• Myzan

Hur går jag vidare

Jag har en son sen ett tidigare förhållande. Nu skall vi flytta och jag vill så klart ha med sonen. Detta motsätter sig pappan. Hur går vi vidare om inte familjerådgivning gjälper. Tar man kontakt med en privat advokat, ringer man domstolen, soc eller hur gör vi.?? Problemet är att det är rätt akut då vi kommer flytta redan nu i sommar och vi måste få reda på inom 1 månad vart sonen skall gå i skolan. Så hur går vi vidare?

• Svar på tråden Hur går jag vidare
  • Anonym

Har ni delad vårdnad kan du väl inte byta adress utan pappans godkännande? Även om jag hört talas om att mammor (eller pappor för den delen) flyttat och rotat sig utan att tala om och eftersom ungen då har sitt hem så får pappan (eller den andra vårdnadshavaren) helt enkelt gilla läget

• Myzan

Vi har delad vårdnad och i dagsläget har vi vv. Men så skulle det inte bli om vi flyttar och pappan vill inte att sonen flyttar. Dock har jag starka skäl till varför jag vill ha med sonen till min nya stad. Så min fråga är....hur går jag vidare? Vem kontaktar jag?

• Anonym

Kontakta en advokat om du vill göra det på det icke-regelmässiga sättet för att få höra om vad som kan hända om du gör det. Annars går man till nåt som heter familjerätten eller har du varit där? Det är inte samma som familjerådgivning. Kommer ni inte överens om umgänget där får du eller pappan stämma den andre i rätten

Om du tror att du har så starka skäl till att flytta med sonen-kontakta advokat alt. soc om hur du ska gå tillväga

Vill du göra det "olagligt" spela dum, flytta, sätt barnet i skolan osv osv och SEN skicka in adressändring. Typ: Jaha jag visste inte att jag inte kunde flytta osv osv... bla bla

Jag kan förstå din situation men många här kommer bli rosenrasande att du "tar sonen ifrån pappan" men i vissa fall så är det nödvändigt! Så är det bara!!    

• Myzan

Ja en advokat är nog bäst. Jag tar inte sonen ifrån pappan. Vi är inte osams på något sätt. Bara i just denna fråga. Men vi är väldigt måna om vår relation så vi kommer ha ett bra samarbete kring umgänge mm. Men vi kan bara inte enas om vart sonen skall bo. Så ja, en advokat för oss båda är nog det som ligger närmst till hands.

Svar på tråden Hur går jag vidare