• Anonym (kontakt/stöd)

Bli kontaktfamilj/stödfamilj?

Jag har en familj (ensamstående mamma) i umgängeskretsen som har en mycket pressad situation av flera skäl. Hon har två goa barn. Vi skulle mer än gärna ställa upp som stödfamilj till barnen, något jag tror hela familjen skulle vinna oerhört mycket på och barnen skulle få komma till några de känner. Men kan man ta upp  det på något sätt med henne utan att hon tar illa upp? Jag tycker hon är en bra mamma men av många skäl så är bördan och pressen på henne stor och hon saknar avlastning och nätverk.

Råd? Idéer? 

• Svar på tråden Bli kontaktfamilj/stödfamilj?
  • Turez

Du behöver kanske inte använda ordet stödfamilj eller fosterfamilj eller så.
    Då kan hon känna sig misslyckad.
    Eftersom ni känner varandras familjer osv så kan du bara tala om för henne att hennes barn jättegärna få vara hos er om det är så att hon behöver egentid eller så.
    Att det alternativet finns.
    Och det är jättebra om hon går med på det. Så som du säger, alla vinner på det.
    Om du tror att hon är en sådan som inte vågar be om hjälp fast hon vill ha det så lägg fram det som så att du gärna skulle vilja umgås med dom, eller era barn kan ha övernattning hos er (om du nu har barn). Så känns det kanske inte lika svårt för henne.
    Jag är ingen expert men det där kan du nog lösa.

• izgo

Skulle absolut inte heller använda det ordet framför dem. Be henne gå ut och roa sig, du är jättegärna barnvakt! Låt de hända flera gånger i månaden så mor får slappna av/leka av sig/vara ensam... Då kommer hon säkert känna mer trygghet, säger du stödfamilj/kontaktfamilj eller liknande känner hon förmodligen absolut ingen teygghet alls inom sig när det gäller dig och det slutar förmodligen med bråk.

• helge89

Frågan är ju att du ville vara stödfamilj och inte barnvakt. Är ju lite skillnad där angående ersättning
    etc. Tyvärr så är det många som tycker det är pinsamt med kontaktfamilj/stödfamilj...men har man inget
    nätverk så kan en sådan familj fungera som mormor/morfar farmor/farfar....och barnen tycker inte
    alls att det är konstigt. Är själv kontaktfamilj och barn och föräldrar tycker det är ett ett självklart
    alternativ när det krisar.

Hur man tar upp frågan med någon man känner är svårt...att erbjuda sig som barnvakt är ju inget problem---men ska man vara kontaktfamilj så måste uppdraget godkännas av socialen och det kan vara jobbigt för många.

Finns väldigt många orsaker till att man behöver en kontaktfamilj.....och det ska inte vara något
    att skämmas över.

• Anonym

Kan ni inte bara erbjuda er att ta barnen nån gång då och då?

• Anonym (börja barnvakt)

Jättesnällt och bra att du/ni vill hjälpa till och avlasta henne så hon får mer ork när hon verkligen behöver det.
    Men skulle ni inte kunna börja som barnvakt och testa hur hon tycker. Om du sedan känner att du verkligen vill detta så kan du gå vidare (antar att det är en process som skall gås igenom med papper och kontroller av dig/er? Eller hur går det till?

Men erbjud barnvakt en gång först så kan ni ju se hur det fungerar och vad hon tycker. 

• Anonym (kontakt/stöd)
    Anonym (börja barnvakt) skrev 2012-05-16 15:35:37 följande:

Jättesnällt och bra att du/ni vill hjälpa till och avlasta henne så hon får mer ork när hon verkligen behöver det.
    Men skulle ni inte kunna börja som barnvakt och testa hur hon tycker. Om du sedan känner att du verkligen vill detta så kan du gå vidare (antar att det är en process som skall gås igenom med papper och kontroller av dig/er? Eller hur går det till?

Men erbjud barnvakt en gång först så kan ni ju se hur det fungerar och vad hon tycker. 

De är redan här en del och leker med våra barn.
    helge89 skrev 2012-05-16 15:15:36 följande:
    Frågan är ju att du ville vara stödfamilj och inte barnvakt. Är ju lite skillnad där angående ersättning
    etc. Tyvärr så är det många som tycker det är pinsamt med kontaktfamilj/stödfamilj...men har man inget
    nätverk så kan en sådan familj fungera som mormor/morfar farmor/farfar....och barnen tycker inte
    alls att det är konstigt. Är själv kontaktfamilj och barn och föräldrar tycker det är ett ett självklart
    alternativ när det krisar.

Hur man tar upp frågan med någon man känner är svårt...att erbjuda sig som barnvakt är ju inget problem---men ska man vara kontaktfamilj så måste uppdraget godkännas av socialen och det kan vara jobbigt för många.

Finns väldigt många orsaker till att man behöver en kontaktfamilj.....och det ska inte vara något
    att skämmas över.
     Jag tänker mer att om det ska ske på regelbunden basis och med övernattningar ex vis hela helger så skulle det ändå bli en kostnad i vår ekonomi. Samt att det ändå är så att det skulle kräva en del av oss då det ena barnet är funktionshindrat. Jag vet att mamman redan har kontakt med socialtjänsten.
  • Anonym
    Anonym (kontakt/stöd) skrev 2012-05-16 16:19:53 följande:
    De är redan här en del och leker med våra barn.

