• 3blir4

Flytta till Oslo med barn vart ska man bo?

Hej alla!

Min man och jag har bestämt oss för att flytta till Oslo med våra två barn efter års skiftet.

Så min fråga vart ska man bo?

Vi vill inte bo i Centrala Oslo utan lite utanför. Har läst på olika forum att man ska bo i västra Oslo för det är mycket knark och stök i östra, är det så?

Vi vill bo barnvänligt och ej i något getto om man får skriva så...

Är det någon som har några tips? Vi har kollat mycket på finn.no men det är svårt när vi inte vet vilka områden som är bra.

Ha en underbar dag :)     

• Svar på tråden Flytta till Oslo med barn vart ska man bo?
  • 3blir4

Är det ingen som vet ? Någon som bor i Oslo? Är Bearum ok?

• BuoBä

Bærum är utanför Oslo. Det räknas som Oslos Lidingö, så det är generellt ganska dyrt (men det finns en del fula betongkomplex där också). Nackdelen med att bo där är att man får 2 bomringar in till centrala Oslo, och att det är mycket kö in från det hållet i rusningstrafiken. Att det är knark och stök i HELA östra Oslo är inte sant. Grefsen/Kjelsås räknas som ett väldigt fint område, och så även hela sydöstra stranden längs med Oslofjorden. Även i en stadsdel som Grorud, som har lite dåligt rykte pga hög andel invandrare, så finns det bättre och sämre kvarter (där sämre har mer med sociala problem att göra, än brott och knark). Stadsdelen som just nu är ökänd för stora problem med knarklangning och kanyler är södra Grünerløkka (centralt), men bara några kvarter högre upp är det stor skillnad. Sen kan det finnas kommunala hyreshus lite överallt som har problem kopplade till sig, men det betyder inte att hela stadsdelen är dålig.

• BuoBä

Om ni inte har möjlighet att titta runt på plats innan ni skriver kontrakt, så satsa på att hyra en del i en villa som ser välskött ut, och där ägaren bor i huset. Villakvarter är sällan "ghetto".

• hcg

Vad har ni tänkt er för något, hus, radhus, lägenhet? Vad får det kosta? Var ska ni jobba? Hur långt ut menar ni med lite utanför?

Vi bor i Lägenhet innanför Ring 3 och jag brukar räkna det som norra centrum, ca 4 km till Carl Johan.

Det finns många fina områden runt Oslo men svårt att tippsa när jag inte vad vad ni har tänkt er. Västkanten är generellt ganska dyrt, liksom Grefsen och Kjelsås.

Det finns en stor andrahandsmarknad av hyresrätter/hyra hus så jag skulle kolla på det.

• BuoBä

(För övrigt så passerade jag södra Grünerløkka idag och efter att de började fixa till nere vid Akerselva har hela området fått ett lyft så har inte knarkarna dragit vidare redan så försvinner de nog snart.)

• 3blir4

Hej!

Konstigt får inga mail när jag fått svar på tråden Rynkar på näsan!

Tack alla ni som svarat! Vi flyttar till Asker utanför Oslo den 28/7 ska bli kul!

Min man har fått jobb som grävmaskinist och jag ska på intervju på en barnehage.

Pernilla  

• JossanNorge

Hej Pernilla :)

Ser att du ska flytta till Asker med din familj. Jag och min dotter bor i Asker, har gjort det i 11 år. Hör av dej om du vill träffas :) Hade varit trevligt med en annan svensk familj.
    Mvh Josefine  

Svar på tråden Flytta till Oslo med barn vart ska man bo?