• Anonym (hanna)

föräldrapenning.

Hej!

Jag ska ha barn i slutet av aug och planerar att arbeta juli ut. Jag har fått tidigare besked på att
    föräldrapenningen beräknas på de sex månaderna närmast innan bf fast har nu fått reda på att det är 8 mån (240dgr)
    Jag arbetar deltid på timmar och har ökat på mina timmar så att  jag ska få upp min penning. dock har ajg inte jobbat så mycket i höst och nu vill ju fk att jag ska skicka in de 8 senaste månaderna nu och jag kommer alltså gå miste om massa  pengar då jag har arbetat heltid sedan feb och kommer göra tom siste juli alltså. Hur ska jag göra?

tack!

• Svar på tråden föräldrapenning.
  • Försäkringskassan

Hej! 
    När vi ska fastställa din sjukpenninggrundandeinkomst (den inkomst som ligger till grund för din föräldrapenning) så räcker det med att du meddelar din inkomst som du har haft det senaste 6 månaderna.  

Sedan finns det ett så kallat 240 dagars villkor. För att få föräldrapenning över grundnivå måste man ha arbetat och därigenom varit försäkrad för en föräldrapenning över 180 kr per dag i minst 240 dagar före barnet föds. Om du jobbar hel eller deltid har ingen betydelse. Därför behöver vi veta hur du har arbetat de senaste 240 dagarna för att kunna fastställa detta villkor. 

Hälsningar 
    Edward, handläggare. 

• Anonym (hanna)

Jag förstår inte, skulle min inkomst inte spela någon roll?

Jag tjänar ju betydligt mer när jag arbetar fler timmar och jag trodde att hur mycket jag får ut i föräldrapenning baseras på min inkomst?
    Det jag menar är att jag tjänar mer under sommaren eftersom mitt arbete är väldigt säsongsbetonat, och skickar jag in de senate sex månaderna räknat bakåt från idag så har jag tjänat kanske hälften ut i månaden jämfört med i sommar? I januari arbetade jag endast en dag. Eller du menar 
    att 240dagars villkoret handlar om att ni endast vill se att jag varit anställd, inte hur "stor" tjänsten varit i procent eller vad den gett mig för inkomst? Ursäkta men jag tycker detta är väldigt svårt att fatta..

Tack igen

• Anonym (hanna)

Jag vill förtydliga att jag arbetar på timmar vid behov på totalt 3,4 ställen. vissa månader bara på ett eller två ställen, vissa på alla fyra olika.. Men om jag skickar in papperna nu, kan jag komplettera i juli med de faktiska uppgifterna?

• Försäkringskassan

Hej, 
    När det gäller 240-dagarsvillkoret har din inkomst ingen betydelse. Där kollar vi så att du har varit försäkrad för en inkomst 240 dagar i sträck innan barnets födelse. 

Den sjukpenninggrundande inkomsten (SGI) baseras på din aktuella inkomst. I samband med att du skickar in moderskapsintyget får du ut en inkomstblankett som du ska fylla i. Denna blankett ska också din arbetsgivare skriva under för att försäkra att uppgifterna. 

Har du fler arbetsgivare kan du antingen kopiera den blankett du fått eller ringa vårt kundcenter på 0771-524 524 så skickar vi ut fler blanketter till dig. 

Du kan vänta tills du har all information innan du skickar in blanketterna till oss. 

Klicka på länken nedan för att läsa om föräldrapenning och sjukpenninggrundande inkomst. Under rubriken "Olika regler för olika dagar" står lite om 240-dagarsvillkoret. 

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning_och_sjukpenninggrundande_inkomst

Hälsningar 
    Olle, handläggare

Svar på tråden föräldrapenning.