• Alvi

Hur tänkte Moder Natur när hon gav killar och tjejer olika sexlust?

Och med sexlust menar jag faktumet att när till exempel en tjej är trött, då hamnar sexlust på rätt låg prio, men för en kille ligger sex alltid på prio ett.

Eller att en tjej helst ska få förspela lite för att komma igång, och börjar ett barn skrika mitt i allt, så är det en fördel att börja från början, medan en kille kan se en glimt av en bröstvårta eller bara PRATA om att ha sex senare ikväll, så är lille soldaten vaken och alert.

Eller är man sjuk och lite seg, och helst vill rulla in sig i en filt och leka kåldolme som tjej, så kan en kille med feber ALLTID ställa upp med lite sex om det behövs.

Vad är logiken?!!

Om jag lider av borttappad sexlust just nu och är lätt frustrerad och därför skapade denna tråd? Joo, jaa, så är det väl kanske... Cool

(Och jaaa, jag VET att det inte alltid är så här, men det känns som att det är så här för alla, alltid.)

• Svar på tråden Hur tänkte Moder Natur när hon gav killar och tjejer olika sexlust?
  • Anonym
    Alvi skrev 2012-05-10 21:59:23 följande:
    Och med sexlust menar jag faktumet att när till exempel en tjej är trött, då hamnar sexlust på rätt låg prio, men för en kille ligger sex alltid på prio ett.

Eller att en tjej helst ska få förspela lite för att komma igång, och börjar ett barn skrika mitt i allt, så är det en fördel att börja från början, medan en kille kan se en glimt av en bröstvårta eller bara PRATA om att ha sex senare ikväll, så är lille soldaten vaken och alert.

Eller är man sjuk och lite seg, och helst vill rulla in sig i en filt och leka kåldolme som tjej, så kan en kille med feber ALLTID ställa upp med lite sex om det behövs.

Vad är logiken?!!

Om jag lider av borttappad sexlust just nu och är lätt frustrerad och därför skapade denna tråd? Joo, jaa, så är det väl kanske... Cool

(Och jaaa, jag VET att det inte alltid är så här, men det känns som att det är så här för alla, alltid.)
    Har endast läst TS, men måste säga att detta inte ALS stämmer för alla. I vårt förhållande är det precis tvärtom. Min kille vill oftast inte när jag vill eftersom han är trött från skola och jobb osv. Och jag pallar inte med massa förspel alltid. Tycker det är JÄTTE skönt ibland, men hade mycket hellre han bara gick rakt på sak för det mesta. :)
  • Leola

Trust Me och Alice85, bra skrivet! Det märks att vissa inte kan tänka källkritiskt, (ta åt dig Simon 681).

Och Simon, enligt MINA erfarenheter har inte män i regel större sexlust, så vad säger du nu? Förstår du då att det är olika för olika människor?

Plus att det under väldigt lång tid har varit tabu för kvinnor att vara för "sexuellt intresserade", att prata om det osv.. Det är ju först på senare år som det börjar bli mer ok för kvinnor att visa att vi gillar och vill ha sex i samma utsträckning som de flesta män.

Men, så länge som vissa tänker som du Simon, så kommer det fortsätta att vara liiite mindre ok att som kvinna visa hur mkt man älskar sex... För det kommer stå nån som du och peka på att "jooo enligt den här undersökningen visar det att du som kvinna inte tycker om sex lika mkt som män, joo det står här, så därför ÄR det så."

Jösses, säger jag bara. Tala inte om för mig hur jag är, det vet jag bäst själv..

• läckerbit

Det bara pyr av fördomar i trådstarten. Kan man verkligen dra alla tjejer och killar över en kam så där? Är jag en man instängd i en kvinnas kropp?

• Rödnäbba

Jag tror det antingen är så att

- detta är socialt inlärt och har inget med moder natur att göra

eller

- moder natur hade kanske inte tänkt att vi promt skulle leva i kärnfamilj och vara monogama. Det är normen om detta som gör att det ofta inte fungerar. Moder natur hade kanske tänkt att bisexualitet och polyamorösitet.var lika eller mer naturligt än att alla ska passa in i samma strikta mall. 

