• Anonym (Orolig tonåring)

Rättigheter och hjälp?

Såhär är läget: 
    Jag är en tjej på 16 år och är i sjunde månaden och väntar på barn. (25 juli beräknat datum).
    Jag är frivilligt placerad i en familjehem och går snart ut nian. (8 juni).
    Så fort skolan är klar så får jag flytta ihop med min pojkvän som ska fylla 19 under sommaren
    och vi ska flytta till hans föräldrar tills han ordnat jobb och har råd med eget ställe. (med soc tillåtelse)

Problemet:  
    Jag bor inte hos mina biologiska föräldrar då pappan är alkohol och cigarett beroende, mamman vågar inte säga nej till honom och han slåss och skriker och uppför sig som en 3-åring (kan allt själv)!

Min biologiska mamma är inskriven som min vårdnadshavare osv.

Jag har lyckats skaffa mig ett ungdoms-konto på banken då jag inte får ha någon riktig förrän jag fyllt 18.
    Tydligen måste mamma skriva under osv och HON FÅR TILLGÅNG TILL DEN. 
    Samma med att jag inte kan ha någon bank-dosa, betala mina egna räkningar eller ha något rätt sköta om mitt kommande barns pengar tydligen själv då jag inte fyllt 18 vad jag förstått.... Samt är det mamma som även bestämmer över mig (men pappa kan kontrollera henne genom hot osv).

Jag är rädd att de ska börja snoka i mitt konto och börja föra över pengar till sina konton samt nu blir det mycket disskusioner och tjafs mellan soc, familjehemmet och snart även pojkvännens föräldrar om vem det är som ska ta hand om mig och hur de ska göra.

Man vet inte heller hur och i vilket kommun jag kommer att räknas att vara placerad/inskriven i.

Nu till de stora frågorna:

Vet någon mina rättigheter och hur jag kan slippa så mycket krångel som möjligt?

Vad vore bäst för mig i helheten utan att göra det mer pyton än allt redan är?

,Och vad får jag göra och inte göra/bestämma över/för mitt barn när det är fött? 

• Svar på tråden Rättigheter och hjälp?
  • Anonym

Din sochandläggare kan svara på alla dina funderingar, kontakta henne!

• sextiotalist

När det gäller bankkonto, min tonåring har sitt i Nordea, nej, jag har inte rätt att komma åt det. Även om jag och sambon var tvungna att skriva under för att tonåringen skulle kunna öppna ett konto.

• h8him

Dina föräldrar kan inte komma åt ditt ungdomskonto. Kan du inte föra över pengar till din blivande sambo så han kan betala dina räkningar?

Svar på tråden Rättigheter och hjälp?