• Copyjulia

FP eller inte? Dåligt blodprovssvar vid KUB

Har precis gjort KUB-test och fick 1/188. Egentligen skulle jag inte vara så orolig om det inte var så att det räknas som högrisk. Förstår inte varför det gör det, det är ju mindre än 1% risk? Jag är 38 år och nackspalten var 1,5. Det var blodproverna som drog ner det (och min ålder förstås). 

Har nästan bestämt mig för att inte göra FP. Har försökt bli gravid i 5 år och har gjort 7 IVF-behandlingar. Vore så typiskt om jag skulle få mf av Fp-provet, även om jag vet att risken är liten.  

Någon annan som valt att inte göra FP vis ganska hög risk?  

• Svar på tråden FP eller inte? Dåligt blodprovssvar vid KUB
  • Philippa

Om jag visste att jag hade valt abort så hade jag tagit provet.... hade jag vetat att jag hade behållt oavsett provresultat hade jag inte tagit provet.

• Sitter vackert

1:188 låter jättebra i mina öron. Jag fick 1:2 och var chockad efter KUB att det var ett SÅ dåligt resultat. Jag hade föreställt mej typ mellan 200-400 och hur jag skulle hantera det. Jag är 39 år så åldern drar ju ner det från början. Den undersökande barnmorskan sa också att hon nyligen gått igenom de med 1:2 och det var 50/50 som hade avvikelse. Nu har jag gjort mkp och de skulle höra av sig inom 3 dagar om det var ngt fel. Snart gått en vecka... 
    Jag skulle prata med fosterdiaknostiken och få lite mer kött på benen vad de kan utläsa av blodprovet och jag skulle nog vilja veta vad provet i sig, utan kombin med ålder, säger.

Mitt dåliga värde kom sig av att nackspalten var 3,7. Nu har jag läst om foster med måtten kring 6 som visat sig vara helt ok. Copyjulia, din risk är väl under 1%?

I efterhand skulle jag ha hoppat kub och istället bara tagit ställning till msk/fvp.     

• Copyjulia
    Philippa skrev 2012-05-14 17:09:14 följande:
    Om jag visste att jag hade valt abort så hade jag tagit provet.... hade jag vetat att jag hade behållt oavsett provresultat hade jag inte tagit provet.
    Jag skulle göra abort om jag visste att det var Downs, men vågar inte riskera ett mf. 
  • Copyjulia
    Sitter vackert skrev 2012-05-14 17:50:40 följande:
    1:188 låter jättebra i mina öron. Jag fick 1:2 och var chockad efter KUB att det var ett SÅ dåligt resultat. Jag hade föreställt mej typ mellan 200-400 och hur jag skulle hantera det. Jag är 39 år så åldern drar ju ner det från början. Den undersökande barnmorskan sa också att hon nyligen gått igenom de med 1:2 och det var 50/50 som hade avvikelse. Nu har jag gjort mkp och de skulle höra av sig inom 3 dagar om det var ngt fel. Snart gått en vecka... 
    Jag skulle prata med fosterdiaknostiken och få lite mer kött på benen vad de kan utläsa av blodprovet och jag skulle nog vilja veta vad provet i sig, utan kombin med ålder, säger.

Mitt dåliga värde kom sig av att nackspalten var 3,7. Nu har jag läst om foster med måtten kring 6 som visat sig vara helt ok. Copyjulia, din risk är väl under 1%?

I efterhand skulle jag ha hoppat kub och istället bara tagit ställning till msk/fvp.     
    Oj vad jobbigt. Jag håller alla tummar för att det går vägen. Väntan måste vara så jobbig. 

Försökte ställa frågor precis som du säger om de olika delarna i provet men barnmorskan bara tvärvägrade uttala sig om det - hon sa bara att det var det slutgiltiga resultatet som räknades. Hon ville inte ens säga vad jag hade för världen på blodproverna. Tydligen räknas det in att jag gjort IVF också. 

Ja min risk är ju under 1% och jag hade inte varit så orolig som sagt om det inte är för att det räknas som högrisk. Det flesta av mina vänner har haft minst 1/5000 också så jämför man med det känns det ju inte så bra.

