• Veraaa

Hur många idioter finns det...och hur många måste dras till mig som flugor till socker?

Finns det människor med bra moral? Varthän jag vänder mig möter jag enorma egon utan förmåga/vilja att se mina behov/önskemål. De senaste åren har jag fungerat som en biktmorsa och ställt upp till höger o vänster för "vänner" som behövt stöd, pengar, någon att prata med, skjutsa hit o dit, jobba extra för någon annan osv osv. Jag har haft en stor kris i mitt liv. Då var "vännerna" som bortblåsta. En tjej som jag ringde när jag mådde som värst, svarade att hon mådde så dåligt av att höra att jag mådde dåligt...sedan dök hon inte upp förrän jag var på fötter igen!! Under våren har jag stöttat en väninna som råkat ut för en pojkvän som bedrog henne. Så fort hon varit ledsen har jag åkt till henne för att stötta, lyssna och trösta. Nu skulle jag behöva lite stöd, men då finns ingen tid??!! Är jag en idiotmagnet? Sänder jag ut signalen "utnyttja mig hur du vill o kasta mig sen"?! Vad gör jag för fel? Hur hittar jag normala vänner som är vuxna och schyssta??

• Svar på tråden Hur många idioter finns det...och hur många måste dras till mig som flugor till socker?
  • alexias mamma

Vet ej vad för människor du har runt dig, men har du ingen familj att vända dig till? Jag har mest vänt mig till min familj i sånna här lägen

• before

Du gör inget fel. Ofta är det på det här sättet...

• Nyfiken gul

Du kanske är FÖR snäll?  Lika många gånger som du säger "ja" till något måste du också säga nej till något.

Om du upplever att folk bara utnyttjar dig så kanske det är dags att börja ställa lite krav på dig själv och din omgivning.   

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Veraaa
    Nyfiken gul skrev 2012-05-13 13:42:16 följande:
    Du kanske är FÖR snäll?  Lika många gånger som du säger "ja" till något måste du också säga nej till något. Om du upplever att folk bara utnyttjar dig så kanske det är dags att börja ställa lite krav på dig själv och din omgivning.   

Jag har börjat ställa krav och säga nej. Gissa om omgivningen tappade hakan??!! Men jag vill inte heller bli en känslokall idiot som bara ser till sina egna behov. Just nu känns det som om jag inte har några vänner alls - de har mig, men inte jag dem! Ska jag börja ta avstånd från dem tycker du? Kommer de att börja uppskatta mig mer då? Eller försvinner de?
  • Veraaa
    alexias mamma skrev 2012-05-13 13:37:03 följande:
    Vet ej vad för människor du har runt dig, men har du ingen familj att vända dig till? Jag har mest vänt mig till min familj i sånna här lägen

Visst har jag familj. De finns med mig. Men ibland skulle jag vilja ventilera med någon annan. Och jag vill inte bara ha stöd av vänner - jag vill ha kul också! De vänner jag har träffar mig bara när de behöver hjälp med något. Jag blir sällan bjuden på fester etc.
  • Veraaa
    before skrev 2012-05-13 13:40:55 följande:
    Du gör inget fel. Ofta är det på det här sättet...

Men varför är det så? Jag är lojal, tålmodig och faktiskt en kul brutta med mycket humor, om jag får säga det själv. Varför uppskattar ingen detta?!
  • Nyfiken gul
    Veraaa skrev 2012-05-13 13:51:01 följande:

Jag har börjat ställa krav och säga nej. Gissa om omgivningen tappade hakan??!! Men jag vill inte heller bli en känslokall idiot som bara ser till sina egna behov. Just nu känns det som om jag inte har några vänner alls - de har mig, men inte jag dem! Ska jag börja ta avstånd från dem tycker du? Kommer de att börja uppskatta mig mer då? Eller försvinner de?
    Du är inte känslokall bara för att du säger ifrån , man kan inte säga ja till allt hela tiden, det är omänskligt. 

Självklart måste dina behov komma först!  Om du inte mår bra av något så ska du heller inte göra det som får dig att må dåligt. Varför skulle du liksom?

Äkta vänskap är som ett förhållande man ger och tar och kompromissar. BÅDA parter ska alltså vara överens, nöjda och må bra av det som händer.

Om du bara har energitjuvar omkring dig som bara tar och tar och inte ger - ja då är det dags att skaffa nya vänner.

Om du tar avstånd och börjar om på nytt med nya krav så ser du själv vilka som fattar galoppen och följer med dig och vilka som inte bryr sig alls.  och du... det är DERAS val - inget som DU ska engagera dig i.

• Veraaa

Du är inte känslokall bara för att du säger ifrån , man kan inte säga ja till allt hela tiden, det är omänskligt.  Självklart måste dina behov komma först!  Om du inte mår bra av något så ska du heller inte göra det som får dig att må dåligt. Varför skulle du liksom? Äkta vänskap är som ett förhållande man ger och tar och kompromissar. BÅDA parter ska alltså vara överens, nöjda och må bra av det som händer. Om du bara har energitjuvar omkring dig som bara tar och tar och inte ger - ja då är det dags att skaffa nya vänner. Om du tar avstånd och börjar om på nytt med nya krav så ser du själv vilka som fattar galoppen och följer med dig och vilka som inte bryr sig alls.  och du... det är DERAS val - inget som DU ska engagera dig i.        

[/quote] Ja, du har naturligtvis rätt. Det kan bli ganska ensamt ett tag framöver då...men som du skriver - jag mår inte bra av att bli utnyttjad! Accepterar jag, sätter jag också ok-stämpel på att jag inte är värd mer. Jag har fått nog nu iaf! Tack för peppningen :)
  • alexias mamma

Bor du i sthlm? Det gör jag. Gå ut och ta ett glas vin och snacka skit? Jag e nyskild med två barn. Tycker att jag e hyfsat rolig iaf haha

• Veraaa
    alexias mamma skrev 2012-05-14 10:58:37 följande:
    Bor du i sthlm? Det gör jag. Gå ut och ta ett glas vin och snacka skit? Jag e nyskild med två barn. Tycker att jag e hyfsat rolig iaf haha

Det hade varit jättemysigt o trevligt men jag bor 40 mil fr Stockholm :/
  • alexias mamma

Trist jaja du får väl skriva nån form av nyavännersökes annons haha! Börja på någon ny kurs eller aktivitet så hittar du nya trevligare männskor!

• Veraaa
    alexias mamma skrev 2012-05-14 21:19:09 följande:
    Trist jaja du får väl skriva nån form av nyavännersökes annons haha! Börja på någon ny kurs eller aktivitet så hittar du nya trevligare männskor!

Jag ska klura lite på det :)
Svar på tråden Hur många idioter finns det...och hur många måste dras till mig som flugor till socker?