• toblerone1213

    Åka hiss själv för en 4åring?

    Hej!

    Igår ville vår son (drygt 4år), åka hiss själv. Vi bor i ett höghus, och hans mamma tyckte det var ok att han skulle åka hissen själv 5 våningar till bottenvåningen där jag skulle möta honom.

    Vill nu ha lite synpunkter på vad just du tycker om detta, eftersom vi hade olika syn på hissåkandet.

     

  • Svar på tråden Åka hiss själv för en 4åring?
  • YokohamaNr2

    Ja absolut skulle han få prova om han ville, han gjorde det när vi var på semester ett år när han var i den åldern. Jättespännande ju och han klarade det galant. Min yngsta som nu är 3 skulle inte få, han är ännu för knappgalen

  • Anne69

    Mina barn, snart 4 resp. 6, gillar att åka hiss själva eller tillsammans utan vuxen. Det är en del av deras utforskande och jag har tyckt att det varit ok när vi har haft tid.....det tar ju tid att åka 3 ggr istället för en. De utforskar sin närmiljö och finner sitt oberoende. Hittills har de aldrig hamnat på fel våning och inget har gått snett. Men visst, hissen har inte stannat heller........  Att åka hiss om man bor i lägenhet är lika självklart som att gå utanför dörren om man bor i hus, så det har aldrig slagit mig att de inte skulle kunna göra det själva under mitt övervakande. Snart ska stora kunna gå själv till/från skolan och då måste de ju kunna.

  • Isabelle08

    Min tjej på 4 år leker kortare stunder själv på gården och åker själv hiss 3 våningar. Ser inga problem med det. Märker bara på tjejen att hon är väldigt stolt över sig själv att kunna göra sådana "stora saker". Självklart har jag koll på henne och hon ropar alltid på mig när hon är på väg in i porten. Ibland brukar grannen stänga igen porten och knappa in portkoden är väl det enda hon idag inte klarar av, men det kommer väl också rätt snart.

  • Bluesman

    Absolut inte!! Vår lilla kille på fem år, höll på att klämma sönder handen i en hiss på ett köpcentrum. Vi stod tillsammans hela familjen i hissen dvs jag, min fru och treåriga dotter och femåriga kille, och var på väg ner till bottenvån. När hissen stannat hade vår kille satt sin hand på glasdörren i hissen när  den öppnades, och följde liksom med dörren med handen in mot dörrspringan, som var precis lagom stor för en barnhand!! Som tur var upptäckte jag det i tid och ryckte bort hans lilla hand i sista sekund!! När jag tänker på detta så här i efterhand så mår jag pyton,med tanke på vad som kunde ha hänt. Hur i hela fridens namn kan man bygga hissar utan klämskydd!! Självklart ska man alltid hålla koll på barnen,men det räcker med en sekund utan uppmärksamhet så kan olyckan vara framme...Mitt råd till alla föräldrar är att åk alltid med i hissar, och se till att barnen alltid står på en säker plats i hissen.

  • Dr Evans

    Mina barn 3 och 5 åker hissen ner till entrén för att hämta posten, släppa in besökare etc. Ser inget problem med det, men man får ju lära dem lite "hiss-vett". Att inte stoppa fingrarna i dörren osv. Men det borde alla föräldrar lära sina barn. Inte bara de vars barn åker hiss ensamma. Uppenbarligen kan barn skadas tillsammans med sina föräldrar också. 

  • Just Like Honey

    Det beror på situationen tycker jag. Saker som spelar in är hur många våningar som ska

  • Just Like Honey

    ...forts... åkas, om barnet är van att åka hissen (dvs om barnet bor i huset), hur ofta hissen är trasig, vilken sorts hiss det är, finns fönster på hissdörren, barnets mognad. Bor man i huset och det bara är någon våning det ska åkas, hissen har innerdörr (så man inte kläms) och fönster och hissen är aldrig trasig, ja då tycker jag det är ok. Är det många våningar, opålitlig hiss och svårt att få kontakt med barnet om hissen stannar mellan våningarna, då tycker jag det inte är ok.

