• MonAmie

Kön vid KUB?

Min fråga är om de redan i v.12 på KUB-UL kan se kön på fostret? Jag var nämligen där i fredags och det var inte så att hon sa att det var en tjej, men hon sa citat "Ja, det är väl på tiden att han får en lillasyster nu...eller hum ja uh lillebror." Kändes som hon försa sig lite... Men frågan är iaf. Är det MÖJLIGT att se kön redan då??

• Svar på tråden Kön vid KUB?
  • Draken

Well, könets vinkel i förhållande till ryggraden stämmer till stor del...finns några som är duktiga på att se om man får en bra bild. Inte helt säkert dock. Vill du veta?

• LiamsMamma

Är det inte först vid 16 veckor man kan se kön? Inte helt hundra men har hört något sånt

• Momalicious

Alltså, jag hörde en ultraljudsexpert i en dokumentär säga att i den veckan så är det i princip omöjligt, att även den skickligaste kan se fel. Så jag skulle ju inte ta det så värst seriöst.

• Draken

Självklart är det osäkrare ju tidigare det är med sök på "angle of the dangle"...(sedan får man såklart sålla i resultaten...) Det beror såklart också på vilken bild man får på fostret.
    Jag tror man även ska väva in den etiska aspekten att föräldrarna kan välja att ta bort fostret om det är "fel kön". Det kan avgöra om läkaren väljer att berätta vad han/hon ser.

• vixtoria

Jag vet många (utomlands) som fått veta kön vid kub, här på FL brukar folk prata om en dr Selbing som är duktig på att se kön tidigt.
    Det är ju inte könsorganen de ser utan hur knölen ser ut som ska utvecklas till kön. Blivande pojk-knöl ser lite annorlunda ut än lite flick-knöl. Utomlands är de väl generösare med att berätta eftersom abort bara är tillåtet till och med vecka 12+, i de flesta länder.

Svar på tråden Kön vid KUB?