• 3 barns mamma84

Vad tycker du om 5-minutersmetoden ?

Jag som mamma skulle aldrig välja testa 5 mm men jag skulle inte säga nej och jag skulle aldrig peppa någon till att testa på 5 mm .
    Jag som mamma vill såklart gå fram kanske inte direkt så fort ungen skulle gråta.
    Utan skulle gå fram då jag ser att det inte blir lugnare.
    Såklart tröstar jag och ser om något är tokigt antingen välling/ersättning/ammning/blöja/napp/snuttefilt men om det inte skulle hjälpa skulle jag ta honom/henne upp till mig eller pappan.
    Men jag tycker inte 5 mm är barnmisshandel och inget man skas anmälas mamma/pappan för.
    Då skulle halva av familjeliv anmälas för barnmisshandel Obestämd

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker du om 5-minutersmetoden ?
  • MalinEddie

Jag är ganska säker på att det snarare är så att barn som inte har lyhörda föräldrar och inte blir hörda är de barn som agerar ut. Inte tvärtom.

• MalinEddie
    Zilja frågade tidigare om motståndare till metoden var rädda för barnskrik. Personligen är jag inte rädd för barnskrik. Inte alls. Däremot känns det i hela mig. Jag upplever alla möjliga känslor. Det är stress, oro, ångest på en gång. Och en enorm glädje när jag finner orsaken till barnets gråt och kan ge vad det behöver för att bli lugt och tillfredsställt. Känner du inte så, Zilja?
  • skogsvitter
    MalinEddie skrev 2012-05-24 23:45:50 följande:
    För övrigt är det riktigt sorgligt att läsa resten av ditt inlägg. Du verkar inte alls förstå att barn utvecklas.
    En 6- månaders bebis går inte att jämföra med en tonåring. Vi pratar om spädbarn, du pratar om barn som är uppkäftiga mot vuxna. Vi pratar om 5-minutersmetoden, du drar upp barn som inte ser värdet av pengar. Vad har amning och samsovning överhuvudtaget något att göra med det TS tar upp? Det går inte att uppfotstra ett spädbarn. Det känns som att du, som många andra, drar till med något väldigt extremt som tonåringar som sover hos sina föräldrar eller barn som ammas när de är 7 år. Du vill helt enkelt lägga fokus på något annat. Varför vet bara du.
    Varför använder du utropstecken efter varje mening?
    Håller med. Jag mådde bara dåligt av att läsa inlägget. Jag klarar inte av att besvara det.
  • vimsan06
    Rocket Mania skrev 2012-05-24 13:06:50 följande:
    Grejen är att ett tryggt barn egentligen beter sig rätt motsatt till hur man kan tro rent logiskt. Många tror tex att ett barn som glatt vandrar från famn till famn och som kan tröstas av ungefär vem som helst är trygg. 
    precis. Träffade en gammal vän med en flicka på drygt ett år. Hon var så otroligt "framåt" och "trygg" och alla satt och applåderade (vi var ett gäng släkt o vänner)
    När hon gjorde illa sig gick hon till första bästa o sökte tröst,när hon var trött och ville sova gick hon med flaskan till min sex åring och ville bli buren..Min kille gick och bar på henne och tyckte det var SÅ kul med en unge man fick hålla hur mycket som helst,som aldrig blev blyg eller rädd eller så vidare..hon blev ju gnällig o ledsen och så,men vände sig aldrig specifikt till föräldrarna. Hon hade normal utbildade  (ena socionom och andra lärare) föräldrar som var väldigt noga med vad hon åt och hur de uppfostrade henne. (ekologiskt,inget socker och A-W)

Jag satt bara och mådde illa. Ville nästan inte hålla henne. När hon ramlade en gång på toan så plockade min kille upp henne och började trösta. Sa åt honom att ta henne till hennes mamma. Han sa bara-men hon vill bara bli tröstad,hon bryr sig inte om vem som tröstar. Då tog jag henne o gick med henne till mamman som bara såg ut som ett frågetecken. Sa till min kille att det känns som att utnyttja en rotlös liten flicka,hon är ingen docka som ska skickas runt bara för att hon går med på det! Kunde inte fatta hur alla tyckte hon var en sån trygg unge..hon var så försvarslös..skulle så lätt kunna falla offer för nån som vill utnyttja henne.

