• Svar på tråden Aming är inte bra för ditt barn. Det kan ge ADHD!
  • Litet My
    Bianca 393 skrev 2012-09-27 13:53:49 följande:
    Enligt dokumentären kan det påverka.

Finns mig veterligen inte en enda studie som kan påvisa att barn med npf ammats mer/mindre än de utan.

Rent skitsnack mao. 
  • Plutteli
    Bianca 393 skrev 2012-09-27 13:53:49 följande:
    Enligt dokumentären kan det påverka.

Att en dokumentär säger en sak betyder inte att det är så. Vem som helst kan skapa en dokumentär och säga vad som helst. Det finns en dokumentär från Pro-life om aborter tex där de visar en abort av vad de påstår vara ett 12 veckor gammalt foster, fast fostret i själva verket är i v. 20. Bara för att ta ett exempel bland många.
  • Bianca 393

Enligt dokumäntären kan det påverka. Och förhoppningsvis kommer någon att forska i det ifall någon modig forskare vågar göra sig impopulär hos amningsmaffian.

Nu känner jag att jag har sagt det jag velat säga i det här ämnet. Jag tycker jag har klargjort min ståndpunkt otaliga gånger i tråden och upprepat mig mycket och har därför tröttnat. Diskutera vidare på egen hand ifall ni vill men jag lämnar er nu till förmån för lite roligare trådar.

Tack för mig.

• KimPossible
    Bianca 393 skrev 2012-09-27 14:06:24 följande:
    Enligt dokumäntären kan det påverka. Och förhoppningsvis kommer någon att forska i det ifall någon modig forskare vågar göra sig impopulär hos amningsmaffian.

Nu känner jag att jag har sagt det jag velat säga i det här ämnet. Jag tycker jag har klargjort min ståndpunkt otaliga gånger i tråden och upprepat mig mycket och har därför tröttnat. Diskutera vidare på egen hand ifall ni vill men jag lämnar er nu till förmån för lite roligare trådar.

Tack för mig.
    Tja, det finns tomtar som påstår och på allvar tror att NPF beror på att mammor arbetar och har sina barn på förskolan också. Det betyder inte att det är sant. Det finns även de som tror att NPF går att "bota" genom handpåläggning och religiösa böner alternativt rebirthing och annat hokuspokus-junk. Det får de ju tro, men det gör det inte till någon sanning.

Nu är jag personligen helt för ett fritt val när det gäller amning/flaskmatning, och har väldigt svårt för det hysteriska skrikandet om "amma är bäst". Främst eftersom jag anser att det har en väldigt marginell betydelse för enskilda barn, ersättning är inte farligt.

Däremot blir det bara fjantigt att göra likadant fast tvärtom, försöka påstå att amning är skadligt. Visst kan man diskutera hur våra kroppar (och våra barns) påverkas av både amning, ersättning och annan mat, men det får vara någon måtta på hysterin. Åt båda håll.
  • Bianca 393
    KimPossible skrev 2012-09-27 14:17:17 följande:
    Tja, det finns tomtar som påstår och på allvar tror att NPF beror på att mammor arbetar och har sina barn på förskolan också. Det betyder inte att det är sant. Det finns även de som tror att NPF går att "bota" genom handpåläggning och religiösa böner alternativt rebirthing och annat hokuspokus-junk. Det får de ju tro, men det gör det inte till någon sanning.

Nu är jag personligen helt för ett fritt val när det gäller amning/flaskmatning, och har väldigt svårt för det hysteriska skrikandet om "amma är bäst". Främst eftersom jag anser att det har en väldigt marginell betydelse för enskilda barn, ersättning är inte farligt.