Hade jag fått som du hade jag ju utan tvekan gjort MF/FP. Pga av immunlogiska orsaker äter jag Prednisolon som ökar infektionsrisken och Trombyl som ökar blödningsrisken. Jag skulle alltså ha en något ökad risk att få mf vid ett Mp/Fp. Jag har nog nästan bestämt mig för att inte göra det. Har hört att man kan göra en utökad organscreening vid RUL och tydligare se ev avvikelser och i så fall göra ett FP då om de skulle hitta något. 
  • Sitter vackert
    Copyjulia skrev 2012-05-14 19:35:58 följande:
    Oj vad jobbigt. Jag håller alla tummar för att det går vägen. Väntan måste vara så jobbig. 

Försökte ställa frågor precis som du säger om de olika delarna i provet men barnmorskan bara tvärvägrade uttala sig om det - hon sa bara att det var det slutgiltiga resultatet som räknades. Hon ville inte ens säga vad jag hade för världen på blodproverna. Tydligen räknas det in att jag gjort IVF också. 

Ja min risk är ju under 1% och jag hade inte varit så orolig som sagt om det inte är för att det räknas som högrisk. Det flesta av mina vänner har haft minst 1/5000 också så jämför man med det känns det ju inte så bra.

Hade jag fått som du hade jag ju utan tvekan gjort MF/FP. Pga av immunlogiska orsaker äter jag Prednisolon som ökar infektionsrisken och Trombyl som ökar blödningsrisken. Jag skulle alltså ha en något ökad risk att få mf vid ett Mp/Fp. Jag har nog nästan bestämt mig för att inte göra det. Har hört att man kan göra en utökad organscreening vid RUL och tydligare se ev avvikelser och i så fall göra ett FP då om de skulle hitta något. 
    Jag har tre ivf:barn och fyran är en suprise . Hämtade posten ikväll och hade då fått brevet att det var ok. Nu efter kub-testet så har jag läst att just ivf ger sämre värden på blodprovet. Det måste ju då rimligtvis vara behandlingen i samband med insättningen om man inte gjort enbart FET.

Jag gjorde aldrig kub vid de andra graviditeterna då barnen var så planerade och välkomna. Fick tvillingar och vi skulle inte kunna ta ställning om det var ngt knas med den ena. Denna gång är vi lite matta efter 3 täta barn och jag kände att jag kunde hantera vilket resultatet än blev.

Organscreening låter väl jättebra? Vid kub-testet så var iaf min barnmorska öppen med att säga att allt såg bra ut, näsben och längd på lårben etc. Hon hittade inget som tydde på kromosomfel så långt.      
  • Copyjulia
    Sitter vackert skrev 2012-05-14 21:26:58 följande:
    Jag har tre ivf:barn och fyran är en suprise . Hämtade posten ikväll och hade då fått brevet att det var ok. Nu efter kub-testet så har jag läst att just ivf ger sämre värden på blodprovet. Det måste ju då rimligtvis vara behandlingen i samband med insättningen om man inte gjort enbart FET.

Jag gjorde aldrig kub vid de andra graviditeterna då barnen var så planerade och välkomna. Fick tvillingar och vi skulle inte kunna ta ställning om det var ngt knas med den ena. Denna gång är vi lite matta efter 3 täta barn och jag kände att jag kunde hantera vilket resultatet än blev.

Organscreening låter väl jättebra? Vid kub-testet så var iaf min barnmorska öppen med att säga att allt såg bra ut, näsben och längd på lårben etc. Hon hittade inget som tydde på kromosomfel så långt.      
    GRATTIS! Vilken lättnad! Jag gjorde ett FET den här gången i naturlig cykel, tog inte Äl-spruta eller nånting så jag tycker inte att det borde påverkat. Nu har jag hört att de när de räknar in att man gjort IVF tar bort lite av riskfaktorn på blodprovet eftersom det kan bli missvisande högt vid IVF. Jobbigt om de tagit bort en del av min riskfaktor då har jag ju egentligen ännu sämre resultat. 

