• SOL123

Hur gör ni andra med möten mm?

Jag är ensam med två barn och har inga släktingar som kan hjälpa mig.
    Hur gör ni när det t ex är föräldrarmöten? Kan ni gå då? Jag har nästan aldrig varit med på ett föräldrarmöte på förskolan men nu är det skola och skulle gärna vara med men har ju 2 barn och kan ju inte dra med dem på föräldrarmötet direkt ;-( eller hur gör ni?

Alla såna här tillfällen som det är svårt att ta med barnen, hur gör ni då??

Jag har ju med barnen på de flesta saker och det är superduktiga. Har ju varit tvungen att ha med dem till frisören, vårdcentralen mm mm.
    Ibland försöker jag boka in så att jag kan smita några minuter innan jag slutar jobbet så att jag får ta det på min arbetstid och medan barnen är på förskolan/fritids, men typ föräldrarmöten mm är ju ofantligt svårt att passa in det på något vis...känner mig så ensam med detta problem!

• Svar på tråden Hur gör ni andra med möten mm?
  • anyXX

Har du ingen granne du kan fråga eller någon bekant? Borde ju inte vara så svårt att passa så stora barn?

flicka 2008 & pojke 2010
  • Philippa

Har du ingen granne eller vän som kan passa barnen en stund då och då?

• SOL123

Jag har kompisar men de har ju också barn i samma skola så det blir lite svårt för såna tillfällen. Om jag ska på något kortare besök av nån orsak så försöker jag få till nåt men alla har ju egna barn och familjer och alla känns så upptagna
    Har frågat några ggr när jag behövt hjälp men aldrig nån som (velat?)/kunnat...
    har ingen granne just nu som jag kan fråga men ska snart flytta o då blir det lite annat så då hoppas jag att jag lär känna någon som kan hjälpa mig

• Nyfiken gul

prata med dom andra föräldrarna på förskola/skola - oftast finns det många som mer än gärna ställer upp och passar barnen en stund medan du går på föräldramöte. det är sällan båda föräldrarna går - nån är ju hemma med barnen i alla fall.

sen var jag så pass tuff och ärlig att jag bokade aldrig in något efter "kontorstid" helt enkelt. Tandlläkare, vårdcentral, försäkringskassan osv osv - alla såna möten bokade jag in under pågående arbetstid, alternativt en tidig morgontid så barnen i så fall fick gå tidigare till skola/dagis en morgon.

Och personal på förskola o fritidis är väldigt förstående, säger man till i tid så är det inget problem att hämta en timma senare om det är riktig kris.

Att barnen får gå hem till en kompis vars förälder hämtar både kompisen och ens barn funkar också bra.

Så våga fråga helt enkelt är mitt tips.        

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • SOL123
    Nyfiken gul skrev 2012-05-08 21:15:52 följande:
    prata med dom andra föräldrarna på förskola/skola - oftast finns det många som mer än gärna ställer upp och passar barnen en stund medan du går på föräldramöte. det är sällan båda föräldrarna går - nån är ju hemma med barnen i alla fall.

sen var jag så pass tuff och ärlig att jag bokade aldrig in något efter "kontorstid" helt enkelt. Tandlläkare, vårdcentral, försäkringskassan osv osv - alla såna möten bokade jag in under pågående arbetstid, alternativt en tidig morgontid så barnen i så fall fick gå tidigare till skola/dagis en morgon.

Och personal på förskola o fritidis är väldigt förstående, säger man till i tid så är det inget problem att hämta en timma senare om det är riktig kris.

Att barnen får gå hem till en kompis vars förälder hämtar både kompisen och ens barn funkar också bra.

Så våga fråga helt enkelt är mitt tips.        
    jag har tyvärr ett jobb som inte går att gå ifrån förutom sista halvtimmen kanske.
    Däremot kanske jag ska våga ha barnen nån extradag i månaden på fritids/förskola om jag pratar med personalen om min situation så jag kan boka in såna här saker då?
    Dock är ju föräldrarmöten alltid kvällstid så svårt att göra nåt åt!!

