Sitter vackert skrev 2012-05-14 17:50:40 följande:
1:188 låter jättebra i mina öron. Jag fick 1:2 och var chockad efter KUB att det var ett SÅ dåligt resultat. Jag hade föreställt mej typ mellan 200-400 och hur jag skulle hantera det. Jag är 39 år så åldern drar ju ner det från början. Den undersökande barnmorskan sa också att hon nyligen gått igenom de med 1:2 och det var 50/50 som hade avvikelse. Nu har jag gjort mkp och de skulle höra av sig inom 3 dagar om det var ngt fel. Snart gått en vecka...
Jag skulle prata med fosterdiaknostiken och få lite mer kött på benen vad de kan utläsa av blodprovet och jag skulle nog vilja veta vad provet i sig, utan kombin med ålder, säger.
Mitt dåliga värde kom sig av att nackspalten var 3,7. Nu har jag läst om foster med måtten kring 6 som visat sig vara helt ok. Copyjulia, din risk är väl under 1%?
I efterhand skulle jag ha hoppat kub och istället bara tagit ställning till msk/fvp.
Oj vad jobbigt. Jag håller alla tummar för att det går vägen. Väntan måste vara så jobbig.
Försökte ställa frågor precis som du säger om de olika delarna i provet men barnmorskan bara tvärvägrade uttala sig om det - hon sa bara att det var det slutgiltiga resultatet som räknades. Hon ville inte ens säga vad jag hade för världen på blodproverna. Tydligen räknas det in att jag gjort IVF också.
Ja min risk är ju under 1% och jag hade inte varit så orolig som sagt om det inte är för att det räknas som högrisk. Det flesta av mina vänner har haft minst 1/5000 också så jämför man med det känns det ju inte så bra.
Hade jag fått som du hade jag ju utan tvekan gjort MF/FP. Pga av immunlogiska orsaker äter jag Prednisolon som ökar infektionsrisken och Trombyl som ökar blödningsrisken. Jag skulle alltså ha en något ökad risk att få mf vid ett Mp/Fp. Jag har nog nästan bestämt mig för att inte göra det. Har hört att man kan göra en utökad organscreening vid RUL och tydligare se ev avvikelser och i så fall göra ett FP då om de skulle hitta något.