• sossej

ni med ovanliga efternamn

jag och min blivande man ska ha barn. vi gifter oss i juni och får barn i september.
    jag har valt att behålla mitt efternamn och ta hans namn som mellannamn. vi har båda två ovanliga namn som ca 5 pers kan föra vidare. min sambo är väldigt bestämd på att han vill föra vidare sitt namn, men jag vill ju också göra det.

hur har ni andra gjort?

• Svar på tråden ni med ovanliga efternamn
  • Emmi27

Jag har ett ovanligt efternamn och sambon inkl de på mammans sida är de enda i världen skulle jag tro med det efternamnet. När vi gifter oss (förhoppningsvis :D ) så kommer jag ta hans efternamn och ha kvar mitt och när vi får barn ska de ha dubbla efternamn då jag är den enda som kan föra mitt efternamn vidare. Är väl inte helt ovanligt med dubbla efternam?

• cloudberry79

Det är inte bara ovanligt nu för tiden, det är omöjligt Man får alltså bara ha ett efternamn, det andra namnet är mellannamn och kan inte ärvas eller föras vidare till nästa generation.

Anna Andersson och Per Persson gifter sig. Anna heter nu Anna Andersson Persson och Per heter Per Andersson Persson. Deras barn kan bara ha Persson som efternamn och Andersson kan aldrig ärvas vidare till nästa led såvida inte deras barn medvetet i vuxen ålder ändrar namn till ett släktnamn (Andersson i det här fallet) och tar bort Persson.

I TS fall kommer barnet automatiskt få hennes efternamn om man inte bestämmer något annat. I familjen kommer man alltså ha två olika efternamn. Det efternamn barnet får kommer att kunna ärvas vidare i nästa släktled, det andra tar stopp.

När vi gifte oss tog vi båda mitt efternamn, vi heter nu samma hela familjen. Min man har en bror som har tre barn och som bär makens släkts efternamn. I min familj finns inga andra barn i sonens generation, så han är ensam i sin generation att bära vårt släktnamn. Det var avgörande för mig, jag hade aldrig accepterat något annat. Mitt villkor för namnfrågan var att vi antingen tar mitt namn allihopa eller att vi behåller våra ursprungliga namn. 

Sur, grinig och på smällen.
  • Emmi27

Jaha! Det hade jag ingen aning om! Tur att du sa det :) Så om jag och sambon gifter oss och jag behåller mitt namn som mejlamnamn så får barnen ändå hans efternamn?

• cloudberry79
    Emmi27 skrev 2012-05-07 12:00:39 följande:
    Jaha! Det hade jag ingen aning om! Tur att du sa det :) Så om jag och sambon gifter oss och jag behåller mitt namn som mejlamnamn så får barnen ändå hans efternamn?
    Ja, om du tar hans efternamn också som efternamn, då kan de bara ärva ETT efternamn, nämligen det gemensamma.
  • Dixie

jag har ett relativt ovanligt efternamn (finns dock fler än 5 med namnet) - min man hade också ett ovanligt efternamn, men han valde att byta när vi gifte oss så nu heter vi alla mitt efternamn!

• Emmi27
    cloudberry79 skrev 2012-05-07 12:02:47 följande:
    Ja, om du tar hans efternamn också som efternamn, då kan de bara ärva ETT efternamn, nämligen det gemensamma.

Ahaa, då är jag med. Vad synd. Då kommer mitt efternamn gå i graven med mig :(
  • Snabbapuckar

Vi kommer att göra så att jag behåller mitt efternamn när vi gifter oss, och jag tar därefter min mans namn som mellannamn. Då har vi alltså olika efternamn. När vi får barn kan det barnet då få ett av våra efternamn som mellannamn och det andra som efternamn, och därmed ha båda föräldrarnas namn. Min man kommer alltså ha ett efternamn och jag och våra barn kommer att ha hans namn som mellannamn och mitt som efternamn.

• cloudberry79
    Snabbapuckar skrev 2012-05-07 14:56:30 följande:
    Vi kommer att göra så att jag behåller mitt efternamn när vi gifter oss, och jag tar därefter min mans namn som mellannamn. Då har vi alltså olika efternamn. När vi får barn kan det barnet då få ett av våra efternamn som mellannamn och det andra som efternamn, och därmed ha båda föräldrarnas namn. Min man kommer alltså ha ett efternamn och jag och våra barn kommer att ha hans namn som mellannamn och mitt som efternamn.
    Vilket är vanligt att göra, men det betyder då att era barnbarn inte kan ärva din mans efternamn, så vill man verkligen att ens namn ska överleva generationerna så duger det inte att ens namn blir mellannamn till barnen.
  • stenbock85

Mitt efternamn är det bara sex stycken i sverige som har, men vi valde att sätta det som mellannamn på sonen och ta sambon efternamn som är vanligt, enbart för att det låter bättre när man säger alla namnen ihop.
    Har fyra syskon som kan föra vårt namn vidare.
    Skulle vi gifta oss skulle jag inte byte namn ev ta sambons namn som mellennamn.

Svar på tråden ni med ovanliga efternamn