Jag tänker mer att om det ska ske på regelbunden basis och med övernattningar ex vis hela helger så skulle det ändå bli en kostnad i vår ekonomi. Samt att det ändå är så att det skulle kräva en del av oss då det ena barnet är funktionshindrat. Jag vet att mamman redan har kontakt med socialtjänsten.
    Jaha, så ni vill alltså ha betalt för att ta barnen?
  • Anonym (kontakt/stöd)
    Anonym skrev 2012-05-17 10:44:25 följande:
    Jaha, så ni vill alltså ha betalt för att ta barnen?
    Nej, men ska vi hitta på aktiviteter, ha dem här ett antal dygn i månaden, fixa sängar som finns här som är deras så blir det en inte oväsentlig merkostnad i vår ekonomi. Det är det jag menar.
  • nymedlem
    Anonym (kontakt/stöd) skrev 2012-05-17 11:21:49 följande:
    Nej, men ska vi hitta på aktiviteter, ha dem här ett antal dygn i månaden, fixa sängar som finns här som är deras så blir det en inte oväsentlig merkostnad i vår ekonomi. Det är det jag menar.

Låt mamman vara med och betala för billiga sängar på blocket eller liknande. Matkostnader måste mamman betala oavsett om barnen är hemma eller hos er så där kan hon också hjälpa till.

När det gäller aktiviteter så SKA mamman bekosta detta även om ni är kontaktfamilj.

Med andra ord - HJÄLP mamman utan att gå via soc!   
  • Anonym (kontakt/stöd)
    nymedlem skrev 2012-05-17 11:30:11 följande:
    Låt mamman vara med och betala för billiga sängar på blocket eller liknande. Matkostnader måste mamman betala oavsett om barnen är hemma eller hos er så där kan hon också hjälpa till.

När det gäller aktiviteter så SKA mamman bekosta detta även om ni är kontaktfamilj.

Med andra ord - HJÄLP mamman utan att gå via soc!   
    Ja, så kan man ju förstås också göra! Ska föräldern bekosta aktiviteter barnet gör hos kontaktfamilj? Är det inte bl a det ersättningen ska gå till? Det trodde jag!
  • MammaHanna 070911
    Anonym (kontakt/stöd) skrev 2012-05-17 11:34:20 följande:
    Ja, så kan man ju förstås också göra! Ska föräldern bekosta aktiviteter barnet gör hos kontaktfamilj? Är det inte bl a det ersättningen ska gå till? Det trodde jag!
    Jag hade stödfamilj under en kort period åt mitt äldsta barn när han var liten och jo, ersättningen som stödfamiljen ska gå till mat och aktiviteter för barnet. Jag stod inte för någonting som de hittade på utan det var det socialen som gjorde.
    ♥ Maximiliam 070209, Michelle 091027, Isabella 110721 ♥
  • smulpaj01

Jag hade kontaktfamilj till mitt barn och fick då skriva på papper att jag som mamma ska stå för ytterligare kostnader, med andra ord aktiviteter som familjen ville göra med mitt barn.

Efterssom jag var em fattig ensamstående mamma bad jag familjen att inte göra något som kostar pengar med mitt barn.
    Ska sådana aktiviteter göras så är det med MIG och inte med en annan familj!

• Anonym (kontakt/stöd)
    smulpaj01 skrev 2012-05-17 11:57:21 följande:
    Jag hade kontaktfamilj till mitt barn och fick då skriva på papper att jag som mamma ska stå för ytterligare kostnader, med andra ord aktiviteter som familjen ville göra med mitt barn.

Efterssom jag var em fattig ensamstående mamma bad jag familjen att inte göra något som kostar pengar med mitt barn.
    Ska sådana aktiviteter göras så är det med MIG och inte med en annan familj!
    Skulle det inte ens varit OK om familjen ville betala för det och inte krävde något av dig?
  • smulpaj01

Absolut okej och det gjorde dom ibland.

Både jag och barnet tyckte mkt om familjen och träffar dom ibland fortfarande, trots att detta var många år sen

• Anonym

Jag tänker att om ni är vännrr idag så kan det bli konstigt om ni plötsligt ska få "lön" för att ni ska ta hand om hennes barn, själv skulle jag känna att vi inte stod på samma nivå i vänskapen längre, att jag var lite i beroendeställning till den andra familjen...

• Anonym (Maria)

Jag har varit kontaktfamilj ((och jobbar nära socialen) och meningen är att arvodet ska täcka inträden osv. Ska man göra något dyrt så kan man vara mer sparsam ena månaden för att ha mera den andra. Det är inte meningen att föräldrarna ska betala.

Omkostnadsersättningen är till för mat och förslitning. Men det är inga höga belopp på varken arvode eller omkostnader utan bara en symbolisk summa och man vet då också att barnet  är försäkrad via kommunen.

Man kan få extra arvode om man som stödfamilj tex varje vecka far och rider eller håller på med något annat där barnet man tar hand om också kommer att följa med på.

Men det är socialen som bestämmer vem som ska bli kontaktfamilj och än om man har önskemål om en viss familj så behöver det inte betyda att det är just den som socialen anser vara den mest lämpliga för barnet.

Svar på tråden Bli kontaktfamilj/stödfamilj?