Ja jag åmste nog bli bättre. Jag är nyinflyttad dock vilket gör att jag inte känner några föräldrar direkt och jag är inte sån att jag släpper barnen till någon jag aldrig träffat, eller de knappt träffat heller eftersom de haft en rätt otrygg uppväxt fram tills nu så det känns inte aktuellt tyvärr.
  • Nyfiken gul

sen kan du ju alltid fråga nån förälder om ni kan "dela" på ansvaret för just föräldramöten och barnpassning. Ni kanske kan enas om att gå varannan gång och därmed passa varandras barn varannan gång.  SÅ ofta är det inte större föräldramöten att det skulle kännas påfluget.

är du lite för feg att fråga dirr ekt på så kan du begära hjälp av personalen på förskolan/fritids om dom känner till nån annan förälder som antingen är ensam eller tex pga skiftjobb har det svårt att få ihop det.

Sätt upp lappar kanske? Brukar alltid finnas en anslagstavla för just föräldrar där man kan lämna meddelanden till varandra. Skriv en kort notis och se om någon hör av sig!

Hör efter på BVC eller Öppna förskolan där du bor om dom har nån ensam-förälder-grupp eller vet av några ensamma föräldrar med barn i ungefär din ålder som du kan tänkas komma i kontakt med på något sätt - där kan du också sätta upp lappar och kolla vad det finns för mammor o pappor som är i behov av tjänster o gentjänster.

Kolla också här på familjeliv - finns många såna här lokala "Fika-träff-trådar" för staden där man bor, där är det många föräldrar som träffas, lär känna varandra och ställer upp för varandra.

Har du ingen på ditt jobb som kan tänkas ställa upp nån enstaka gång? Eller har du nån där du kanske skulle behöva lära känna lite bättre och bli mer kompis med?            

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • mia maria

Ibland funkar det ju faktiskt att ta med barnen också; på senaste föräldramötet på lillkillens förskola så var det ett eller ett par barn med.
    Det funkade det också

Annars så har jag själv ofta hjälp av min mor eller en väninna, men funkar det inte så får man ju kolla om det är okej att barnen följer med.
    Har haft min yngste son (nu 2½ år) med på X antal föräldramöten avseende min äldsta pojkes skola o idrottsföreningar o det har inte varit några problem.

• SOL123
    mia maria skrev 2012-05-09 21:23:38 följande:
    Ibland funkar det ju faktiskt att ta med barnen också; på senaste föräldramötet på lillkillens förskola så var det ett eller ett par barn med.
    Det funkade det också

Annars så har jag själv ofta hjälp av min mor eller en väninna, men funkar det inte så får man ju kolla om det är okej att barnen följer med.
    Har haft min yngste son (nu 2½ år) med på X antal föräldramöten avseende min äldsta pojkes skola o idrottsföreningar o det har inte varit några problem.
    ja det funkar oftast. mina barn är vana vid att vara med så de har varit med på föräldramöten, men ibland är det bara skönt att kunna göra vissa saker själv. De har varit med till vc och suttit i väntrummet som små ljus mm mm men vissa saker är ju helt klart enklare om man kan åka själv.
  • mia maria
    SOL123 skrev 2012-05-09 21:26:07 följande:
    ja det funkar oftast. mina barn är vana vid att vara med så de har varit med på föräldramöten, men ibland är det bara skönt att kunna göra vissa saker själv. De har varit med till vc och suttit i väntrummet som små ljus mm mm men vissa saker är ju helt klart enklare om man kan åka själv.
    Jovisst är det så!
    Men ibland får man ju helt enkelt välja mellan att ha barnen med eller stanna hemma..

Dock blir det ju lättare ju äldre barnen blir
Svar på tråden Hur gör ni andra med möten mm?