Däremot blir det bara fjantigt att göra likadant fast tvärtom, försöka påstå att amning är skadligt. Visst kan man diskutera hur våra kroppar (och våra barns) påverkas av både amning, ersättning och annan mat, men det får vara någon måtta på hysterin. Åt båda håll.
    En sista tumme innan jag beger mig
  • asta66
    KimPossible skrev 2012-09-27 14:17:17 följande:

Det känns löjligt att försöka få amning verka farligt. När det samlade vetenskapen är eniga om att det är det bästa.
  • Landqvist
    Bianca 393 skrev 2012-09-25 16:56:22 följande:
    Ja, mvc'n jag gick på var helt absurd. Min bvc-sköterska är ok fast de gånger jag träffat hennes kollegor har det varit bra tetigt.
    Kanske är du som är absurd! "Det är fel på alla andra utom mig!"
  • Landqvist
    Bianca 393 skrev 2012-09-27 15:27:11 följande:
    En sista tumme innan jag beger mig
    Blev det jobbigt att du har helt fel och bara försöker sprida lögner? Det är miljögifterna som är farliga. Inte bröstmjölken i sig. Ta till dig kritiken istället.
  • Landqvist
    Plutteli skrev 2012-09-27 13:34:09 följande:
    Det finns gifter i bröstmjölk ja, men hur kommer de dit? Jo genom allt vi äter.
    Statistiskt sett får flaskmatande barn fast föda tidigare än ammade barn, genom den fasta födan får de i sig SAMMA sorters gifter som de ammande barnen får.
    Vidare finns det faktiskt inga studier som visar på att ammade barn har ADHD eller andra diagnoser i större utsträckning än icke ammade barn (tvärt om faktiskt, fast den enda mer utredda orsak man funnit är komplikationer vid förlossningen samt tidig avnavling).

Även ersättning innehåller miljögifter (jodå!) och dessutom mögelsporer (finns ej i bröstmjölk). Så på det stora hela är det "samma skit", det enda som skiljer är att bröstmjölken har antikroppar som ersättnignen saknar.

Att flaskmata blir varken bättre eller sämre för att det finns (eventuella) baksidor med amnignen. Att påstå att amningen bör slopas pga miljögifter är dessutom att gå heeelt fel väg. Det var ju tex inte länge sedan man insåg att vanliga nappflaskor innehöll cancerframkallande lösningsmedel ;) Det som behövs är ju ett omfattande miljöarbete, inga onaturliga mängder av miljögifter i vår närhet = inga onaturliga mängder av miljögifter i bröstmjölken. Problem solved!
  • KimPossible
    asta66 skrev 2012-09-27 18:42:30 följande:
    Det känns löjligt att försöka få amning verka farligt. När det samlade vetenskapen är eniga om att det är det bästa.
    Lika löjligt som att försöka få ersättning att framstå som farligt, som sagt. 
  • Aaglars
    Landqvist skrev 2012-09-27 19:01:22 följande:
    Att inte amma ökar risken för plötslig spädbarnsdöd.
    JA!
  • Landqvist
    KimPossible skrev 2012-09-27 19:29:39 följande:
    Fast det är sämre med ersättning.
  • lajni

Gud vad roligt!! Garvade lite när jag läste rubriken, orkar inte ens öppna länken! Mycket tokigheter!! Hahaha!!!

• Helene70
    Landqvist skrev 2012-09-27 19:01:22 följande:
    Vad är det för trams!

Att inte amma ökar risken för plötslig spädbarnsdöd.

Att svara med trams på trams är lika illa. 
    Att inte ge napp ökar också risken för PSD. So what???
  • Helene70
    Landqvist skrev 2012-09-27 20:15:24 följande:
    Fast det är sämre med ersättning.

Nej det är det inte!
    Både ersättning och bröstmjölk rockar så länge mamma, pappa och barn trivs och mår bra. 
  • Apopan

När jag blev gravid så stod jag i valet och kvalet; överföra än mer miljögifter till mitt barn genom amningen eller amma med alla de övriga fördelar det medför. Jag valde det sistnämnda, och har ammat på nu i 10månader. Är däremot fortsatt noga med att köpa så mycket ekologiskt som möjligt. Och jag kan respektera människors val att inte vilja amma sina barn utefter ovannämnda anledning.

• asta66
    KimPossible skrev 2012-09-27 19:29:39 följande:
    Det är ett sämre alternativ.
Svar på tråden Aming är inte bra för ditt barn. Det kan ge ADHD!