• mammatilljames

matdagbok- skriv in det ni äter under dagen.

Hejsan, Jag har länge tänkt på det här med en "matdagbok". Jag vet inte riktigt vad den sak fylla för funktion, om jag själv skriver en hemma.. Så jag tänkte att flera kan skriva i samma!

Jag vill gå ner 6kg, till/under sommaren. Och jag har valt att inte använda någon diet som pulver, lchf, Gi eller något. Jag vill äta allt, med sunt förnuft. Och för att få en liten överblick så kan det vara kul att skriva ner vad man stoppar i sig (och för att kanske se över vad man ska ta bort). Genom att flera skriver i samma, kan man lätt hjälpa varandra, med tips o knep också (för de som vill äta för att gå ner i vikt, kan man kanske ge tipset om det man själv åt..) Ja, ni förstår kanske?

• Svar på tråden matdagbok- skriv in det ni äter under dagen.
  • mammatilljames

Frukost : 1 finnCrisp m. Lätta, 1 körsbärstomat och ½ burk (á 250g) keso Naturell.

Lunch: 4st Ica's färdiga köttbullar och ca 1½dl (okokt) fullkorns fusilli. Gurka & körsbärstomater till. 1 glas vatten.

• mammatilljames
    2pågar skrev 2012-05-15 13:57:55 följande:
    matdagboken.se kan man fylla i allt och då räknar den ut allt åt en :) mkt smidigare än att räkna sj!

Det är  ju en sida man måste vara medlem på, och betala medlemsavgift. Det är inget jag vill. Så då är den inte till någon hjälp!
  • 2pågar

Man behöver enbart betala för extra saker... Jag har gratisversionen :)

• Daysis

Jag har precis laddat ner en app till min telefon som heter 'kaloriräknaren', där finns alla livsmedel och man kan även söka på märken eller mat från t ex McDonalds och Subway. Den räknar ut antal kalorier, mängd fett, protein och kolhydrater. Verkar vara superbra!

Nu är det ju långhelg men på måndag tänkte jag börja räkna kalorier! Har 8 kg att gå ner och målet är att det ska vara borta tills 1 september.

Är gärna med här oxå och berättar vad jag äter och kanske kan få lite inspiration från er andra!
    Tycker personligen att det är lättare att gå ner under sommaren eftersom man ofta rör sig mer då och så finns det mycket hälsosamt och gott att äta som vattenmelon och jordgubbar.

• mammatilljames
    Daysis skrev 2012-05-17 09:12:19 följande:
    Jag har precis laddat ner en app till min telefon som heter 'kaloriräknaren', där finns alla livsmedel och man kan även söka på märken eller mat från t ex McDonalds och Subway. Den räknar ut antal kalorier, mängd fett, protein och kolhydrater. Verkar vara superbra!

Nu är det ju långhelg men på måndag tänkte jag börja räkna kalorier! Har 8 kg att gå ner och målet är att det ska vara borta tills 1 september.

Är gärna med här oxå och berättar vad jag äter och kanske kan få lite inspiration från er andra!
    Tycker personligen att det är lättare att gå ner under sommaren eftersom man ofta rör sig mer då och så finns det mycket hälsosamt och gott att äta som vattenmelon och jordgubbar.

Hej vad kul att du vill vara med! Jag tänkte faktiskt som dig, det här med att under sommaren känns det enklare att inte vilja äta framförallt utemat (som jag gärna vill ha..)men också så mycket. Under sommaren nu kommer vi vara ute mycket, då jag har en sprallig 1 åring. Och precis som du säger, på sommaren väljer jag ofta jordgubbar, melon, annan frukt och grönsaker framför en godispåse.. Jag vet inte varför, men det är godare på sommaren. Plus att alla Lokas nya smaker är helt fantastiska.

Den laddade jag faktiskt ner igår. Tycker dock den är väldigt svår att förstå, just med att veta hur mycket kalorier det blir om jag fyller i att jag ätit makaroner.. Jag skriver ju ingen exakt mängd (eftersom det inte går?) så hur vet man då? Jag tänker mest räkna kcal ungefärligt. Väljer oftast det med minst kaloriinnehåll framför något ungerfärligt samma, med mer.  
  • Daysis

Ja, det är ju svårt att få exakt mängd om man inte vill väga allt, så man får väl chansa lite :)
    Jag har en bra hushållsvåg hemma så jag tänkte väga så mycket som möjligt i början, så antar jag att man lär sig ganska snabbt på ett ungefär vilken mängd det är på olika saker..

• mammatilljames

Gårdagens intag såg ut såhär.

Frukost : 1 knäckermacka med lite smör på och ett glas vatten.  

Lunch: Köttbullar (2st Ica's färdiga köttbullar) och lite makaron"snäckor" som var mjölkkokade. Massvis med gurka till.

Mellanmål: En liten skiva skogaholmslimpa med lite smör.

Middag: Hemmagjort potatismos (lite smör, lite mjölk, kryddor), hemmagjorda biffar (nötfärs, riven lök, ströbröd och kryddor), Gurka, Coctailtomater, Lingonsylt och ett glas mjölk.

Hade en kompis över. Då åt jag ca6-8 st nachochips med tacosås.           

