• Anonym

Ska på samarbetssamtal imorgon

Barn en liten undran.
    jag har barnen på halvtid på papper, men 85% i verkligheten. Så imorgon ska vi på samarbetssamtal.
    Men vad kommer dom säga ifall jag berättar att dom bor mer hos mig.Kommer dom begära att barnen skrivs över på min adress? Dom står hos mamman nu.
    Och hur blir det då med barnbidraget? går det till mig då?
    Hon har barnbidraget nu. och NEJ, hon köper INTE allt till barnen för er som antar det

• Svar på tråden Ska på samarbetssamtal imorgon
  • Anonym
    h8him skrev 2012-05-09 22:29:48 följande:
    Hur mycket tjänar mamman och hur stora skulder har hon?

Varför har du barnen mer än 50%?
    mamman har precis börjat jobba så jag vet inte hur mycket hon tjänar. Men hon har inga skulder pga att jag stått för allt sånt eftersom jag haft jobb.

Vi har barnen 3 dagar åt gången, enligt schema. Men när hon haft barnen 1 natt så skriver hon ett sms till mig och frågar om jag kan ta barnen för hon orkar inte med när dom skriker och gapar, och hon vill inte hålla på släpa dom till bussen när dom är arga och såna saker.
    Ibland säger jag direkt att det går bra, ibland säger jag nej för att jag har annat att göra. Men det slutar ändå alltid med att jag tar dom.
    Oftast efter att hon hotat med att inte hämta dom på dagis, skriva om schemat så jag ska få ännu mer tid, eller att vi ska gå till FR för samarbetssamtal.
    Så förra veckan hade hon barnen på tisdag, och jag hade resten av veckan+helgen. och den här veckan så hade hon i måndags och nu ska dom vara hos mig typ till på måndag. jag var tvungen att ta denkommande helgen också för att hon skulle jobba.
    Typ såhär brukar det se ut. Hade 5 barnfria nätter under april månad
  • h8him
    Anonym skrev 2012-05-09 22:45:36 följande:
    mamman har precis börjat jobba så jag vet inte hur mycket hon tjänar. Men hon har inga skulder pga att jag stått för allt sånt eftersom jag haft jobb.

Vi har barnen 3 dagar åt gången, enligt schema. Men när hon haft barnen 1 natt så skriver hon ett sms till mig och frågar om jag kan ta barnen för hon orkar inte med när dom skriker och gapar, och hon vill inte hålla på släpa dom till bussen när dom är arga och såna saker.
    Ibland säger jag direkt att det går bra, ibland säger jag nej för att jag har annat att göra. Men det slutar ändå alltid med att jag tar dom.
    Oftast efter att hon hotat med att inte hämta dom på dagis, skriva om schemat så jag ska få ännu mer tid, eller att vi ska gå till FR för samarbetssamtal.
    Så förra veckan hade hon barnen på tisdag, och jag hade resten av veckan+helgen. och den här veckan så hade hon i måndags och nu ska dom vara hos mig typ till på måndag. jag var tvungen att ta denkommande helgen också för att hon skulle jobba.
    Typ såhär brukar det se ut. Hade 5 barnfria nätter under april månad
    Det låter inte bra. Du kan ändra folkbokföringen för barnen. Det kan vara bra om förskolan/skolan kan intyga att du är den som lämnar/hämtar barnen och att grannar kan intyga att de verkligen är hos dig större delen av tiden.

Fortsätt ta barnen och skaffa folk runt omkring som intygar att du gör det så får du igenom boendet och har en stor chans att få barnbidragen också. Att traggla via familjerätten lär inte ge så mycket om hon struntar i barnen tyvärr.
  • Anonym

Ang flytt av barns boende.

Du skickar in en flyttanmälan enbart påskriven av dig.

Efter ca 2 veckor hör de av sig, och säger att iom att den bara är påskriven av dig så kommer anmälan att avskrivas.

Du får då chansen att säga som det är, att barnen bor mer hos dig och att du vill ha igenom flytten men att barnens andra vårdnadshavare nekar till det.

Då skickar de förstt en lapp till xcet om att hon ska skriva på.

Hon har 2 veckor på sig att antingen skriva på, eller neka.

Då startar folkbokföringen en utredning om var barnen bör stå skrivna (OM hon då inte, motförmodan skriver på  villsäga)

De kollar på sådana omständigheter som hur långt det är från era respektive bostäder till skolan, var barnens kompisar bor, och var barnens fritidsaktiviteter finns, samt kontaktnätet runt barnen( far/mor föräldrar, kusiner m.m)

Sedan kommer ni oxå få ett kallender blad för de 3 senaste månaderna bakåt i tiden, som ni ska fylla i om VAR barnen har sovit under den perioden.

