• Anonym (Panik!)

Kan jag lita på äl-testet!? Viktigt ang. FET!

Jag brukar alltid ha äl-flytningar och känna av äl,men nu denna månad när vi bokat FET har jag inga alls. Har äl-testat sen dag 13 för äl och mensen har krånglat sen mitt förra m.f och tills idag-dag 16!- har äl-testet varit negativt. Äl dag 17 har jag aldrig haft ostimulerat. Ovanpå allt blöder jag litegrann också och som sagt inga äl-flytningar har jag heller. Kan testet visat positivt av gammal hcg eller visa fel ö.h.t? Det är IVF-kliniken som rekommenderat CB-digitalt så det är ju ingen tvekan-gubben var ju där!

Ska självklart ringa kliniken i e.m,men tar tacksamt emot svar från er vana äl-testare/IVF:are eller andra med erfarenhet av blödning vid äl-tid!

• Svar på tråden Kan jag lita på äl-testet!? Viktigt ang. FET!
  • Vickan I

Testet kan reagera på gammalt hcg, men krävs ju en viss mängd för det. Så fick jag efter ett misslyckat försök (fet) som sedan visade sig vara ett utomkveds. Oavsett låter det inte som kroppen är i balans iom den blödning du har så jag skulle inte göra fet denna cykel även om jag vet hur jobbigt det är att vänta. Men diskutera med kliniken.

• Anonym (Panik!)

Kliniken säger knappt vare sig bu eller bä och deras läkare går inte få prata med. "Du avgör själv om du vill göra FET" sa sköterskan. Jamen hallå,jag vill veta om det är tillrådligt och optimalt! Ska ringa min privata läkare istället och fråga.

Hon hann svara under tiden jag skrev och läkaren ringer upp imorron e.m. Han går minsann få kontakt med,men de på IVF-kliniken icke sa nicke...

• Vickan I

Vad dåligt av kliniken, men jag skullefaktiskt inte chansa. Mäter de slemhinnan på din klinik innan återförande? Det gjorde dem där jag gick och gör dem inte det skulle jag verkligen inte våga chansa. Blödningen kan ju vara för att slemhinnan är för tunn för ett ägg att kunna fästa i.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 & Axel 111010♥ ¸.?°´¯)
  • Anonym (Panik!)

Blöder ännu mer nu om än inte mensliknande. Så även om läkaren inte hunnit ringa upp än säger jag nej själv. Däremot vill jag veta varför jag blöder! Äl-blödning i all ära,men så här pass mycket?

Det skulle blitt vårt första och enda FET så om de mäter slemhinnan innan vet jag inte. Jag skulle bara ta äl-test och åka dit tre dar efter positivt test sa dom.

• Vickan I

Ok nej då mäter de inte. På "min" klinik så mäter de slemhinnan istället för att man ska ta äl-test. Då kollar dem med vul att allt ser toppen ut och man har då chans att avstyra ett FET om det inte är de bästa förutsättningarna. Man brukar få mäta två ggr med några dgrs mellanrum för att ha koll när slemhinnan är lagom tjock. Jag fick ex utslag på äl-test (testade ändå varje gång testoman som jag är haha) men slemhinnan var i tunnaste lagret, men vid gränsen för att få göra ändå och jag fick välja hur jag ville göra. Tror det är bra att vänta men också bra att diskutera saken med läkare.

• Anonym (Panik!)

Eftersom jag alltid haft äl och bra mens så litade de väl på det och vem kunde förutse denna märkliga blödning jag aldrig haft innan? Alla möjliga teorier far genom huvet inkl. en äggblåsecysta p.g.a utebliven äl senaste två månaderna och nu spricker den. Men jag hade ju negativa äl-test tre dar och sen klart positivt och det kändes som äl igår vid sex-om du ursäktar den rena svenskan- så ger verkligen gamla cystor utslag? Eller som hon på min privata klinik sa,jag kanske haft utebliven äl ett tag och nu när den väl kommer igång blöder jag? Usch,om läkaren kunde ringa...

• Vickan I

Är ju säkert inget tokigt annars och du har säkert bra äl i vanliga fall men iom blödningen nu så är det ju ngt tokigt även om det verkligen inte behöver vara något "farligt" på något sätt. Ibland spelar kroppen en ett spratt helt enkelt och ofta får man ju ingen förklaring på varför man ex blöder en cykel heller. Ingen aning om gamla cystor kan ge utslag tyvärr. Hoppas läkaren ringer dig snart.

Svar på tråden Kan jag lita på äl-testet!? Viktigt ang. FET!