• besökare

smärta PCO och ev endometrios

Det ska finnas fler som jag, som har den outhärdliga smärtan, vid mens/ägglossning.
    För min del är ägglosnningen jobbig, men haterbar. det är strax innan menstruationen, som det är som värst.
    Den smärtan jag upplever, som strålar ut i ben, ända ut i tår, armar och fingrar, rygg och såklart cenrum för det hela området kring äggstock och äggledare - förlamar, paralyserar och ger mig panik.
    Det händer inte ofta, långa intervaller, men jag lever i skräck inför nästa gång.
    Nu har jag fått konstaterat magkatarr till följd av de höga doser ibuprofen och deklofenak som jag de senaste gånger behövt.
    Inte nog med att NSAID inte hjälpt helt, har det "gett mig" denna jäkla magont.
    Nu vågar jag inte ta dessa tabletter mer, för jag vill inte riskera magsår.
    Och jag är så rädd inför nästa mens.
    Ni som också har såhär ont - vad hjälper er?

• Svar på tråden smärta PCO och ev endometrios
  • Mace

Hopplöst att ställa diagnos över FL, men ta ett riktigt samtal med din gyn om endometrios. Just smärta som strålar ut i benen brukar vara lite typiskt endo och man behöver inte ha ont varje gång. Det är dessutom väldigt vanligt att man får en diagnos med magkatarr eller IBS för att läkarna missar endon. Jag trodde länge att jag hade magkatarr, men i själva verket var den endon som spökade.

Vad som hjälper när man har endo är väldigt olika. Man brukar komplettera NSAID med Omeprazol eller liknande för att hjälpa magen, alternativt använda citodon eller något liknande. Planerar man inte barn så brukar p-piller eller nedreglering (en typ av hormonmedicin som försätter kroppen i klimakteriet) kunna hjälpa.

Jag läste nyligen om ett kosttillskott som heter pygnogenol som sägs hjälpa mot endosmärta. Har precis börjat ta det och vet inte om det är något att ha, men du kan ju googla och se? 

Allt beror på hur illa det är, men det låter som att du behöver ta ett samtal med din läkare så att ni helt kan utesluta endo först. 

• besökare

Det är helt hopplöst.
    Jag tillåter mig att kalla de två läkare som jag mötte idag för oförstående och deras resonemang vill jag kalla idiotiskt!!

Jag har fobi för medicin som långtidsbehandling samt biverkningar och p-piller har jag testat 3 ggr för att konstatera att det inte funkar.
    De säger till mig, att det är i princip onödigt att undersöka för endo, då jag inte tänker använda p-piller, vilket är behandlingsmetoden.
    Jag får inga andra smärtstillande pga det är "farligt", dvs vanebildande/beroendeframkallande.
    Då tänker jag; vilket är värst, den A4  sido långa biverkningslista på de olika NSAID tabletterna !! kombinerat med min magkartar, eller den ynka biverkningen som heter bereondefrankallande i de alternativa preparaten (opioider, citodon mfl).
    Jag bedömmer risken för att utveckla beroende minimal, då jag kommer använda dem en dag var 2-6 månad, något de inte argumenterar mot men
    ändå får jag svar; p-piller..... och mot smärtan? ipren kombinerat med något mot magen är vad jag borde göra.
    Som svar på att ipren tar för lång tid att verka, och att jag får panik av smärtan och behöver något som verkar snabbt, får jag veta att "ja det e jobbigt"... men nej, inga farliga mediciner, det skriver vi inte ut.
    Man kan tro att de sponsras av ett p-piller företag, vet inte hur många ggr deras svar var att "behandlingsmetoden är p-piller...."

Denna ignorans, för, ett för mig jättestort problem, gör att jag kommer att fixa mig dessa "farliga" tabletter utomlands.
    Det svenska systemet suger (brist på annnat ord, plus att jag vid skrivande stund fortfarande är arg som satan över besöket).
    Jag fick i princip inte ett skit ur ett läkarbesök på 300kr, förutom ett idiotisk resonemang som gjort mig arg,

• DeenLängtandee

Förstår att du är arg! Jag har samma symptom som dig, men jag har ont mycket mer än just vid äl och mens. Har även samlagssmärta, illamående och diverse andra symptom som tyder på endo. Magproblemen har jag sökt för otaliga gånger och de har inte hittat problemet och därför diagnosticerat som ibs. Får också magkattar av alla tabletter. Till sist hittade jag rätt läkare. Så om en vecka ska jag få göra titthålsoperation för att kolla om det är endometrios som de misstänker. Tycker att du ska byta läkare!!! Det gäller att hitta rätt person! Speciellt för endometriospatienter eftersom många gynekologer tenderar att vifta bort problemet för att de inte förstår sig på sjukdomen. Du skriver pco i rubriken.. Det har jag också.

• besökare
    DeenLängtandee skrev 2012-05-23 18:50:25 följande:
    Förstår att du är arg! Jag har samma symptom som dig, men jag har ont mycket mer än just vid äl och mens. Har även samlagssmärta, illamående och diverse andra symptom som tyder på endo. Magproblemen har jag sökt för otaliga gånger och de har inte hittat problemet och därför diagnosticerat som ibs. Får också magkattar av alla tabletter. Till sist hittade jag rätt läkare. Så om en vecka ska jag få göra titthålsoperation för att kolla om det är endometrios som de misstänker. Tycker att du ska byta läkare!!! Det gäller att hitta rätt person! Speciellt för endometriospatienter eftersom många gynekologer tenderar att vifta bort problemet för att de inte förstår sig på sjukdomen. Du skriver pco i rubriken.. Det har jag också.
    Får jag fråga var i landet du bor?
    Om det är en privat läkare som gör titthålsop.en?

Och skulle du inte kunna skriva igen, efter det besöket.? hur det gick.

Jag var på reproduktions medicinsk klinik, som är en" hormonell klinik",(något de sa under besöket) och  som jag också märkte i deras p-piller "pushande".... De ska sända en remiss vidare till en kvinnoklinik, och jag funderar på om det ens är värt att gå dit....
  • DeenLängtandee

Jo gå till kvinnokliniken! Det tycker jag verkligen. Ge det en chans.

Jag har erfarenhet av både landstings-kvinnokliniken och den semiprivata gynkliniken (där landstinget betalar en del så att det inte blir så dyrt för patienterna). Den privata har varit snabbare att få tid hos, men det är först när jag hamnade på vanliga kvinnokliniken som jag fick operationen bokad. Där är dock väntetiden egentligen sjukt lång, men eftersom jag gick dit akut så fick jag hjälp redan dagen efter. Fick sedan vänta 1 och en halv månad på op. Den privata gynekologen tyckte däremot att endometrios var utanför hennes kompetens och föredrog att jag tog hjälp av någon annan. (kändes tungt) Men till historien hör att vi även stått hela våren i kö till fertilitetskliniken eftersom vi inte lyckas bli gravida. Nu ska vi snart få hjälp.

Självklart kan jag skriva och berätta hur op gick :) vill helst vara så pass anonym här på familjeliv att jag inte säger var jag bor dock.. Hoppas du inte tar illa upp. Inboxa mig om du verkligen vill veta ;)

• Gabbis

Hej. Läste er tråd och vill bara säga att den kvinnoklinik jag besökte skrev ut Tradil för min endometrios, som fungerar som muskelavslappnande. Det fungerar för mig. Jag får som sammandragningar med smärta där det är som värst känns som någon stuckit in en kniv i magen och vrider om... Tradil fungerar för mig. Ville bara säga det. kram

Svar på tråden smärta PCO och ev endometrios