• Vendelsö

Var köpa mammakläder?

Jag är i vecka 15 och försöker utöka min mammagarderob.  

Jag efterlyser butiker (fysiska, inte web) som säljer fina mammavårkläder eller sommarplagg. Klänningar, somriga blusar, kjolar...

Vart köper ni era kläder? 

Jag hittar inga butiker som har mammakläder, förutom HM och de har ju mest vardags- och basicplagg. Vero Moda verkar ha slutat med Mamalicious och hänvisar till nätförsäljning. Var runt i en del olika butiker i stockholm city igår och hittade verkligen ingenting. Slutade till sist med en trikåkjol, en blus och en tunika på HM. Inget av plaggen särskilt roliga.

Så vart ska jag leta. Är det Polarn & Pyret som gäller? Är det nån som har koll på vad de har för utbud? Eller kan babybutikerna vara något - har Babyland och Babyproffsen ganska nära.

Alla tips mottages tacksamt!

• Svar på tråden Var köpa mammakläder?
  • tina14

Tyvärr har jag upplevt att det blivit svårare och svårare (fanns fler butiker för 5år sen, då jag väntade mitt första). Idag skiftar det från stad till stan, de jag hittat är just HM, Lindex (i vissa städer), Kappahl (i vissa butiker), polarn och pyret. Babyproffsen har endel underkläder och så....annars är det små mamma/barnbutiker som kan finnas just där du bor (alltså inga stora kedjor).

• SailorGirl

PoP slutar sälja mammakläder, så du kan kanske hitta något på rea där, men inte länge till.

Jag köpte mest vanliga kläder på kedjorna och bara några enstaka rena mamma-plagg på H&M. Fick en hel del av en kompis också och jag har sett att det finns massor på Blocket och Tradera.

• Vendelsö

Tack för svaren. Kanske bäst att bege sig till POP snarast då om de rear ut det de har. Men visst är det ett konstigt fenomen att färre och färre säljer mammakläder. Jag har barn födda 06 och 08 och jag kan inte minnas att det var riktigt så här illa då.

• sommar2001

Har också varit runt i alla butiker, bor dock i en mindre stad. Alla tipsar om Ellos men dels går det inte att prova på nätet utan massa mer jobb sen känns Ellos som en tantbutik. Kommer i håg att farmor alltid handlade postorder från Ellos. Men jag kanske har fel..

• studsgubbensmamma

Min favorit amningströja var av svenska märket boob. Bra kvalite man kan tvätta 100 gånger. Men jag antar att du letar efter kläder för och ha som gravid, så jag var tvungen och kolla om dom har det. Det har dom visst: shop.boobdesign.com/sv/3/gravid

De här affärerna finns dom i Barnland, Barnproffsen, och Barnbutiken

Fast tröjan jag rekommenderar är alltså amningströjan. Dom är bra för dom är designade så man kan visa så lite bröst som möjligt. Bra om det är kallt, och om man kanske inte vill ha hela bröstet ute när man ammar lite i smyg ute nånstans.

Fast nu hittar jag den här, den är både för och efter födseln. Då får du lite längre användning för den!
    shop.boobdesign.com/sv/product/302/amningstopp-before-after

• Vendelsö

Sådärja, nu har jag varit och förstärkt mammagarderober rejält. Som sailorgirl skrev ovan så slutar Polarn o Pyret med mammakläder och har rea. Först idag kom jag iväg till Farsta Centrum för en titt och det fanns en hel del kvar och allt var halva priset. Så jag kom mycket nöjd där ifrån med två tunikor, en klänning, en kavaj, ett par jeans och en jeanskjol. Så det var mindre utplockat än befarat och väl värt ett besök. Så nu ska jag sluta gnälla över att jag inte har några kläder. Tillsammans med lite smått och gott från tidigare graviditeter och några basplagg från HM så klarar jag mig bra.  

• Soluppgång

Hej!

Var köper ni mamma-höstjacka? Ingen av mina jackor går att stänga p.g.a. gravidmagen, och som ensamstående har jag ingen pojkvän att låna en stor jacka av. :P Jag har beräknad födsel en vecka in i december, så KANSKE jag kan klara mig utan vinterjacka? (Min ena vinterjacka kanske jag kan komma i om magen inte är så stor, jag hoppas magen minskar en del i storlek direkt efter födsel??)

Så jag tänkte att jag behöver köpa en höst-gravid-jacka med ORDENTLIGT med plats för magen, helst inte så dyr då den ska användas så kort tid. (Senast jag var på H&M hade de inga jackor, jag vet inte om de ska få in, den jag frågade hade inte koll på vad de kommer få in.)

Jag bor nära Stockholm.  :)

Svar på tråden Var köpa mammakläder?