• Anonym (humorlös)
    Alvi skrev 2012-05-10 21:59:23 följande:
    Din borttappade lust och skämtsamhet åsido så tycker jag att din TS är väldigt generaliserande - trådar som den här fortsätter ju att bygga på myten att "Kvinnor är från Venus, män är från Anus" och det blir fullkomligt legalt att bortförklara varandra med könsrollskategorisering - istället för att se det mer sanna: vi är alla olika som individer!

OM
    det nu skulle vara så som du säger, att kvinnor har mindre sexlust än män så jag personligen och baserat på mina egna och vänners erfarenheter fullständigt övertygad om att det snarare är en social konstruktion än en genetiskt betingad.
  • Lasis
    läckerbit skrev 2012-05-12 13:43:19 följande:
    Det bara pyr av fördomar i trådstarten. Kan man verkligen dra alla tjejer och killar över en kam så där? Är jag en man instängd i en kvinnas kropp?
    I alla sammanhang så måste man generalisera. Det intressanta är att det stora flertalet kvinnor har mindre sexlust än det stora flertalet män. Att enskilda individer avviker är faktiskt helt ointressant.

Jag förstår att du och många andra först och främst i alla sammanhang försöker intala er att män och kvinnor är lika, men måste ni ignorera verkligheten totalt?

Jag vill upprepa att 79,4 procent (det har ökat sedan igår) av alla annonser på BodyContact är skrivna av män medan 3,8 procent är skrivna av kvinnor. Med tanke på antalet medlemmar på den sidan så vågar jag påstå att detta är ett statistiskt underlag som det går dra slutsatser ifrån.

Jag tror att anledningen till feministers motvilja att erkänna detta enkla faktum är att de i så fall skulle erkänna att kvinnor har absolut makt över ett område som är mycket viktigt. Eftersom att de i alla sammanhang utgår ifrån att män står över kvinnor så passar detta faktum helt enkelt inte in i deras världsbild.
  • Anonym (kvinna+sexlust)

Jag tror att vi har samma sexlust i grund och botten men vi kvinnor tänker nog mer än bara pang på. Utbrett så är nog män mer pang på än kvinnor. Och det faktum att vi kvinnor måste "värmas" upp på ett annat sätt än män kan också ha med saken att göra.

• Rödnäbba
    Lasis skrev 2012-05-12 14:45:16 följande:
    I alla sammanhang så måste man generalisera. Det intressanta är att det stora flertalet kvinnor har mindre sexlust än det stora flertalet män. Att enskilda individer avviker är faktiskt helt ointressant.

Jag förstår att du och många andra först och främst i alla sammanhang försöker intala er att män och kvinnor är lika, men måste ni ignorera verkligheten totalt?

Jag vill upprepa att 79,4 procent (det har ökat sedan igår) av alla annonser på BodyContact är skrivna av män medan 3,8 procent är skrivna av kvinnor. Med tanke på antalet medlemmar på den sidan så vågar jag påstå att detta är ett statistiskt underlag som det går dra slutsatser ifrån.

Jag tror att anledningen till feministers motvilja att erkänna detta enkla faktum är att de i så fall skulle erkänna att kvinnor har absolut makt över ett område som är mycket viktigt. Eftersom att de i alla sammanhang utgår ifrån att män står över kvinnor så passar detta faktum helt enkelt inte in i deras världsbild.

Håller med fram till sista stycket.

Jag undrar också varför många femister försöker ignorera könsrollerna. Har inget svar på det men att kvinnor skulle ha någon makt i sammanhanget är ju ganska befängt med tanke på kärnfamiljsrollen där hon förväntas ha något ansvar över sin mans sexdrift och så många kvinnor "ställer upp" och mår dåligt över detta pga normer och rädsla. Just pga av att mannen har mer makt.

//feminist som inte ser någon mening att ignorera könsrollerna, tvärtom visa dem, det är ju de som är problemet liksom...  

• Trust me
    läckerbit skrev 2012-05-12 13:43:19 följande:

Aha! Femte könet. (tredje och fjärde hittade jag i en annan tråd jag glömt)
    Jag vill dig bara väl, lita på mig.
  • lillapyy

Det har inte med naturen att göra.
    Kvinnor och män är av naturen lika kåta, men samhället uppfostrar kvinnor att det är fult att knulla, att de ska bry sig om sitt utseende så att män tycker att de är attraktiva/sexiga, kvinnokroppar exploateras ÖVERALLT. Dessutom har kvinnor största ansvaret för preventivmedel (=sexlusthämmande hormoner tex), gynundersökningar osv. Allt det spelar in.

