• Anonym

Storlek underhållsbidrag? Råd behövs!

Jag har två tonårstjejer på heltid. De har ingen kontakt med pappan som efter motstånd betalar underhållsbidrag 1273 kr via försäkringskassan. Pappan och hans fru har en gemensam inkomst på 800000 per år. Jag och min man har något högre men ytterligare barn. Våra tonåringar har dyra vanor o kostar ca fem-sex tusen per månad. Brukar rätten döma pappan till högre underhåll i en sådan här situation? Vad kostar det tt driva en process?

• Svar på tråden Storlek underhållsbidrag? Råd behövs!
  • sextiotalist

Vad din man och barnens pappas fru tjänar är totalt ointressant. Vad som är intressant är vad du tjänar, dina boendekostnader och ditt överskott, detsamma gäller barnens pappa.

Och sedan är det barnens kostnader, då är det inte märkeskläder och dyra resor som det räknas på, utan vardagskostnader etc.  

Har du (inte din man) ett högre överskott än vad barnens pappa har (inte hans fru) så tar du den större biten och vice versa.  

• sextiotalist

Och en sak till, dyra vanor är just vanor. Har dina tonårsflickor dyra vanor, så kan det kanske bero på något, vem har gett dessa flickor vanorna?

• Anonym

Pappans nya frus inkomst har INGEN betydels-hon är inte ansvarig för ERA barns kostnader lila så är det inte av så stort intresse  att DU och din "nye" har fler barn - de barnens kostnader sak delas av dig och deras pappa-din fd ska inte behöva betala högre underhåll för sina barn bara för att DU valt att skaffa fler barn!

Vill du ha högre underhåll så kan det vara en bra ideé att kolla på fk´s sida om hur man räknar ut vad vardera förälderna ska"stå för" tänk bara på att du bara får ta upp ½ boendekostnaden (den andra halvan ska din nuvarnade man stå för)  sedan kan du se om det är "värt" att ta strid för -skiljer det bara någon-några hundralappar mot de 1273 du får idag så är det nog inte det men det får man ju själv ta ställning till .

SEN  du säger att tonåringarna kostar 5-6 000 i månaden-tja såå stora kostnader tror jag du får svårt att få igenom i en rättsprocess- det blir nog till att se över kostnaderna istället! Under hållet täcker en "bas nivå" men inte någon "lyx" dyrare fritids aktiviteter måste föräldrarna vara överens om för att uh-föräldern ska vara tvungen att betala hälften av kostnaderna -vill uh inte att barnen ska gå på den aktivitetet/inte anser sig ha råd kan bf inte tvinga uh att betala utan då får bf stå för kostnden själv. 

• Anonym (Mamma M)

TS: Kostar de 5-6000 vardera eller tillsammans?

Om det är tillsammans så tycker jag snarare att summan är låg.  

• h8him

I tingsrätten brukar man anse att tonåringars basbehov kostar 95% av basbeloppet. Ca 3500 kr/barn/månad. Till det tillkommer moped, dyrare aktiviteter, glasögon, klassresor osv.

Det är ditt överskott och pappans överskott som ska försörja barnen, inte era respektive nya partners.

Tjänar du och pappan ungefär lika mycket?

Har föräldrar en högre inkomst har barnen (när de är gamla nog att kunna använda sig av det) få högre underhåll just för att de ska kunna hålla en högre standard.

Mitt råd är att du vänder dig till en duktig advokat som specialicerar på familjerätt, och börjar med en diskussion med denne. Du kan, vid en ev. stämning, yrka på högre underhåll 3 år retroaktivt också.

• Anonym (%)

Ytterligare  en sak att ta med i beräkningen är att barn from 16 år bara får studiebidrag 10 månader om året. Utslaget per månad blir det alltså bara 875 kr jämfört med barnbidraget på 1050 varje månad hela året.

Svar på tråden Storlek underhållsbidrag? Råd behövs!