• Pymsan

Någon som rest till Kusadasi i Turkiet med barn?

Vi planerar en familjesemester i slutet av juli eller början på augusti - jag, maken, hans två tonårsbarn och vår son som då kommer vara nyss fyllda 3.

Skulle tacksamt ta emot tips och input om någon varit i Kusadasi - med eller utan barn. Har fått orten rekommenderad av en bekant som är halvturk och det ser onekligen väldigt mysigt och fint ut.

• Svar på tråden Någon som rest till Kusadasi i Turkiet med barn?
  • minafinastebarn

Vi va där i aug. Svettigt!!!!
    Bodde på all inclusive hotell som hade överdrivet mkt mat, god mat!!! Nytt tema varje kväll förutom all annan mat. Jättestort o utbrett hotellområde, bli skjutsad i "golfbil".
    Tog taxi till shopping en kväll, annars underhållning på hotellet.
    Grrrr kommer inte på vad det hette nu...

• Pymsan

Tack för svaret! Vilken arrangör åkte ni med? Vi har hittat bra pris med Fritidsresor. Vad tyckte du om orten Kusadasi då?

• ztyle

Man ska inte åka till Turkiet i juli och augusti, speciellt inte med barn! Det är föööör varmt där då. Ca 40 grader på nätterna

• ELLEoClara

Är nyss hemkommen från Kusadasi, vi bodde på ett STORT all inclusiv hotel som ligger strax utanför.

Var tyvärr aldrig in i Kusadasi då allt fanns på hotellet + att min 3 åring helst bodde i poolen.

Vi är jätte nöjda, men att åka i högsommaren kan nog bli för varmt.

Bodde på Aqua fantasy.  www.nazar.se

• Pymsan

ztyle - är det avsevärt varmare än Grekland, vet du? För dit har jag åkt i juli/augusti flera ggr och det är varmt men klart hanterbart.

• Leona987

Vi har också bott på aquafantasy och åkt med Nazar. Vi åkte första gången 2009 och åker även i år dock inte med nazar utan har bokat hotellet och flyget separat då det passade oss bättre.

Som ovanstående sagt lite, hade aldrig åkt dit UTAN barn (varför bo all inclusive när halva nöjet är att gå på stan på kvällarna och leta mysiga restauranger) men MED barn är det kanon! Slippa tjatet om vad vi ska äta, vart och ändå slösa massor med pengar på dricka, glass, mat, vattenland...Där har du allting samlat och barn älskar det! Sen kan man alltid offra sina pengar tycker jag en kväll och åndå åka in till Kusadasi för att handla på bazaren och äta ngn annanstans.

Det jag tycker är tråkigt med all inclusive är stressen kring matätanden vid buffeerna, folk tappar all vett och etikett och beter sig som hungersvältande från ngt U-land. Men mycket att välja på, mkt underhållning och jättekul för barnen! Och vi ska dit med en 10 månaders så värmen får vi stå ut med. Kan dock hålla med om att september-oktober är att föredra med småbarn men man kan inte alltid välja sin semester. 
    Trevlig resa Cool 

• kirsikka

Letar efter tips om Kusadasi och hittade tråden.

Ville bara efter flera resor till Medelhavet och Egypten med barnen säga att om man upplever för varmt/ok varmt har att göra med vad man sysslar med på dagarna. Stannar man bara vid poolen i augustivärmen blir det jobbigt. Däremot att vara under parasollen vid stranden funkar jättebra även med barnen. Är det barn som vill sova middag så sover de jätteskönt på solbädden under parasollen. Men att få de att sova middag i ett varmt hotellrum eller i en vagn vid poolen blir en annan femma. Tänk själv hur avkopplande det är på stranden, även en vuxen somnar ju lätt.

Så om man föredrar en semester vid poolen är augustivärmen inte att rekommendera med småbarn. Men vi sitter på stranden och reser även då när det är som varmast (Tunisien i augusti, Egypten i oktober) och det har funkat kanon med alla åldrar från 6 månaders bebis till 6 åringar.

Hoppas för fler erfarenheter om Kusadasi, framför allt om stränder då...Cool.

• mia maria
    Pymsan skrev 2012-05-08 06:46:10 följande:
    ztyle - är det avsevärt varmare än Grekland, vet du? För dit har jag åkt i juli/augusti flera ggr och det är varmt men klart hanterbart.
    Beror väl på var i Grekland, för du har ju grekiska öar som ligger alldeles intill den turkiska kusten, så där är det ju ingen större skillnad!

Jag har dock varit i Turkiet två ggr i augusti med barn, o visst är det hett, men det har inte varit några problem - vi har åkt för att sola o bada, så vi har ju i princip legat vid poolen eller havet hela dagarna

Har f.ö åkt i början av juni o haft 40 grader en hel vecka också, så sådant där vet man ju aldrig!

Jag har aldrig varit i just Kusadasi, men har hört mkt bra om orten, så jag tycker absolut att ni ska prova på att åka dit!
    www.reseforum.se finns det några trådar om just Kusadasi tror jag, om du söker på "Kusadasi" i forumet så borde du hitta dem!
Svar på tråden Någon som rest till Kusadasi i Turkiet med barn?