Sen kom det fram. I samband med att dom skröt om hur lätt inskolningen på dagis hade gått. Dom var riktiga A W fans. Varje morgon när det inte var dagis körde dom ensam lek. Hade gjort det sen hon var bebis o bara utökat tiden.. två timmar var dom uppe i nu.
    Nu hade dom börjat ha henne lös i rummet,tidigare hade hon fått vara i sin säng i två timmar. Dom stängde dörren och så var hon där inne alldeles själv. Frågade vad dom gjorde om hon drog i dörren,ville ut,ropade på mamma? Dom ignorerade helt enkelt. Hon hade lärt sig så det var ytterst sällan hon ropade,då hade hon oftast gjort sig illa men lärde sig att trösta sig själv.

Dom körde även A-W på kvällen. Min kille sa att det bästa som finns är ju morgonen med ett barn,när dom är lite små trötta och man kan se en film tillsammans eller ligga i sängen och leka..man har ju "längtat" sen dagen innan..man lägger ju grunden till hur dagen ska bli..och är ni inte rädda att hon satt nåt i halsen och ligger död i två timmar?

Som svar fick han höra att han förstör vårat barn med sitt egna närhetsbehov och sina egna rädslor. Detta paret hade verkligen hittat ett sätt att rättfärdiga att behöva ta hand om sitt barn så lite som möjligt.
    Anna Whalgren förespråkar ensamlek förvisso men som jag förstått det menar hon att barnet kan ligga kvar en stund och leka lite i sängen innan man plockar upp dem..i 10-15 min efter att man varit in och gett dom en flaska och nån liten leksak att undersöka..och att man lär dem att leka själv på sitt rum men inte STÄNGER IN dem utan att se efter dem i två timmar.

Aldrig ska jag glömma detta stackars barn,som fick så mycket beröm från dagis för att hon var så glad,enkel och trygg. Aldrig ska jag glömma hennes stora bruna vilsna ögon=(
    Vad som är ett tryggt barn är verkligen inte alla överens om.
    Många tror att barn som är väldigt "mammiga" i perioder därför är otrygga. Dessa har inte förmåga att tänka längre än näsan räcker.
    Ja jag vet att mina inlägg är sinnessjukt långa men jag bara KAN inte hejda mig. Skyller på att jag är sjukskriven med sängvila o blir extra upprörd av alla gravhormoner=) 
  • vimsan06
    zilja skrev 2012-05-24 13:16:20 följande:
    Haha det gjorde jag i början men det blev inte bättre 5 mins metoden funkar på våra barn bättre ön att vi sitter vid deras säng och sjunger m.m ! Hur förklarar du det då ? Är vi inte tillräckligt gosiga nära våra barn när vi lägger dom ? Skit snack ! Sitter ni o dömmer mammor /pappor som lägger sina barn med 5 mins metoden men varför klagar ni inte på dom föräldrar som är för överviktiga för att leka med sina barn? Eller dom föräldrar som tar sin karriär före sina barn eller dom föräldrar som super sig fulla varje lördag julafton midsommar ???
    vem har sagt att vi inte klagar på dom då menar du?
  • vimsan06
    jaghetersophia skrev 2012-05-24 13:28:34 följande:
    Läs nedan...alla har inte bara ett barn att bry sig om....det kan ju fasktiskt finnas fler barn som behöver en. Och då blir dte att springa mellan 3 rum och då blir det att något barn får ligga och skrika...
    sorgligt att du tycker att barn ska måsta ligga och skrika ensamma för att du är ensamstående med tre barn..antar du är ensamstående annars blir det bara FÖR svårt att förstå
  • vimsan06
    jaghetersophia skrev 2012-05-24 13:35:38 följande:
    Funkar inte dels av utrymmesskäl och dels av att 1-2 åringen börjar hitta på hyss och leka tillsammans då och så lägger de sig vid olika tider och stör varandra om man lägger dem i samma rum. Den ena vill sova mörkt och den andra med släkt lampa.
    du kan inte "inkräkta" på ett barns vilja att sova med släckt lampa genom att lära hen att ha den tänd men du kan låta hen ligga och skrika efter mamma? Va?
  • vimsan06
    jaghetersophia skrev 2012-05-24 13:38:52 följande:
    valt och valt, man väljer inte när man får barn. Den första är provrörsbarn och jag skulle inte kunna få barn naturligt så därför testade vi med hormonbehandling tätt efetr förlossningen för att det skulle kunna dröja ytterligare flera år innan man skulle  få till syskon annars så det var lättast att göra det tätt inpå då mina hormoner var på topp och då råkade det ta sig snabbt. 3an blev till trots att jag har ägglossning 1 ggr/år, PCO, tunn slemhinna och endast en äggledare och åt p-piller och inte fan dödar man ett mirakel för det... 
    Maken jobbar ständig natt 18-06 ja på annan ort så han bor inte hemma i veckorna vad det nu ska spela för roll... 
    Vad det nu ska spela för roll? Ja hade han arbetstider som innebar att han var hemma på kvällen så skulle inte barnen behöva ligga och skrika för då vore ni två. Nu blir dom ju lidande för hur han jobbar och för att du tycker att det "är sånt man får ta" när man har tre barn.
  • vimsan06

