Studieavbrott ofrånkomligt, hur klarar jag detta?
Min fråga går över flera områden och jag hoppas hitta en lösning för min ekonomi på något vis; föräldrapenning, sjukpenning, a-kassa, soc - om jag inte får ett jobb så klart, vilket jag söker (och hoppas kunna klara av).
Jag är svensk, men har bott i annat nordiskt land så att jag är utförsäkrad här, har flyttat tillbaka för mindre än 6 månader sedan. När blir jag åter sjukförsäkrad i Sverige?
Jag står till utredning för neuro-nånting, alltså jag har lite svårt att få vardagen att hänga ihop. Men sånt tar hundra år, så jag räknar inte med att jag kan sjukskrivas än på länge, men vad händer när och om jag blir det? Ska jag söka pengar från det andra landet då? Måste jag flytta tillbaka?
Än så länge är jag inskriven på ett studium i andra landet och får studiemedel, men har inte kunnat följa med pga koncentrationsproblem, och förr eller senare stoppas studiemedlen. Har jag tur får jag 8 månader till, förmodligen bara någon/några månader till.
Kan jag få soc då? Är där karens? Tar de min lilla skrutt-volvo så att jag inte kan handla och lämna barn? Vad med CSN kräver de återbetalning om man har minimi-inkomst, som t.ex. grundbeloppet på föräldrapenning (jag har inte använt något av föräldrapenningen alls och har där 1,5år ungefär - men jag vill ju att barnet ska fortsätta i förskolan, för han trivs, så det kan nog bara bli 50% i så fall. Eller får man ha barnet i öppen förskola med föräldrapenning?) Usch vilken djungel.
Kan jag anmäla mig till akassa nu, som studerande, och hinna blir a-kasseberättigad som arbetssökande efter avbrutna studier?
Tror ni det finns hjälp att få så att jag kan avsluta studierna trots koncentrationsproblemen? Jag har klarat BSc, och håller nu på med MSc - men jag kan inte läsa. Jag har tydligen klarat mig igenom på i princip bara på föreläsningarna, för nu när jag inte går till föreläsningar, pga avståndet, så har jag upptäckt att jag inte KAN läsa i böckerna. Det bara flimmrar och snurrar och jag somnar. Låter som idioti, men det ÄR så. Jag har inte läst så mycket förut heller, bara letat reda på vissa formuleringar och så, eftersom jag kommit ihåg vad som sagts och förstått, så jag tänkte inte på att jag inte läste riktigt. Jag är ledsen för jag har ändå kämpat så mycket med att komma så långt i studiet, så det känns urjobbigt om jag inte kan få titeln, lånat pengar har jag ju också gjort för det. Och jag vill INTE flytta tillbaka, när vi nu trivs så otroligt bra både jag och mina barn, på nya orten (i Sverige alltså).
Men hur ska vi få pengar, ungarna och jag?