• PolyPond

Hur många förnamn

Hur många förnamn tycker du är gränsfall till för många att ha?

Ska man prata om att de ska få plats i blankettfönster och liknande spelar det förstås roll hur långa de är, men försök svara hur du tänker generellt.

Jag har fyra. Det är i överkant, men okej, tycker jag personligen.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många förnamn
  • katalysator

Två eller tre känns standard, fyra känns som gränsfall och vid fem börjar det bli lite Pippi Långstrump-varning tycker jag. 

• PolyPond
    katalysator skrev 2012-05-15 10:42:58 följande:
    Två eller tre känns standard, fyra känns som gränsfall och vid fem börjar det bli lite Pippi Långstrump-varning tycker jag. 
    Jag hade en klasskamrat som hette Petronella i andranamn. Hon försökte dölja det så mycket det gick.
    Själv tycker jag att Rullgardina är ett snäpp värre.
    Skrattande
  • Ziindlaa

Valde tre till min son, fyra känns som 1 för mycket. Själv har jag två namn.

• Coruscant

Sonen har fyra, men två av dem låter tillsammans sim ett dubbelnamn och jag skulle inte vilja ha det på annat sätt. Däremot tycker jag det låter udda med barn som bara har ett enda namn, tilltalsnamnet - så allt är ju en smaksak. Andranamnen används ju sällan, men betyder de något skulle jag bära dem med stolthet hur många de än var!

• tahira

Fyra är max, tycker jag. Sedan börjar det gå överstyr.

Jag, min man och vår son har två förnamn var. Vår son har ett "eget" namn och så sin pappas andra förnamn.

Hade vår son istället varit en dotter hade hon fått fyra. Mitt namn, min mammas namn, min bästa väns namn och så ett "eget" namn. 

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • RedheadGirl

Tre förnamn är inga problem, fyra är okej, men fem ÄR för mycket..
    Jag och mina två barn har tre namn var.. Dottern och jag ett gemensamt andranamn och varsitt tredjenamn (utöver tilltalsnamn) och det samma för sambon och våran son..

• LunaLunatic

Tycker tre är lagom.
    Fyra, nja...
    Fem, nej! 

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • emmak

Alla mina barn kommer få 3. Det är tradition i min släkt och det är helt lagom tycker jag.

• FruSen

Maken och dottern har tre. Det tycker jag är perfekt. Fyra blir lite för mycket. Jag själv har två och tycker det är lite "tråkigt".
    Dottern har ett namn från min sida av släkten, ett namn från makens sida av släkten och tilltalsnamnet som är ett "eget" som vi själv valt för att vi gillar det mest.

• Bling1975

Två - tre är lagom, fyra känns lite pretto och fem är på tok för många.

Stitch längtar efter Lilo
Svar på tråden Hur många förnamn