• SophiaLa

Ej godkänd hörselscreening tre gånger

Hej, Vår dotter är 5 veckor tre gånger har vi testat hennes hörsel på bb. Ena örat fick godkänt första gången med högra örat är ej godkänt. Ska nu på ny kontroll på hörselcenter nästa vecka och träffa läkare. Jag är jätte orolig och ledsen över detta. Två av tre staplar på testet går igenom och igår gick det nästan igenom men sen blev det inte helt godkänt! Frågade då om det betyder att hon hör en del på örat med fick inget svar på detta. Är orolig att hon ska behöva hörapparat mm och bli retad i skolan mm mm säger inte att det behöver vara så men jag oroar mig! Nån som varit i liknande situation? Dom sa på SÖS igår att man ibland inte gör nåt om dom hör dåligt på ena sidan att barnen kompenserar upp det. Som sagt nån som varit i samma sits?

• Svar på tråden Ej godkänd hörselscreening tre gånger
  • EmelinasMamma

Min son passerade inte heller hörseltesten på BB, fick komma till öron-näsa-hals mottagningen där tester på hjärnbarken/balken? gjordes, tester på trumhinnorna och ännu fler hörseltester med datorer med bilder och ljud. Han passerade inte på båda öronen. En läkarkontroll gjordes där man konstaterade att han hade vätska innanför trumhinnan (väldigt vanligt). Han fick rör inopererade för ca ett år sedan och hör nu jättebra. Rören trillar ur sen och hörseln blir helt normal. Han är lite sen med talet tycker jag (han är 2 år) men det har kommit igång nu. Han förstår det mesta man säger. Tror inte du behöver oroa dig :) Rören syns heller inte utåt.

Mamma till Emelina -06, Tindra -07, Angelo -10 och bebis i magen med bf 11/8-2012
  • SophiaLa

Tack för ditt svar, ska bli intressant att se vad läkaren säger nästa vecka, hon hon har inget fosterfett kvar i öronen iallafall det har läkare kollat på. Min man hade rör i öronen när han var liten, kanske nåt ärftligt. Usch jobbigt är det, man vill ju bara att allt ska vara bra! Orolig att hon ska vara helt döv på örat!

• EmelinasMamma

Hon kanske har fostervatten bakom trumhinnorna. Jag var oxå jätteorolig och dom gav mig först aldrig något svar på om han hörde eller ej. Operationen med rören var jättejobbig då man ser sitt barn sövas och sen tar dom barnet ifrån en och man får gå ut storgråtandes :/  Men rören är kanonbra.

Mamma till Emelina -06, Tindra -07, Angelo -10 och bebis i magen med bf 11/8-2012
  • åsau

Gå in på facebook och bli med i gruppen: Hörselskadade barn och även i: Hörselnedsättning; Informationskanal

Där kan du prata med andra föräldrar som är/har varit i samma situation som dig.

Svar på tråden Ej godkänd hörselscreening tre gånger