I runda slängar kan man säga att den här processen tar ca 4a månader, mest beroende på att var gång de skickar ut ett papper så har man 2 veckors tid på sig att svara, och därefter tar det en vecka mellan varje papper att skickas från myndigheten, tyvär.

Däremot så får man en personlig handläggare som man kan ha direktkontakt med, vilket i mitt fall kändes bra, då man kunde förklara läget muntligt och inte bara via de formulär man skulle fylla i.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-05-10 10:11:02 följande:

Ang flytt av barns boende.

Du skickar in en flyttanmälan enbart påskriven av dig.

Efter ca 2 veckor hör de av sig, och säger att iom att den bara är påskriven av dig så kommer anmälan att avskrivas.

Du får då chansen att säga som det är, att barnen bor mer hos dig och att du vill ha igenom flytten men att barnens andra vårdnadshavare nekar till det.

Då skickar de förstt en lapp till xcet om att hon ska skriva på.

Hon har 2 veckor på sig att antingen skriva på, eller neka.

Då startar folkbokföringen en utredning om var barnen bör stå skrivna (OM hon då inte, motförmodan skriver på  villsäga)

De kollar på sådana omständigheter som hur långt det är från era respektive bostäder till skolan, var barnens kompisar bor, och var barnens fritidsaktiviteter finns, samt kontaktnätet runt barnen( far/mor föräldrar, kusiner m.m)

Sedan kommer ni oxå få ett kallender blad för de 3 senaste månaderna bakåt i tiden, som ni ska fylla i om VAR barnen har sovit under den perioden.

I runda slängar kan man säga att den här processen tar ca 4a månader, mest beroende på att var gång de skickar ut ett papper så har man 2 veckors tid på sig att svara, och därefter tar det en vecka mellan varje papper att skickas från myndigheten, tyvär.

Däremot så får man en personlig handläggare som man kan ha direktkontakt med, vilket i mitt fall kändes bra, då man kunde förklara läget muntligt och inte bara via de formulär man skulle fylla i.

Vilket alltså innebär att dom kommer säga att barnen ska stå skrivna hos henne eftersom hon valt en skola nära henne, deras kompisar bor på hennes gård, ingen av oss har släktingar i närheten.
    Hon har mer utrymme, en 3:a. jag har bara en 1:a.
    Så det enda jag har till min fördel är att jag haft barnen mest  och det vet förskolepersonalen om, och  jag kan bevisa det genom min sms lista.  

• Anonym (svar #23)
    Anonym skrev 2012-05-10 12:28:49 följande:
    Vilket alltså innebär att dom kommer säga att barnen ska stå skrivna hos henne eftersom hon valt en skola nära henne, deras kompisar bor på hennes gård, ingen av oss har släktingar i närheten.
    Hon har mer utrymme, en 3:a. jag har bara en 1:a.
    Så det enda jag har till min fördel är att jag haft barnen mest  och det vet förskolepersonalen om, och  jag kan bevisa det genom min sms lista.  

Eftersom det är dygnsvilan de går MEST på, så kommer troligtvis barnen bli skrivna hos dig.

I mitt fall fick först pappan igenom att barnen blev skrivna på honom iom att vi hade VV, när sedan jag hade barnen mer eller mindre på heltid, så gick jag igenom procesen hos folkbokföringen, fast barnens far bor granne med skolan och barnas vänner bor i området runt skolan, så blev dom skrivna hos mig

Så ansök å se tiden ann!

• Anonym

Har du varit på familjerätten? Vad sa dom om det? Kan dom hjälpa dig att få barnet folkbokfört hos dig? Intressant fråga

• Anonym
    Anonym skrev 2012-05-10 18:39:12 följande:

Har du varit på familjerätten? Vad sa dom om det? Kan dom hjälpa dig att få barnet folkbokfört hos dig? Intressant fråga

Har inte varit på familjerätten, men på samarbetssamtal.
    Och det gick inget vidare.
    Resultatet blev att jag har ännu mindra lediga dagar nu. Barnen mamma har haft kontakt med en av samtalmänniskorna sen ett år tillbaka, så hon håller med i allt barnens mamma säger. så jag vet inte vad jag ska göra, får väl kanske se om jag kan få till en sån där boutredning. tror knappast det funkar eftersom mamman är en mästare på att manipulera, ljuga och få allting att låta som att det är hon som tar det stora aldagliga ansvaret.
    Känns rätt så hopplöst
  • Anonym (usch)

Att vilja lämna sina barn pga problem med barnens andra förälder är bland det dummaste jag har hört. Det verkar mest handla om pengar för din del. Det finns barn inblandade här och på dig verkar det som att mamman inte orkar med dem..och inte du heller. Speciellt inte om du inte får mer pengar. Stackars barn!

