• Linda 126

Barn med Autismspektrumstörning och ADHD, medecinering mm

Hej har en son PÅ 8 1/2 som då fått diagnoserna Autismspektrumstörning och ADHD.
    Har ätit medicin sen mars medikinet är nu uppe på 40 mg.Jag märker ingen skillnad =( i samband med detta har han blivit mer arg, aggresiv, känslig tycker han är ful, dum kanske inte är värd att leva, han svarar emot mm. Skolan tycker däremot att han har visat lite bättre resultat sitter mer stil och koncentrerar sej lite bättre. jag vet inte vilket ben jag ska stå på längre...känns om om jag ska ge upp.
    Varje morgon är en kamp kommer ofta försent till jobbet fast man går upp vid fem.Han är oberäklig inte alls säkert att han lyssnar alls blir ständigt många konflikter. Tänkte höra om ni som fått medicin hur era erfarenheter är? har ni provat flera? är det skillnad om man har barn som enbart har adhd? alltså kan det autistiska spela ut sin roll? Han har även nattskräck, så det känns som om han "är igång" dygnet runt...

Linda
  • Svar på tråden Barn med Autismspektrumstörning och ADHD, medecinering mm
  • Litet My

Min son har "Autismliknandeliknande tillstånd" och uppmärksamhetstörning (skulle ev uppfylla en ADHD diagnos också)

Vi provade Concerta men det blev inga förbättringar alls, dels fick han ännu svårare för att sova och väldigt svårt för att äta (vanliga biverkningar) och som du vet är ju mat och sömn A & O om dagen skall funka hyffsat.

Vi hade bara Concertan 2 veckor men det blev bara värre för oss och det strulade länge med mat & sömn efter det eftersom rutinerna var ruckade på samt att sonen blev mer "Autistisk" (vanlig biverkning) än innan tex fick han för sig att saker inte var rena tex bordsunderlägget, tappade han något där gick det absolut INTE att äta, han kunde inte sätta sig på en stol han fick för sig var smutsig (den var inte smutsig alls) han blev också känsligare med maten tex kunde han inte äta skivad banan som man skivat med matkniv eftersom han kände "räfflorna" efter matkniven och så har han ALDRIG hållt på innan utan problematiken har legat på samspelet, impulskontrollen och att lätt bli för uppvarvad och "fastna" i det. Vi fick alltså mer problematik än innan. I skolan tyckte de att han kändes trött hela tiden.    

Så för oss blev det värre  och vi slutade med medicinen helt och de satte in en resuts till i klassen och jobbar jättestrukturerat med just honom vilket fungerat bättre samt är noga med att varva energigivare med energitagare så han orkar, tex får han vila en stund före middagen och han har bildschema, stjärnsystem osv, det fungerade bättre för oss än medicinen. Förvisso kunde vi provat fler men kände efter Concertan att det fick vara nog ett tag, ev provar vi något annat OM det gynnar skolarbetet i framtiden (han fyller 7 i sommar)

Han hade också en period runt jul att han var ful och dum och ville dö, det verkade som att det var då han förstod att han inte var som alla de andra barnen och hade svårt för vissa saker, han mådde också jättedåligt av att inte alltid kunna "uppföra sig"..."hjärnan är trött men kroppen VÄGRAR lyssna, jag blir sååå ledsen mamma" säger han. Nu är det lite bättre med det, han fick också prata med en psykolog som fanns på skolan för att vi ville veta hur han mådde men enligt psykologen gjorde vi rätt i det vi gjorde och sonen mådde bra sa han.  

• Equal

Min son på 9 år äter Concerta med ett otroligt bra resultat. Han började äta det när han var 5½ år. Han är lugnare, kan koncentrera sig, orkar mer och klarar skolan fint!

Dock har han problem med maten, han dricker närinsdrycker för att gå upp i vikt som han ska. Men slutar vi med medicinen så fungerar inte vardagen för oss.

Han äter även Ritalin på eftermiddagen och till kvällen Cirkadin. Han har sömnstörning och sover otroligt dåligt i perioder, ibland något bättre dock.

Svar på tråden Barn med Autismspektrumstörning och ADHD, medecinering mm