• cattus

Är det helt ute med tygblöjor numera?

Hej

Jag har inga småbarn numera, men då våra barn var små så använde vi tygblöjor(på dagen) och enbart "riktiga" blöjor på natten. För min sömns skull.

Fördelen med detta var att barnen snabbt blev blöjfria också. Eftersom en tygblöja trots allt blir blötare så valde barnen snabbt att  börja använda pottan istället, det blev helt enkelt mer bekvämt för barnet att använda pottan. BILLIGARE var det också!

Det försämrades ju inte heller av att dagiset använde tygblöjor på barnen där också!
    SUPER!

Inget av barnen hade någonsin utslag eller röd/ömmande stjärt.

Enda nackdelen jag kan komma på överhuvudtaget är att om man inte har egen tvättmaskin så kan det ju varan lit jobbigare. 

Men numera hör man ju aldrig att någon använder tygblöjor.     

Eller skriven man inte om det? 

• Svar på tråden Är det helt ute med tygblöjor numera?
  • Lena

Jag tycker tygblöjor är påväg tillbaka. För fyra år sen var det hopplöst att hitta

• skogsvitter

Jag tycker man hör mycket om det? Vi har använt tygblöjor till båda våra och yngsta slutade använda dem för bara några månader sen.

Har uppmärksammat precis samma fördelar som dig. Dock har inte våra gått på förskola när de haft blöja utan stora var torr när hon började vid 2 års ålder. Den förskolan använde tygblöjor till en av pojkarna men då var det föräldrarna som tog med dem dit. Vet dock att det finns förskolor som helt väljer att köra med tygblöjor, det är ju kanonbra tycker jag!

• skogsvitter
    Lena skrev 2012-05-10 22:31:13 följande:
    Jag tycker tygblöjor är påväg tillbaka. För fyra år sen var det hopplöst att hitta
    Håller med. Nu verkar det ju finnas en hel uppsjö! Och det har kommit massor av nya märken som jag har noll koll på, själv körde vi uteslutande på imsevimses blöjor. Var väl mer eller mindre det enda som fanns förr
  • cattus

Skönt att höra att de fortfarande används, de har ju så stora fördelar mot de "vanliga" blöjorna.

Fler borde få upp ögonen för detta, både av kostnadsskäl, miljö och främst för barnens välmående.  

Dagiset hade gjort upp avtal med kommunen att de pengar som de sparade skulle gå till fler utflykter med barnen istället för att budgeten skulle dras ned för att de blev mer kostnadseffektiva. Så de fick åka på lite extra utflykter, vilket blev extra roligt för barnen också.. 

Svar på tråden Är det helt ute med tygblöjor numera?