• Anonym
    Anonym (usch) skrev 2012-06-10 10:51:26 följande:
    Att vilja lämna sina barn pga problem med barnens andra förälder är bland det dummaste jag har hört. Det verkar mest handla om pengar för din del. Det finns barn inblandade här och på dig verkar det som att mamman inte orkar med dem..och inte du heller. Speciellt inte om du inte får mer pengar. Stackars barn!
    jag har tagit hand om barnen i hela deras liv utan att få en enda krona för det så kom inte och säg att det handlar om pengar, det handlar om att jag vill ge mina barn ett drägligt liv. att dom inte ska behöva leva på 28 kvm, utan få egna rum, kunna ta hem kompisar osv. Kommer dröja många år innan dom kan få det hos mig
  • Anonym (usch)

Och om du skulle lämna dina barn så skulle det vra pga mamman och inte barnen. Har man ett sånt tankesätt så är det något som är allvarligt fel.

• Anonym
    Anonym (usch) skrev 2012-06-10 18:34:12 följande:
    Och om du skulle lämna dina barn så skulle det vra pga mamman och inte barnen. Har man ett sånt tankesätt så är det något som är allvarligt fel.
    Det är ju mamman det är fel på, inte barnen. lämnar man barnen för att dom är jobbiga är man ju dum i huvet. 
    tror inte det är så många som skriver över barnen på mamman pga av barnen, utan pga av att dom tycker mamman är en idiot.
    Antar att du aldrig levt med en psykiskt instabil människa 
  • Anonym (usch)

Man överger inte sina barn om ens satan skulle vara den andra föräldern... Jag skulle aldrig tänka tanken att överge mitt barn hur jobbig mitt ex än är. Det spelar ingen roll. Barnen är de man ska skydda och vårda oavsett jobbiga ex. Enda gången man kan ge upp är när man är medveten om att man själv inte är lämplig för barnen... och då är det extremt. Att ens tänka tanken på att överge.. sjukt.

• Anonym
    Anonym (usch) skrev 2012-06-10 19:53:57 följande:
    Man överger inte sina barn om ens satan skulle vara den andra föräldern... Jag skulle aldrig tänka tanken att överge mitt barn hur jobbig mitt ex än är. Det spelar ingen roll. Barnen är de man ska skydda och vårda oavsett jobbiga ex. Enda gången man kan ge upp är när man är medveten om att man själv inte är lämplig för barnen... och då är det extremt. Att ens tänka tanken på att överge.. sjukt.
    så det är bättre att föräldrarna bråkar och barnen far fram och tillbaka och inte vet vart dom skall vara från dag till dag.
    Skriver man över barnen på den andre så betyder inte det att man aldrig kommer träffa barnet. däremot att barnen förhoppningsvis får en lite mer tryggare vardag om dom vet vad som gäller 
  • Anonym (987)
    Anonym skrev 2012-06-10 20:10:09 följande:
    så det är bättre att föräldrarna bråkar och barnen far fram och tillbaka och inte vet vart dom skall vara från dag till dag.
    Skriver man över barnen på den andre så betyder inte det att man aldrig kommer träffa barnet. däremot att barnen förhoppningsvis får en lite mer tryggare vardag om dom vet vad som gäller 
    Jag skulle satsa på att till och börja med anmäla flytt av barnens folkbokföring till dig. Skatteverket skickar då hem en blankett till mamman som hon ska skriva under. När hon vägrar skriva under den så gör Skatteverket en utredning på var barnet bor och då får ni lämna in intyg från skola/förskola om vem som hämtar/lämnar barnet mest. Barnen ska ju vara skrivna på den adress där de tillbringar mesta dygnsvilan, så Skatteverket kommer till slut att ändra adressen.

När du väl fått barnen skrivna hos dig så skickar du in en ansökan till Försäkringskassan om att du vill ha underhåll via dem eftersom mamman inte betalar. De gör då sin utredning och lär ju komma fram till att barnen bor mest hos dig.

Sista steget är att när väl FK har fattat att barnen bor mest hos dig så kan du ansöka om att få barnbidraget, för enda chansen för en pappa att få hela bb är att barnen är skrivna hos honom och bor mesta tiden hos honom.

Det där med samarbetssamtal märker du ju själv att det inte funkar när man har att göra med manipulerande personer.

Och tänk på att det är upp till dig själv om du vill låta dig styras av en annan person. Du har ett val att agera så att du kommer vinnande ur striden. Barnen kommer i längden att må bättre av att du är stark och visar att man inte ska låta sig trampas på.       
Svar på tråden Ska på samarbetssamtal imorgon