• Öberg Jr

Föräldraledig i Thailand

Vi funderar på att ta föräldraledigt 6-8 veckor i Thailand, helst vill vi hyra ett hus så att vi har gott om plats när vi är borta så länge. Vi har två barn, så jag skulle kunna vara pappaledig och min fru mammaledig samtidigt i Thailand. 

Finns det någon som har rekommendationer på vart vi skulle kunna åka på vår föräldraledighet? Vi har varit på Koh Lanta förut och söker nu ett annat lugnt ställe, fast med färre turister. Det hade varit en bonus om det finns dagis / förskola / skola där någon pratar svenska också i närheten (till vår 6-åring). Vi har nu även sett att Norwegian kommer att börja flyga lågprisflyg billigt till Bangkok efter nyår, så att hyra hus i närheten av Bangkok hade varit optimalt. 

Tack på förhand!

Mvh
    Familjen Öberg 
  • Svar på tråden Föräldraledig i Thailand
  • Collberg

Det låter som att Ban Phe som ligger 2 timmar söder om Bangkok skulle passa perfekt för er föräldraledighet i Thailand. Genuint och inte så många turister ännu. Det finns dessutom en svensk skola (en av de få svenska skolorna i Thailand), jag tror att de har förskola också för de mindre barnen på försök. Vi var där för första gången i mars och var supernöjda. Vi hyrde ett hus på 85 kvm av några kompisar med 3 sovrum, 2 badrum, vardagsrum/kök och en 28 kvm stor terass. 30 meter till poolen och 900 meter till havet. Jättebekvämt när man har barn att ha så gott om plats och att det är så nära till poolen.

Det vi tyckte bäst om var den familjära stämningen, både på anläggningen och i Ban Phe i allmänhet. Sedan är ju vädret betydligt bättre än runt Phuket, det brukar regna ca 30 minuter/vecka! Vi träffade en familj som varit föräldralediga i Thailand i 3 månader varav 2 månader i Ban Phe och de tyckte att allting hade varit jättebra.

Om ni är intresserade av att hyra mina kompisars hus är det bara att maila mig på [email protected], jag mailar då över lite bilder från huset, anläggningen och omgivningarna.

Ha det bra! Mvh Johan

P.S. Jag svarade på ert inlägg när det låg inne på ett annat forum häromdagen, men jag lägger in mitt svar även på detta forum för säkerhets skull Glad  

• Öberg Jr

Ja, vi postade inlägget på tre olika forum, och trodde att vi skulle få ett meddelande till vår mail när det kom ett svar. Men det blev nog något knas där, för något meddelande har vi inte fått, så det var bra att du svarade här. Tack så mycket för infon, vi har mailat dig.
    Fam. Öberg 

Svar på tråden Föräldraledig i Thailand