Bianca 393 skrev 2012-09-27 14:06:24 följande:
Enligt dokumäntären kan det påverka. Och förhoppningsvis kommer någon att forska i det ifall någon modig forskare vågar göra sig impopulär hos amningsmaffian.
Nu känner jag att jag har sagt det jag velat säga i det här ämnet. Jag tycker jag har klargjort min ståndpunkt otaliga gånger i tråden och upprepat mig mycket och har därför tröttnat. Diskutera vidare på egen hand ifall ni vill men jag lämnar er nu till förmån för lite roligare trådar.
Tack för mig.
Tja, det finns tomtar som påstår och på allvar tror att NPF beror på att mammor arbetar och har sina barn på förskolan också. Det betyder inte att det är sant. Det finns även de som tror att NPF går att "bota" genom handpåläggning och religiösa böner alternativt rebirthing och annat hokuspokus-junk. Det får de ju tro, men det gör det inte till någon sanning.
Nu är jag personligen helt för ett fritt val när det gäller amning/flaskmatning, och har väldigt svårt för det hysteriska skrikandet om "amma är bäst". Främst eftersom jag anser att det har en väldigt marginell betydelse för enskilda barn, ersättning är inte farligt.
Däremot blir det bara fjantigt att göra likadant fast tvärtom, försöka påstå att amning är skadligt. Visst kan man diskutera hur våra kroppar (och våra barns) påverkas av både amning, ersättning och annan mat, men det får vara någon måtta på hysterin. Åt båda håll.