• Culete

JAG HAKAR PÁ!
    (Frán och med imorgon, dá... haha)

Jag har 2 kilo att gá ner, men de sitter som berget... kaaaaaanske har en del att göra med att jag lever pá skit ocksá iofs... Sá jag vill fá lite peppar i baken och ta tag i det hela. Sá jag hakar pá!

Önskar gá ner dessa pá (max) 3 veckor...
    Skall försöka inte smáäta, (sváraste ändringen) och äta nyttigare och mer kompletta mál.
    Inte leva endast pá flingor, mackor och annat icke-matigt,..

~~ Elina 29-11-06 ~ Gabriel 11-05-08 ~ Isabel 28-09-11 ~~
  • Culete

Ok inte sá bra matdag men här kommer den;

Frukost: Stor skál flingor och en lättyoghurt
    Mellis: Lättyoghurt
    Lunch: Kyckling, potatis och morot (ugnsstekt), lättyoghurt
    Mellis: Jaaaa, gissa vad - en lättyoghurt OCH en syndig donut (ops)
    Kvällsmat: Pizzarester frán barnen...

Imorgon blir det inte lika mkt yoghurt, finns ingen lätt hemma och barnens tar jag inte gärna.
    En kommer jag ta, pga min antibiotika jag har just nu. Rekomenderad att ta en yoghurt/dag för magens skull.
    Lunchen blir ute, pá buffe men kommer satsa pá mkt grönsaker och mindre skit...
    Sallad till kvällsmat... Melllan fár vi se, men nu inga fler bullar och skit. Idag var trots allt lördag.
    *host* ursäkt,,, *host*

• Tess1990

Jag använder Dumbbell.se

man kan räkna ut både kalorier som man äter och kalorier som man gör av med ^^

fast ja, man behöver ta reda på lite saker själv först, tex. hur långt är det till affären? och vissa livsmedel finns inte, men det är lätt att lägga till
    men man lär sig ganska snabbt!     

Men tyvärr så har vissa omständigheter gjort att min viktnedgång har stannat av :( men jag har iaf inte gått upp!
    ska satsa igen den 28e, och då med low caloriebars till lunch och mer träning.

• MalinEddie

Frukost: Ett kokt ägg, makrill och ett flatbröd med ost, skinka och mycket tomat.

Lunch: Vi åt ute. Jag tog kycklingsallad.

Middag: Rostbiff, potatisgratäng och sallad.

Nu: Lite plock. Oliver och nötter bland annat.

Till mellanmål äter jag någon frukt för det mesta.

• MalinEddie

Jag vill iofs inte gå ner i vikt. Är nöjd. Däremot vill jag ha mer kontroll över vad jag äter.

• Culete

Dagens intag... *censur*

Jag tror jag var lite föör optemistisk att tro jag kunde starta pá en helg, dessutom med barn som sovit över och sen middag ute... sá jag kör en liiite större satsning frán och med imorgon, dá vardagsruset faktiskt hjälper mej hálla truten stängd lite lättare. Hehe

• Culete

MalinEddie, jag har egentligen inte ngt större behov av att gá ner men har dessa tvá "trivselkilon" som jag hade mátt bättre utan... sá, dags att ta tag i saken - fast det var tydligen lättare sagt än gjort... =/

• Culete

Mkt bättre dag idag. Lite oregelbundna tider etc men helt ok. Mkt frukt...
    Tror jag ätit 3 bananer och 1.5 äpplen. Yoghurt pga antibiotika och lite för att stilla sötsug...
    Blev idag bjuden pá frukost, var inte planerat - sá blev tvá rostade bröd med tomat och olja.
    Sen har jag dock inte ätit mkt "mat" tyvärr.  Sá det vore väl det som vart skruttigt, slank i lite nötter nu pá kvällen.

Imorgon ser dagen hittills ut som sá här:
    Frukost: Havregrynsgröt
    Lunch: Revbensspjäll
    Mellis och Middag ej bestämt än...

Skriver dock ingen mer fortsätter jag pá egen hand, fixade mej en liten agenda som jag tänkt skriva upp i.

• mammatilljames

Nu har jag tappat suget helt. Därför inte skrivit något. Här kommer gårdagen:

Frukost 1 knäckemacka med smör (såklart),skinka och tomat, 1 glas soda streamat vatten.

Lunch: Pasta med ost och broccoli sås (  pulver- ost och broccolisoppa, blåband)  coctailtomater, gurka och 1 glas vatten

middag: köttfärssås och spaghetti      , och 1 glas mjölk.

På kvällen åt jag några strips? Haha förstår inte alls varför det var nödvändigt men jag var bara så sugen.. Tyckte inte det gjorde nått med några st, då jag hade gått 18.000 steg under dagen.. Fast- jag ångrar det.

Idag skulle bli en bättre dag

Frukost: köttfärssås med lite spaghetti (tog lunchen till frukost för att jag ska iväg vid lunch) 1 glas vatten

Lunch: 1 banan, 1 äpple, vatten att dricka.            

Mellanmål: kan bli en frukt, eller 1 knäckemacka pga den lilla lunchen.

Middag: Marinerad fläskfilé med sallad och kall beasås. Ska inte äta några kolhydrater till alls ikväll. Kommer bli såå gott.

Svar på tråden matdagbok- skriv in det ni äter under dagen.