Redan på sexualundervisningen i skolan lär sig killar att bejaka sin sexualitet, vad de tänder på, medan tjejerna hyttas åt med fingret "bli inte slampiga! säg nej! har du skaffat mensskydd? och preventivmedel måste du också ha!".

Om män började exploateras på samma sätt, om de skulle bry sig mer om sitt utseende och vara sexigare för kvinnors skull, om kvinnor fick knulla runt hur mycket de ville utan att bli hånade, om män och kvinnor tog delat ansvar för mixtrande med preventivmedel, så skulle det bli mycket mer knullande i stugorna. 

• läckerbit
    Lasis skrev 2012-05-12 14:45:16 följande:

Ursäkta men om en person inte är med på BC så är hon inte kåt?
    Nej du, det köper jag inte. Själv har jag mycket hög sexlust men jag har ingen som helst lust att tillfredsställa den genom att träffa någon random snubbe som jag fått tag på via en sida där jag får se hans kuk innan jag ser hans ansikte.
  • Anonym

Helt klart är det skillnad. Är i 45års åldern och har i hela mitt liv gärna haft sex ofta.Kanske önskar lite mer sällan nu.Men optimala vore 2-3 gånger i veckan. Enda gångerna jag inte skulle vilja ha sex alls är om jag var riktigt sjuk eller typ sovit fruktansvärt lite-urtrött. En gång nobbade jag en tjej då jag sovit ca 4 timmar 3 nätter på raken.
    Själv har jag inte varit ihop med nån tjej som velat ha sex lika ofta. Upplever också att det är betydligt mer parametrar som ska stämma för en tjej. Men helt klart har jag förståelse idag för om någon är otrogen för att man får för lite sex..det skapar väl en sorgsenhet o ärligt talat så är det väldigt svårt förstå att vissa verkar vilja leva utan sex.Tror faktiskt många i vart fall killar skulle tycka det var mer normalt att tjejen var otrogen eller sa jag hittat en annan partner än år ut o in inte verkar ha nån sexlust,ja gäller omvänt också förståss.

• Anonym

Kan tillägga att jag tycker sex skapar närhet..att allt måste vara så perfekt o tillrättalagt är inte alltid optimalt.
    Om man inte haft sex på länge med sin partner tycker jag det skapas ett känslomässigt avstånd.

• Simon 681
    alice85 skrev 2012-05-12 12:59:42 följande:
    Simon 681, tror du det har med natur eller kultur att göra, det faktum att undersökningen visade en sån diskrepans mellan mäns och kvinnors lust? Det är en amerikansk undersökning och i USA är normerna för att en kvinna ska "hålla på sig" starka. En kvinna som har 64 sexpartners skulle av många ses som en slampa, så är det därför kvinnor svarar att de vill ha 2,7 sexpartners i livet? Att säga att man vill ha 64 män skulle innebära att man är slampig, och en sån självbild vill man inte ha. Det ger alltså mer tillfredställelse att svara att man vill ha få sexpartners än många.

Och det där med at 100% kvinnor säger nej till förslag från en attraktiv främling om att ligga, beror det kanske på att man som kvinna hela sin uppväxt har blivit varnad för "fula gubbar" och risken för att bli våldtagen? Jag skulle också neka en snygging som kom fram och frågade om jag ville ligga. Om jag däremot pratat med killen under några timmar och fått en bra känsla för honom så skulle jag lätt vilja hoppa i säng med honom. Det har hänt flera gånger Skål Men ja, jag som individ är inget statistiskt underlag och så kanske jag är a freak of nature - en himla kåt kvinna Flört   
    Samhällets syn, olika ideal, kvinnors mer utsatta position om den snygga främlingen visar sig vara en våldsverkare och annat skulle kunna ha något med det hela att göra, absolut. Det skulle dock krävas lite teoriarbete för att förklara varför folk i så fall ljuger i enormt stor utsträckning även i anonyma enkäter. Om det inte finns någon "egentlig" skillnad så skulle i stort sätt alla behöva ljuga, även anonymt,för att det skulle bli sådan enorm skillnad i utfallet.

Och som sagt, statistik säger inget om enskilda individer. Det finns säkert en hel del svenskar som är fetare än många amerikaner, men det betyder inte att svenskar statistiskt sätt är fetare än amerikaner.  
  • Simon 681
    Leola skrev 2012-05-12 13:40:12 följande:
    Trust Me och Alice85, bra skrivet! Det märks att vissa inte kan tänka källkritiskt, (ta åt dig Simon 681).

