• Twizz

Barn utomlands utan vårdnadshavare

Min dotter har blivit bjuden på en resa utomlands i sommar med mina svärföräldrar (inte hennes farmor o farfar). Min fråga är nu, hon är 7 år, behöver man skriva något papper osv när hon reser utan sin vårdnadshavare? :)
    eller är det bara passet som gäller?

• Svar på tråden Barn utomlands utan vårdnadshavare
  • Erki

Min dotter har varit utomlands 2 ggr och rest hem från utlandet ytterligare en gång utan vårdnadshavare och det har aldrig varit några problem. 2 ggr inom Europa och en gång hem från Thailand.

• Twizz

Okej, ja men då kanske det inte behövs något. Tänker på alla barn vars föräldrar kidnappar med dom till utlandet pga diverse anledningar.. trodde därför inte det bara var att boka och åka :)

• LillaNovaK

Har aldrig behövts något papper då jag rest ensam med bonusen.

Föräldrarnas namn står ju inte i passen så hur ska de kunna veta att jag inte är hans mamma.

• Heisan
    http://www.royalcaribbean.se/reser-du-med-nagon-annans-barn.htm
    http://www.resamedbarn.eu/flyga-med-barn/flygvardinnan/barn-som-flyger-utan-egna-foraldrar/

Oftast går det bra, men om de får för sig att kolla så kan det bli en massa krångel-minns en kvinna som det skrevs om för några år sedan som inte fick åka hem med sin barn för att hon inte kunde bevisa att det var hennes barn. De hade åkt till södra Europa om jag inte minns fel...
    När du tittar på himlen vad ser du då? Stjärnorna eller universum?
  • Erki

Förresten tror jag att vi hade papper ena gången. Då följda min dotter med min mormor under lite längre tid. Det var mormor som fixat det pappret. Kolla med flygbolaget vad dom rekommenderar?

• Twizz

Dom ska åka till Bulgarien.. Ska be dom kolla med flygbolaget för säkerhets skull. vore ju inte så roligt om dom inte fick ta med henne hem :o

Egentligen så tycker jag det är mer konstigt att inte behöva något godkännande än att behöva det!

Svar på tråden Barn utomlands utan vårdnadshavare