Monchichi skrev 2013-10-29 22:02:47 följande:
Majblomma14: Grattis till tvillinggraviditeten!
Jag fick också redan på att det var tvillingar i v. 7, och även uppgiften att det troligen var tvåäggs och då vi hade två barn sedan innan funderade vi mycket fram och tillbaka på fvp, och därav trådstarten. Vi läste på mycket på nätet och när dagen för prov närmade sig så bokade vi av tiden. Det var flera anledningar till det men bl.a. att det var mindre risk för kromosomfel hos tvillingar, samtidigt som risken för att utföra provet ökade, men dock inte till det dubbla vill jag minnas. Sen har mina tidigare två graviditeter startat med vattenavgång och jag inbillade mig att jag kanske har en benägenhet att ha sämre fosterhinnor, men det går ju naturligtvis inte att svara på; vattenavgång är ett av två sätt att starta förlossningen.
Varför tror du att du troligen väntar tvåäggs? Jag fick under senare UL veta att det kan man inte avgöra i mitt fall då fostren låg i varsin inner- och yttersäck. Vad man kan säga är dock om det rör sig om enäggs då dessa kan dela fostersäck, vilket tvåäggs aldrig kan göra, men enäggs kan ju ha varsin yttersäck också om det delar sig tidigt. Så här i efterhand (mina prinsessor har just fyllt ett år) tror vi istället att våra faktiskt är enäggs för de är och har hela tiden varit otroligt lika. Så lika att vi t.o.m. målar nagel på ena för att känna oss säkra, och då är vi ändå deras föräldrar.
Tvillinggraviditeten startade även den med vattenavgång, och de förlöstes med snitt 5½ vecka tidigt då båda låg i säte.
Lycka Till med graviditeten!
Mamma Lotta: Åh vad mysigt med så många barn! Grattis till graviditeten!
Tack!
Lustigt att du svarade precis nu innan jag skulle släcka. Imorgon bitti ska vi göra kub och jag är supernervös inför det. Vi har velat fram o tillbaka på hur vi ska göra med mkp/fvp och vi kom fram till att vi iaf börjar med kub.
I v. 7 och 9. syntes en tydlig skiljevägg och tydligen även var sin moderkaka, så därför gjordes bedömningen att det är tvåäggs. Menar du att det trots detta kan vara enäggs?
Mysigt med dina flickor och vad kul att de är så lika varandra, även om jag förstår att det måste vara lite jobbigt att som förälder inte alltid kunna se skillnad på dem.
Gjorde ni förresten inte ens kub?