• Mellanmjölkens land

Mat på planet för en 13mån?

Vi ska ut och flyga i övermorgon med vår 13 mån. Planen är att åka hemifrån vid ca 05 och jag tvivlar på att vi är framme före 16, kanske ännu senare beroende på hur lång tid det tar att få bagaget och hur svårt det är att få fast spännbanden till bilstolen i bilen.

11-12h är alltså den totala restiden från dörr till dörr.

Hur gör vi med mat till dottern? Hon får ju ingen riktig mat på planet och om det är samma saker i "bebispåsen" som förra gången vi flög så gillar hon ingen av dem.

Frukost tänkte vi ta med och äta på Arlanda och vi tänkte ta med lite smörgåsrån och Ella's men vad mer? Hon måste ju få nån riktig mat också!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-15 21:17
    Hon äter tyvärr vare sig gröt eller välling, annars hade det varit ett alternativ.

Att bli matad är ingen favorit och brukar resultera i en VÄLDIGT kladdig tjej (och en lika kladdig omgivning). Det måste alltså vara nått som hon kan plocka i sig med fingrarna.

• Svar på tråden Mat på planet för en 13mån?
  • Vaniljkex

Vi har haft med pasta med mcdonaldspase ketchup (aldsta dottern var tokig i ketchup ett tag), leverpastejsmorgas, fruktbitar, smaostar, matpasar typ Ellas, russin och sant nar barnen var mellan ett och tva.

• dripdrop

Ugnspannkaka
    Köttbullar
    Pasta
    Grönsaksstavar
    Frukt
    Kex kex kex man får muta när man reser.

Vi flög till nya zeeland när dottern var 15 mån och hon är inte kinkig med att maten måste vara varm. Hon tyckte även om en del av den maten som vi vuxna serverades på planet. I nödfall åt hon barnmatsburk och det gick tom ok att mata henne (hon har alltid avskytt att bli matad, så hon har ätit själv) - hon var väl så distraherad av allt spännande som hände.

• Mellanmjölkens land
    dripdrop skrev 2012-05-16 00:28:23 följande:
    I nödfall åt hon barnmatsburk och det gick tom ok att mata henne (hon har alltid avskytt att bli matad, så hon har ätit själv) - hon var väl så distraherad av allt spännande som hände.
    Det kan vara att vi har dålig teknik på att mata
  • Tow2Mater

Alla ni som tar med er köttprodukter etc, hur håller ni dem kalla och färska? Vattenfyllda kylklabbar? Hur går de isåfall genom säkerhetskontrollen? Eller äter ni dem ljumma o hoppas de är ok? (Hade en gång mackor med köttpålagg utan kylväska på en bilresa, och fast de inte låg länge hann de bli dåliga, så jag gör aldrig det igen.)

• Natulcien
    Tow2Mater skrev 2012-05-16 14:12:31 följande:
    Alla ni som tar med er köttprodukter etc, hur håller ni dem kalla och färska? Vattenfyllda kylklabbar? Hur går de isåfall genom säkerhetskontrollen? Eller äter ni dem ljumma o hoppas de är ok? (Hade en gång mackor med köttpålagg utan kylväska på en bilresa, och fast de inte låg länge hann de bli dåliga, så jag gör aldrig det igen.)
    Det beror ju på hur länge de ska ligga, hur varmt det är etc. Ett par timmar funkar ju.

Men kylväska funkar ju annars. Eller vira in i tidningspapper isolerar ganska bra...

Jag har ofta haft t.ex. mackor med på resor, som legat ett par timmar och aldrig någonsin har de blivit dåliga.
  • Kodia
    Tow2Mater skrev 2012-05-16 14:12:31 följande:
    Man kan frysa dem innan, och sedan slå in noga.
  • Jagsjälv

Ellas kitchen mat- och fruktmos påsar är perfekta! Det hade vi med ett gäng när vi reste. Vi testade innan så att han skulle äta matpåsarna kalla, och det gjorde han glatt. Perfekt när han sitter och håller själv och suger i sig!
    De förvaras ju dessutom i rumstemperatur och du kan ta med ett gäng, eftersom er resa är rätt lång.

• Indiansommar

Köttbullar och korv funkar att äta kallt, så kan hon väl få lite av din varma potatis, pasta, ris eller vad ni nu får till middag till? Köttbullar och korv kan hon äta själv utan att kladda ner hela kabinen också! Matmuffins kanske? Har aldrig testat det själv men det ska vara gott med lite skinka i.
    Barn klarar en dag utan riktig mat också, det är inte optimalt men man kan inte vränga sig fullständigt ut och in för att få till det till 100% alla gånger. 

• Ann Lee

Hur gör ni alla som tar med er mat till barnen via säkerhetskontrollen? T.ex. om det är pastasallad eller kall pasta och köttbullar.
    Ingen som fastnat i flygplatsens säkerhetskontroll? Eller säger ni till i förväg att ni har med er mat till barnet?  

Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
  • dripdrop

Man får ta med sig allt som barnet kan tänkas behöva under flighten. Ta upp allt ur väskan så personalen ser tydligt vad det är, och säg att det är till barnet som du har med dig. Vi har aldrig stött på problem, vi har rest i både Europa, Asien och Oceanien.

Fick till och med ta med vatten i flaska (hon höll i den själv så det var tydligt att den var till henne) utan att de sa något.

• evaoregon
    Ann Lee skrev 2012-05-19 11:14:12 följande:
    Hur gör ni alla som tar med er mat till barnen via säkerhetskontrollen? T.ex. om det är pastasallad eller kall pasta och köttbullar.
    Ingen som fastnat i flygplatsens säkerhetskontroll? Eller säger ni till i förväg att ni har med er mat till barnet?  
    Det är enbart vätska som man inte får ta med sig.  Mat kan man ta med sig mat även till vuxna och det har jag gjort.  Inga problem.
Svar på tråden Mat på planet för en 13mån?