Hon sa inget om näsan, mer än att "här är näsan", man ser den jättetydligt. Hoppas det är ett bra tecken. 
  • Sitter vackert
    Copyjulia skrev 2012-05-14 22:27:01 följande:
    GRATTIS! Vilken lättnad! Jag gjorde ett FET den här gången i naturlig cykel, tog inte Äl-spruta eller nånting så jag tycker inte att det borde påverkat. Nu har jag hört att de när de räknar in att man gjort IVF tar bort lite av riskfaktorn på blodprovet eftersom det kan bli missvisande högt vid IVF. Jobbigt om de tagit bort en del av min riskfaktor då har jag ju egentligen ännu sämre resultat. 

Hon sa inget om näsan, mer än att "här är näsan", man ser den jättetydligt. Hoppas det är ett bra tecken. 

Hej

Näsan kommenterade hon på en gång och sa att ett tydligt utvecklat näsben är ett  bra tecken på icke kromosomfel. Såg också på utskriften att "Näsben" fanns som parameter för en kommentar. Det är tydligen en markör för ev fel. Jag vill bara lugna dej då jag tycker att ditt resultat är bra. Kring tvåhundra och lägre är ju fortfarande en mycket liten risk, även långt under hundra, men den börjar bli mätbar. Antar att det är därför de räknas som högrisk även om jag tycker ordet är olyckligt och skapar oro.

Dåligt blodprov OCH markörer tex skulle kännas mer olustigt. Jag tror de ser mkt på fostret som kan ge indikationer, lårben, hjärta, näsa, huvudform mm. Mitt blodprov, eftersom jag har lappen framför mej, var Fritt BhCG 77.1 (1.834 MoM)  och PAPP-A 1.350 (1.1750 MoM)
  • Sitter vackert

Ser att jag upprepar mej och att du inte fått värdena på blodprovet.

Även om risken för MF är liten så med 1% så är den snarare högre än risken för kromosomfel plus din ev ökade infektionsrisk. Ett argument nog för att få göra ett extra ultraljud innan du bestämmer dej.

Innan funderade jag lite på vad jag själv skulle uppfatta som ett dåligt resultat. 1:150 eller 1:900? När man ser att flera har på tusental här. Har sett att det finns de som oroar sig ändå fast det är 1000-tal, just för att man får en risksiffra.

När jag väntat de andra barnen utan test så har jag tänkt att; Ja, det kan ju vara något fel på barnet. Och skulle jag riskat det själv så hade jag nog sagt att risken var gissningsvis en på tio eller något. Har man kommit till Ivf så känns det verkligen som ett lotteri att det ens blir barn och att det sedan ska gå hela vägen till att komma ut ett friskt barn känns overkligt.   

• Copyjulia

Men vad konstigt att jag inte fick mina resultat, mer än själva risksiffran. Fick du dem direkt eller fick du pappren hemskickade?

Hon sa som sagt att man tydligt kunde se näsan och det såg jag ju själv, men hon sa inget om att man kunde se näsbenet. Undrar om man kan se näsan utan näsben?

Jag har fått en tid om 6 veckor för utökad organscreening då de tittar mer i detalj. Då ska jag verkligen fråga om näsbenet.  

• Sitter vackert

Det är benet de/du ser Jag fick utdraget direkt och det var på det hon visade och förklarade.

• Copyjulia
    Sitter vackert skrev 2012-05-16 15:32:20 följande:
    Det är benet de/du ser Jag fick utdraget direkt och det var på det hon visade och förklarade.
    Ja det måste det ju förstås vara. Annars skulle det ju bara vara en hudbit.  
  • Copyjulia
    Copyjulia skrev 2012-05-16 15:34:31 följande:
    Ja det måste det ju förstås vara. Annars skulle det ju bara vara en hudbit.  
    Fast så är det nog ändå inte tyvär. Hittade ett dokument www.fetalmedicine.com/fmf/FMF-English.pdf där man ser en bild som säger att fostret inte har något näsben men på bilden ser man ändå tydligt en näsa.
Svar på tråden FP eller inte? Dåligt blodprovssvar vid KUB