades förut och sen blev det välling. Den stora låg i mitt knä också. Funkar inte med att lägga den stora tjejen i sin säng så hon fortfarande behöver mig så mkt.Hon har en utvecklingsstörning.

• Mibi

Om det äldre syskonet inte kan vänta tills lillebror har somnat o acceptera att föräldern är där så får han gå o lägga sig före lillebror. Antingen väntar man eller går o lägger sig före.

• Hemligast

Jag kommer ihåg den där perioden, den var verkligen jobbig och svårlöst! Jag brukade för det mesta försöka natta lillan och då fick storasyskonet se på TV eller film en stund. Sen nattade jag den stora. Ganska ofta gick det åt fanders och storasyskonet kom och störde lillan när hon precis nästan somnat och så blev det cirkus.

Men sen började det fungera att natta dem samtidigt, på varsin sida om mig i dubbelsängen. Jag läste saga och sjöng ur en sångbok och så somnade de.

Du kanske kan prova att ha nån särskild leksak eller spel till storasyskonet som bara tas fram medan du nattar lilla - så att stora orkar vänta så lång tid det tar. Och kanske prata med stora om att du måste natta lilla så att ni (du och stora) kan få en egen stund tillsammans utan lilla och då ska ni läsa mysig saga bara ni, och att stora måste vara väldigt tyst så det inte tar jättelång tid att natta lilla. Då kanske det är lättare för stora att orka vänta och se fördelarna av att inte störa.

Och sen är det ju som nästan allt jobbigt när det gäller barnen - det blir annorlunda snart! Försök att göra det bästa av situationen och såsmåningom har det bara gått över av sig själv.

• systeryster3

Mina systerbarn är väldigt lätta att lägga. Den äldsta är 2 år och den lilla 4 månader. Jag sitter barnvakt då och då och det är en barnlek att natta oavsett om det är för kvällen eller mitt på dagen. Den lilla lägger man bara ner i spjälsängen och går där ifrån, så somnar han själv och så har det varit sedan han var 2 veckor. Den stora har en växa-säng, och honom lägger vi bara i den, läser en bok kanske, och säger "god natt, moster älskar dig" och går därifrån. Inga problem alls. Båda barnen somnar på två röda och ligger sedan kvar tills man kommer och hämtar dom.

Min syster och svåger har det bra med att båda barnen sover hela natten igenom och har alltid gjort det.

• luspudel

Låt storebror pyssla med en iPad eller nåt om det finns? Brukar ju vara populärt Annars är mitt tips också att försöka synka nattningarna.

• Malena C

Våra barn har alltid somnat med oss i soffan så bär vi upp dem när vi går och lägger oss. Funkar bra. de har vant sig med att somna med ljud och rörelse runt om så om den större vill leka lite till så är det ok. Han är också van att leka tystare när vi släcker ner till mysbelysning i vardagsrummet. De är också vana med att bli flyttade i sömnen vilket är perfekt under semestrar.

• eliten

Vi har slagit ut en vägg så de delar på ett jätterum vilket de båda verkar trygga av och har sedan den lilla var ca. 5mån nattat samtidigt på samma sätt som idag när den lilla är 2år.
    De badar, tar på sej pyjamas, borstar tänder, pussar god natt och läggs i sina sängar.
    Den lilla dricker välling och så läser vi saga som en så länge den stora väljer. Vi säger god natt och går ut. Har funkat i två år och tar ca. 10min.

• Annafredrika

Jag nattar båda barnen samtidigt. Läser saga för dem varje kväll och har alltid gjort med alla barnen. Mina små är 3,5 och 8 år, de har våningssäng så vi läser saga i lillans säng, sen går storkillen upp till sig, läser sjäkv och jag ligger kvar en stund. Varianter på detta har jag kört med alla 5 barnen. Allting har en inkörningsperiod, så vad du än gör kommer det ta lite tid och mycket kraft att få till en förändring. Att läsa saga är bra på så många sätt, det är bra för barnen att bli lästa för, det är bra för den som läser som varvar ner och man är fysiskt nära varandra under en stund. Winwin

• Tokern

Stora (tre år) får en puss och en kram och sen går jag ut ur rummet och ammar lilla (1 år) tills hen somnar. Med har varit en lång väg hit men det gick! Det jobbigaste har varit att stora aldrig låtit mig natta lilla, så stora måste somna först. Det går det med, med längre dagvila för lilla.

• EJai

Yngsta barnet lägger jag den stora får godnatt kram å puss å nattar sig själv. Våra barn delar rum. Om vårt stora barn inte skulle somnat så lägger sig den som nattar sig en stund där med. Funkar bra hos oss. Våra barn är 2 och 5

Svar på tråden Att natta två barn ensam, hur gör ni?