Mitt barn har vägrat klä på sig på morgonen och vägrat äta  !!!    Efter några smällar klär hon nu tyst på sig helt själv och efter att ha tvångsmatat henne några gånger så äter hon nu utan problem  !!!
    Åh gud våra morgnar fungerar SÅ himla bra nu..hon är så lugn och medgörlig !!!
    Hon får ju kärlek sen hela dagarna så att jag var hård för att få morgonrutinerna att fungera spelar ju ingen roll,jag ÖVERÖSER henne med förståelse och pedagogik alla annan tid på dygnet !!
    Har fungerat jättebra för henne,nu är det ju aldrig bråk på morgonen innan förskolan !!!   Och hon är typ världens tryggaste unge..!!!   men om föräldrar gärna vill bråka hela morgonen med sina ungar så varsågoda men mitt barn är då lugn och medgörlig på morgonen och får ju på så vis en lugn och medgörlig mamma=) Bäst för alla  !!! 

Ni som hängt med i tråden bör förstå parodin. Misshandlar alltså INTE mina barn.  

• Natulcien
    vimsan06 skrev 2012-05-25 07:08:40 följande:
    precis. Träffade en gammal vän med en flicka på drygt ett år. Hon var så otroligt "framåt" och "trygg" och alla satt och applåderade (vi var ett gäng släkt o vänner)
    När hon gjorde illa sig gick hon till första bästa o sökte tröst,när hon var trött och ville sova gick hon med flaskan till min sex åring och ville bli buren..Min kille gick och bar på henne och tyckte det var SÅ kul med en unge man fick hålla hur mycket som helst,som aldrig blev blyg eller rädd eller så vidare..hon blev ju gnällig o ledsen och så,men vände sig aldrig specifikt till föräldrarna. Hon hade normal utbildade  (ena socionom och andra lärare) föräldrar som var väldigt noga med vad hon åt och hur de uppfostrade henne. (ekologiskt,inget socker och A-W)

Jag satt bara och mådde illa. Ville nästan inte hålla henne. När hon ramlade en gång på toan så plockade min kille upp henne och började trösta. Sa åt honom att ta henne till hennes mamma. Han sa bara-men hon vill bara bli tröstad,hon bryr sig inte om vem som tröstar. Då tog jag henne o gick med henne till mamman som bara såg ut som ett frågetecken. Sa till min kille att det känns som att utnyttja en rotlös liten flicka,hon är ingen docka som ska skickas runt bara för att hon går med på det! Kunde inte fatta hur alla tyckte hon var en sån trygg unge..hon var så försvarslös..skulle så lätt kunna falla offer för nån som vill utnyttja henne.

Sen kom det fram. I samband med att dom skröt om hur lätt inskolningen på dagis hade gått. Dom var riktiga A W fans. Varje morgon när det inte var dagis körde dom ensam lek. Hade gjort det sen hon var bebis o bara utökat tiden.. två timmar var dom uppe i nu.
    Nu hade dom börjat ha henne lös i rummet,tidigare hade hon fått vara i sin säng i två timmar. Dom stängde dörren och så var hon där inne alldeles själv. Frågade vad dom gjorde om hon drog i dörren,ville ut,ropade på mamma? Dom ignorerade helt enkelt. Hon hade lärt sig så det var ytterst sällan hon ropade,då hade hon oftast gjort sig illa men lärde sig att trösta sig själv.

Dom körde även A-W på kvällen. Min kille sa att det bästa som finns är ju morgonen med ett barn,när dom är lite små trötta och man kan se en film tillsammans eller ligga i sängen och leka..man har ju "längtat" sen dagen innan..man lägger ju grunden till hur dagen ska bli..och är ni inte rädda att hon satt nåt i halsen och ligger död i två timmar?

Som svar fick han höra att han förstör vårat barn med sitt egna närhetsbehov och sina egna rädslor. Detta paret hade verkligen hittat ett sätt att rättfärdiga att behöva ta hand om sitt barn så lite som möjligt.
    Anna Whalgren förespråkar ensamlek förvisso men som jag förstått det menar hon att barnet kan ligga kvar en stund och leka lite i sängen innan man plockar upp dem..i 10-15 min efter att man varit in och gett dom en flaska och nån liten leksak att undersöka..och att man lär dem att leka själv på sitt rum men inte STÄNGER IN dem utan att se efter dem i två timmar.