Och Simon, enligt MINA erfarenheter har inte män i regel större sexlust, så vad säger du nu? Förstår du då att det är olika för olika människor?

Plus att det under väldigt lång tid har varit tabu för kvinnor att vara för "sexuellt intresserade", att prata om det osv.. Det är ju först på senare år som det börjar bli mer ok för kvinnor att visa att vi gillar och vill ha sex i samma utsträckning som de flesta män.

Men, så länge som vissa tänker som du Simon, så kommer det fortsätta att vara liiite mindre ok att som kvinna visa hur mkt man älskar sex... För det kommer stå nån som du och peka på att "jooo enligt den här undersökningen visar det att du som kvinna inte tycker om sex lika mkt som män, joo det står här, så därför ÄR det så."

Jösses, säger jag bara. Tala inte om för mig hur jag är, det vet jag bäst själv..

EH, nej. Statistik säger ingenting om det enskilda fallet, dvs jag talar inte om hur DU är. Om man skulle ta mindre kontroversiell statistik så skulle jag kunna säga att generellt är män längre än kvinnorr. Det betyder inte att en lång kvinna eller kort man behöver ta åt sig och det skulle vara lite fånigt att ignorera statistiken för att det inte stämmer i enskilda fall. Jag försöker inte heller få någon att passa in i statistiken.

Men, om man utallar sig generellt, som många i denna tråd gör, vad skall man luta sig åt om inte välgranskad forsking på området?

Håller med om att det kan finnas alternativa förklaringar till vissa resultat och att attityder håller på att förändras, och det är bra, men att bara ignorera forskning som inte stämmer med något som man har bestämt sig för att tycka verkar vara lite bakvänt.
  • Leola

Fast, du kan inte jämföra hur långa män och kvinnor är med deras sexlust, för sexlust är individuellt och längd är ganska biologiskt betingat.

Simon, inser du inte att när du säger att kvinnor i regel har mindre sexlust än män så befäster du könsroller. Varför vill du göra så? Vill du inte att alla ska få vara den dom är? Varför är det så viktigt att bestämma vilka av män och kvinnor som har mest sexlust? Varför måste du könsbestämma något? Kan du inte bara förstå att det är inviduellt?

• Leola

Förresten, noterade du det jag skrev, att du inte verkar kunna tänka källkritiskt..? Ang. den källan du angav. Hört talas om sociala konstruktioner..?

• Simon 681
    Leola skrev 2012-05-13 03:10:26 följande:
    Fast, du kan inte jämföra hur långa män och kvinnor är med deras sexlust, för sexlust är individuellt och längd är ganska biologiskt betingat.

Simon, inser du inte att när du säger att kvinnor i regel har mindre sexlust än män så befäster du könsroller. Varför vill du göra så? Vill du inte att alla ska få vara den dom är? Varför är det så viktigt att bestämma vilka av män och kvinnor som har mest sexlust? Varför måste du könsbestämma något? Kan du inte bara förstå att det är inviduellt?
    Individuellt och biologiskt betingat är inte motsatser. Längd är individuellt och biologiskt betingat. Och vad skulle sexlust vara om inte en del av en biologi. Även de som säger att det inte är någon skillnad säger ju i praktiken att det inte är någon skillnad biologiskt (utan istället, tex en social konstruktion), eller har du en alternativ förklaring av sexualitet som inte involverar biologi?

Det är inte det minsta viktigt för mig att bestämma någonting. Jag vill bara att folk som påstår någonting om hur verkligheten är beskaffad skall vara beredda att backa upp det med någonting annat än sitt påstående. De som säger (som har gjorts i denna tråd) att män och kvinnor har lika stor sexlust borde väl inte ha sådana problem med att backa upp det om det var sant? Jag skulle kunna köpa en socialkonstruktivistisk förklaring om varför förskning pekar på motsatsen av det som är sant, men då måste någon svara med ett sådant argument.

Vad är det som är som farligt att backa upp sina argument med argument och bevis (och jag menar bevis i den meningen som på engelska kallas "evidence", dvs fakta som pekar i en viss riktning)?
Svar på tråden Hur tänkte Moder Natur när hon gav killar och tjejer olika sexlust?