• Pinky81

Hur sitter ni i bilen??

Får snart barn nr 2 och börjar fundera på hur vi "bäst" sitter i bilen. Har en 4 åring sen tidigare så vi blir 4 st i en volvo... Jag har alltid varit imot å ha barnen själva i baksätet men nu kanske jag måste tänka om?!?! Hur sitter ni med 4-5 åring och en baby i babyskydd?? /Anneli

• Svar på tråden Hur sitter ni i bilen??
  • myran82

Vi får nummer två i sommar och kommer sitta så här:

I min bil kommer bebis sitta i fram & 2-åringen kommer få sitta i bak. Skulle gärna ha båda i fram så man ser dem men det är ju tyvärr omöjligt.
    Jag vågar inte ha bebis i baksätet utan uppsikt över hon/han. Hade det några gånger när vi lånade min pappas bil som har airbag i fram och en gång var sonen helt okontaktbar men det hade jag missat eftersom jag inte hade samma uppsikt på honom där.  Sitter bebis i fram kan jag putta lite på honom/henne då & då för att ha koll.

I sambons bil kommer bebis sitta i bak & sonen i fram. Anledningen är att sonen ofta åker ensam med pappan och det kommer troligvis inte bebis göra förän han/hon är lite större.

• Piiilla

Vi har sonen på snart 3 år bakåtvänd fram och nu när bebis kommer så kommer hon sitta bak hos mig. Vi åker oftast alltid iväg tillsammans när vi ska någonstans i med jag inte har körkort.

• Lattjo

När tvåan kom var sonen 5 år och dom har bägge suttit själva i baksätet. Jag har iofs alltid haft barnen i baksätet eftersom jag inte vill ha barn i framsätet och jag ändå åkte själv för det mesta då.,..

• Catbride

Jag har en son som är drygt 3 år och en dotter på strax över 1 år. De sitter båda bak i var sin bakåtvänd stol. De har de gjort sen de var små. Har väl krisat nån bilresa (fr Norrland till Stockholm) då lillan var 3-4 mån. Då fick vi stanna vid en rastplats å flytta fram henne, men det är nog enda gången.

• goatess82

Jag och sambon fram och babyskyddet bakom mig bakåtvänd såklart och 3 åringen bakåtvänd bakom sambon, alltså vuxna fram och barn bak!

• Sisisisi

Hade två bakåtvända stolar tills äldsta var 5 år och var blev för tung för stolen. I ena bilen hade vi en stol i mitten och den andra bakom passagerarstolen. Den bilen använde vi när vi åkte hela familjen.
    I andra bilen hade jag ett barn i fram och det andra bakom.

Nu sitter äldsta framåtvänd och 4-åringen såklart bakåtvänd, i baksätet båda två. Ett tag bråkade de så mycket så lillen fick sitta i fram, men jag vill helst inte ha nåt barn i fram.    

• CoolJen

Är det så många som inte har airbag fram? Trodde det var på de flesta bilar nu

• cloudberry79
    CoolJen skrev 2012-05-10 10:29:33 följande:
    Vi kan enkelt koppla bort vår airbag med en speciell säkerhetsnyckel.

Vår bebis kommer till sommaren, vi kommer till vardags ha babyskyddet fram och blivande femåringen i bilbarnstol bakom, för att föraren ska kunna reglera förarstolen.
    Sur, grinig och på smällen.
  • Zenobia

På opel är det airbag som man inte får koppla ur så där får barnen sitta i bak.

• Moflo
    CoolJen skrev 2012-05-10 10:29:33 följande:
    Vi var på verkstad och kopplade ur den!
  • Piiilla

Vi skulle koppla ur vår airbag förra månaden för sonen som är snart som sagt tre år satt inte alls bra där bak med benen även om passagerarsätet var så långt fram det bara gick, sen i med vi åker mellan Göteborg-Skåne ca: 1-2 ggr i månaden så vill vi gärna ha lillan bak.
    Men när vi lämnade in bilen (Volvo v.70-01) så visade sig att där inte fanns någon airbag för när den tillverkades så var det tydligen tillval. :s

• Havsjungfrun

Hade bebisen fram och sonen bakvänd i baksätet. Nu kommer kommer snart nr. 3 och nu kommer  båda storasyskonen sitta framåtvända i baksätet (i mitten och bakom passagerarsätet när både vuxna åker med) och bebisen fram.

• daimstrut

Vi har ettåringen i mitten bak och treåringen på ena sidan. Oftast sitter jag bredvid dem bak, smidigast på längre resor när man ska serva dem. Har en Opel Vectra där man inte kan koppla ur airbagen på ett lätt sätt, och vi har ju inte behovet heller.

• GulTussilago

Har en Volvo V70 som de inte vill koppla ur krockkudden ur. Därför sitter båda barnen bak. 7-åringen på kudde bakom mig (föraren). 4-åringen sitter baklänges i mitten. (annars får vi vuxna inte plats med benen) Dock har han nog vuxit ur stolen viktmässigt så han ska snart få börja åka på bältesstol han med. På min gamla bil kunde man inte heller ha babyskyddetfram, för bältesspännet satt för långt fram, så äldsta barnet fick åka själv i baksätet när hon var bebis. Funkade fint!

• Mamma till Philip Nova Elliot

Vi sitter en bakåtvänd bak och en på bältesstol bak, vuxen i mitten och en med bälteskudde fram. Ni som har två bilstolar bak, är det inte trångt? Min man får alltid köra när vi e alla 5 för han får inte plats bak i mitten. Bilstol i mitten blir inte heller bra. Problem med att spänna fast bälten.

★*☆ Stolt mamma till Philip 021128, Nova 070810 & Elliot 100426 ★*☆
  • tinis77

I förra bilen satt alla tre i bak, bakåtvända. Bytte bil när äldsta var 5,5 år, till en sjusitsig. Då satt äldsta bakom passageraren och de andra två längst bak på varsin sida, fortfarande bakåt När äldsta var 6 år och 3 månader fick han en bältesstol och fick flytta längst bak, och mellanbarnet fick ta platsen bakom passageraren. Så sitter de fortfarande.

• Billabong

Vi har tre barn i bakåtvända bilbarnstolar; en i passagerarsätet, en bakom passagerarsätet och en i mitten bak.
    Finns ingen airbag. Är vi två föräldrar åker således den andra bakom föraren.
    När tvillingarna var bebisar hade vi dem i babyskydd i baksätet på samma platser och storasyster i passagerarsätet. För babyskyddet i mitten bak hade vi en bas som gjorde det lite snabbare att sätta fast alla inför avfärd.

Svar på tråden Hur sitter ni i bilen??