• Culete

Om flytta tillbaka till Sverige - vilket omráde är bäst att satsa pá?

Jag bara leker med tanken, dock ger den mej lite ángest. Trivdes inte alls i Sverige men det har sina fördelar...
    OM jag skulle ta funderingarna till nästa steg - vilken plats skulle man satsa att bo pá?

Det jag inte gillade med Sverige överväger klart det jag tyckte om... vilket i stort sett endast var/är naturen.

Jag skulle isf leta efter ett "dyrare" omráde, gärna med bra privatskolor att välja pá.
    Stora villor, säkra omráden - som fungerar bra och tryggt för tonársbarn.
    Flygplats i närheten är A och O.

Vilka platser kan ni tänka pá?

~~ Elina 29-11-06 ~ Gabriel 11-05-08 ~ Isabel 28-09-11 ~~
  • Svar på tråden Om flytta tillbaka till Sverige - vilket omráde är bäst att satsa pá?
  • evaoregon

Bellevue i Malmö eller något område i Lund.  Någontans i Skåne där det är nära till Köpenhamns flygplats.  Fast på mig låter det inte som om du kommer att trivas så bra i Sverige överhuvudtaget.

• lullu71

Det finns stora och fina villor på Fridhem i Malmö. Limhamn, Skanör, Falsterbo har också en del områden med stora villor.

Om man vill ha lite mer "småstadsliv" så är Lomma att rekommendera. Tryggt, bra skolor och närhet till både Malmö airport och Kastrup.   

• tahira
    Culete skrev 2012-05-08 11:55:22 följande:
    Stockholm känner jag ej till sá mycket, men min bror bor där...
    Jag är ursprungligen frán Göteborg och det tilltalar mej absolut inte att flytta tillbaka dit. Fint, men nej tack.

Vilka bra ställen finns det i södra Sverige, han skulle kunna flyga ut frán Köpenhamns flygplats.
    Mina svärföräldrar bor i Lund...
    Lund är himla trevligt faktiskt! Jag är därifrån och saknar inte alls Sverige, men saknar ibland just Lund. Det finns massor av trevliga områden att välja på, och en hel del friskolor med olika pedagogiker. 

Vår son gick bland annat på International Pre-School of Lund och det var kul och roligt förstås, men även ordentligt skolarbete. För äldre barn finns det många grundskolor och gymnasieskolor, och en fördel är ju att barnen när de blir äldre kan pendla till Malmö om det är en skola där som verkar bättre.

Nu med nya tunneln tar det typ en halvtimme med tåg till Köpenhamns flygplats. 
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • mrseklund

Sigtuna...helt klart! Finns fina privata och kommunala skolor. Så mysigt och nära Arlanda. Det som gör Sigtuna kommun dåligt är att Märsta drar ner statistiken...

• FruOMor

Sigtuna helt klart.. Jag bor i sigtuna och det finns helt klart bra skolor. Nu vet jag inte hur gamla dina barn är men jag rekomenderar dig sigtuna humanistiska läroverk.. Där kommer min dotter att börja när hon har åldern inne..

Finns fins villor, dock kan jag tycka att priset är över standard men just namnet sigtuna är lite finare lite bättre enligt många just därför priserna oxå..

Kan rekomendera dig munkholmen där är det mycket fina villor som ligger nära till vattnet.. Vil du veta något mer om sigtuna så fråga på så skall jag svara..

Ca 15 min med bil från arlanda :)) 

• Trouble

Jag kan bara rekommendera engelska skolan! 
    Överlag lite striktare än genomsnittliga svenska skolan. Dock måste ju skolorna följa vissa regler vilket gör att det aldrig går att jämföra med privatskola eller utländsk skola (t.ex Storbritannien)

• DarkLink

Mitt barn går i fyran i engelska skolan. Det är mycket strikare än kommunala skolan. Högre krav, men mycket bättre lärare, bättre support (tex läxhjälp), mycket större engagemang.
    Finns på flera platser i landet.

• Trouble
    DarkLink skrev 2012-05-08 22:51:53 följande:
    Mitt barn går i fyran i engelska skolan. Det är mycket strikare än kommunala skolan. Högre krav, men mycket bättre lärare, bättre support (tex läxhjälp), mycket större engagemang.
    Finns på flera platser i landet.
  • Koffie

Jag röstar också på Malmö-Lund-regionen. Just Lund och Lomma har BRA skolor - och Lund har många friskolor och en generös modersmålsundervisning.

Är själv tillbaka flyttad till Lund, fast då ute på landet - och var också litet tveksam innan flytt. Men inte nu längre, vi trivs bättre i Sverige än vi trott innan.

Och om du har barn så ÄR Sverige helt klart ett väldigt bra land att bo i, i synnerhet om man bor någonstans där skolorna är bra.

• Culete

Tusen tack för alla svar!

Idag kom min man tillbaka frán sin resa och jag pratade lite med honom om alla dessa tankar som poppar upp allt oftare nu för tiden. Dock har jag áterfunnit mitt sunda sinne, och, Sverige finns inte med som alternativ.
    Det var nog bara för att jag kände mej ensam som de tankarna kom upp... Hade nog ej státt ut mer än 3 mánader innan jag tröttnat igen. Haha. Nee, fár bli att ha som mál att spendera sommrarna där istället, men inte för att bo...

Det land som är hetast pá tapeten är Panama... Och vi har kommit fram till att ifall det blir flytt blir det antingen till jul eller kommande sommar. Sá ja, vi fár se helt enkelt men fortsätter bolla med tanken - men vi verkar innerst inne känna samma sak.. Att troligen blir det utflytt frán Spanien, det finns helt enkelt mer att hämta pá andra platser... Skrämmande och spännande pá samma gáng...

~~ Elina 29-11-06 ~ Gabriel 11-05-08 ~ Isabel 28-09-11 ~~
Svar på tråden Om flytta tillbaka till Sverige - vilket omráde är bäst att satsa pá?