  • cruz

    I vår tidigare bostad hade vi en gammaldags hiss där innerdörren bara var ett glest galler vilket gör det lätt fär barn att sticka ut armen genom gallret och eventuellt fastna samtidigt som hissen åker. Mina 5 åringar fick aldrig åka hiss själv, medan grannpojken som är lika gammal som mina barn åkte hissen själv. Nu har vi flyttat till ett modernt trevåningshus med en säker hiss så vi har faktiskt låtit våra femåringar åka själv den 1/2 trappa upp som vi bor på medan vi själva går upp för trappan. Det kändes som en lagom nivå att träna deras hissåkning .

  • Strumpans

    Efter att som barn fastnat i en hiss. Blivit kvar en längre tid så NEJ.
    Kan säga att än idag 25 år senare så upplever jag vissa hissar som jobbiga.
    Så att fastna i en hiss ensam som 5 åring nää aldrig att jag utsätter mina barn för det.
    De måste förstå hur de larmar på hjälp etc.
    För mig räckte det inte alls att mina föräldrar var på utsidan och väntade. Paniken var enorm ändå. Åkte inte hissar om jag inte var tvingad förrän jag var 18 och faktiskt gick i terapi.

    Kanske låter absurt men tänk två ggr innan.

  • Skogshallon

    Min son är 3 och dottern är 5 och nej, de skulle inte få åka i vår hiss själva. Den stannar titt som tätt och jag vet att barnen tycker det är obehagligt de gånger den gjort det, så nej, här får de vänta på ensamhissåkning ett tag till.

  • Paninaro

    Alltså det där beror väl på hur man bor.
    Bor man i flerfamiljshus med hiss åker man ju hissen flera gånger varje dag. Barnet känner till våningsplanen och skulle hen hamna fel hittar ju barnet rätt ändå.

    Bor man i villa och bara åker hiss när man är borta släpper man nog inte sitt barn själv i en hiss på ett okänt ställe. Är det dessutom ett köpcentrum kan man ju hur lätt som helst tappa bort varann.

  • Tångräkan

    Min stora tjej på 3,5 år har åkt hissen tre våningar ner själv flera gånger, hon tycker det är jätteroligt :) Skulle kanske inte låta henne göra det på nåt okänt ställe eller så, men hemma känns det ok. Vi är ju precis i närheten så.

  • Sanemjo
    Bluesman skrev 2012-06-05 12:19:57 följande:

    Absolut inte!! Vår lilla kille på fem år, höll på att klämma sönder handen i en hiss på ett köpcentrum. Vi stod tillsammans hela familjen i hissen dvs jag, min fru och treåriga dotter och femåriga kille, och var på väg ner till bottenvån. När hissen stannat hade vår kille satt sin hand på glasdörren i hissen när  den öppnades, och följde liksom med dörren med handen in mot dörrspringan, som var precis lagom stor för en barnhand!! Som tur var upptäckte jag det i tid och ryckte bort hans lilla hand i sista sekund!! När jag tänker på detta så här i efterhand så mår jag pyton,med tanke på vad som kunde ha hänt. Hur i hela fridens namn kan man bygga hissar utan klämskydd!! Självklart ska man alltid hålla koll på barnen,men det räcker med en sekund utan uppmärksamhet så kan olyckan vara framme...Mitt råd till alla föräldrar är att åk alltid med i hissar, och se till att barnen alltid står på en säker plats i hissen.


    Precis detta hände vår treåring igår. Det är därför jag är inne och läser om hissåkning. Handen och armen bara följde med in i springan med dörren  och jag var inte nog snabb så handen blev klämd och fick märken. Vi ringde 1177 och tog kort på handen. Som tur var blev det inte något mer än så, men att en hand och arm följer med så där... Det var traumatiskt! Låt inte barn åka själva. Man vet aldrig var de håller händerna!!! 
Svar på tråden Åka hiss själv för en 4åring?