Aldrig ska jag glömma detta stackars barn,som fick så mycket beröm från dagis för att hon var så glad,enkel och trygg. Aldrig ska jag glömma hennes stora bruna vilsna ögon=(
    Många tror att barn som är väldigt "mammiga" i perioder därför är otrygga. Dessa har inte förmåga att tänka längre än näsan räcker.
    Ja jag vet att mina inlägg är sinnessjukt långa men jag bara KAN inte hejda mig. Skyller på att jag är sjukskriven med sängvila o blir extra upprörd av alla gravhormoner=) 
    Gråter Usch, det var bland det sorgligaste jag har läst  på länge...
  • Your Mama Bear
    Natulcien skrev 2012-05-25 08:46:58 följande:
    Gråter Usch, det var bland det sorgligaste jag har läst  på länge...
    Håller med. Fick ont i magen. Gråter
    Barn gör så gott de kan. Gör du?
  • MalinEddie

Det gjorde ont att läsa inlägg! Jag förstår att du blev illa berörd. Jag hoppas inte att mamman arbetar med barn. Med den inställningen skulle många föräldrar slippa undan som behöver hjälp.
  • MalinEddie

Jag fattar inte varför ord försvinner i mina inlägg hela tiden. Något knas med datorn kanske.

MalinEddie skrev 2012-05-25 10:41:51 följande:
    Det gjorde ont att läsa inlägg! Jag förstår att du blev illa berörd. Jag hoppas inte att mamman arbetar med barn. Med den inställningen skulle många föräldrar slippa undan som behöver hjälp.
    Det gjorde ont att läsa ditt inlägg ska det stå i första meningen.
  • Mörksuggan
    Natulcien skrev 2012-05-24 22:47:57 följande:
    Fast för den lilla bebisen som utsätts för metoden så spelar det ju ingen roll om föräldern som utövar metoden är en osäker förstagångsförälder eller en garvad niobarnsförälder...? Så att man är osäker är väl ingen ursäkt. Det är lika hemskt ändå. Bebisen blir lika övergiven oavsett.
    Nej nej, jag menade inte att det är någon ursäkt. Det är inte mer synd om föräldrarna än om barnet. Men kanske en orsak till varför man väljer en metod. Det jag ville få fram var väl det att om det inte var så tabu att tycka att det är jobbigt med småbarn (eller är det bara jag som upplever det så?) så kanske fler skulle våga ta hjälp för att hantera det på ett bättre sätt.
  • Mörksuggan
    silavs skrev 2012-05-24 23:56:27 följande:
    Om man inte är beredd på att bebisar faktiskt har svårt att somna ensamma kanske man bör tänka till innan man skaffar barn och om man har plats för barnet i ens liv. Det är inte bebisen som ska anpassas efter föräldrarnas behov utan det är vi som måste anpassa oss efter barnets behov.
    Det är därför det finns något som heter föräldraledighet.

Det menar du inte?! Återigen så är det ju föräldrar till barn som redan är födda som använder sig av 5mm. Svårt att be dem tänka till före. Visst har vi föräldraledighet och de flesta utnyttjar hela denna. Däremot är inte sättet vi lever på idag anpassat för barn.

• Mörksuggan

Kanske finns hopp för min tös då för sådär beter hon sig då verkligen inte... Får ha det där exemplet i huvudet  när det är jobbigt med en mammig liten flicka...

Ang AW och ensamlek så är det så att man börjar med 10-15 minuter och utökar sedan upp till två timmar.

• OOU
    Flickan och kråkan skrev 2012-05-24 21:36:16 följande:
    Som förälder brukar man hjälpa barnet med den situation han/hon inte klarar på egen hand: Blöt blöja = byter blöja. Ont någonstans = tröstar försöker avhjälpa om möjligt. Hungrig = ger mat. Vill sova men kommer inte till ro = hjälper barnet att komma till ro.

Att metoderna fungerar ur perspektivet "barnet somnar" - ja, det är väl klart att de gör. Vi skulle kunna betinga bort alla former av gråt på samma sätt, men det skulle knappast någon förälder tycka vara ok. Märkligt nog anser vissa det är OK vid just sömn, och oftast enbart sömn - varför?!
    Okunskapen runt 5mm metoden blir inte mindre bland skribenterna på Familjeliv. Metoden är inte till för att hjälpa barn att somna utan är till för att hjälpa ett barn att inte vakna till under natten. 
Svar på tråden Vad tycker du om 5-minutersmetoden ?