• Lillen där inne

Lagt PAPP-A värde men totalt lag risk

Hej,

Jag känner mig väldigt orolig sedan jag fick resultet fran mitt CUB test igar! Hade förväntat mig att antingen fa ett positivt eller negativt resultat och sedan ta stállning till det men mitt resultat blev nagot luddigt sa nu vet jag inte vad jag ska tro.

Dess var mina värden:
    Totalt Down syndrom: 1/2001 (alltsa ganska lag risk)
    NT: 1,4 (normalt)
    Fritt bHCG: 1,07 (normalt)
    PAPP-A: 0,32 VÄLDIGT LAGT!!!

Alla värden utom PAPP-A indikerar ju att det är lag risk för down syndrom. Pa ultraljudet var allt ocksa normalt. Dock har jag blivit rekommenderad att göra FVP eftersom hormonet (protein fran moderkakan) PAPP-A är sa pass lagt. Denna siffra borde ligga runt 1,0 och har man under 0,5 kan detta alltsa indikera att barnet har ett kromosomfel.

Mitt problem är:
    1. att jag inte vill riskera att fa missfall av FVP. Tänk om resultet visar att barnet är friskt men att jag sen far missfall... det är nästan den värsta som skulle kunna hända 
    2. jag ocksa läst att ett sa lagt PAPP-A värde senare under graviditeten kan göra att barnet dör i magen, att det inte följer den vanliga tillväxtkurvan etc vilket inte kanske är sa konstigt om det är nagot fel pa moderkakan.

Känns som att jag ställs inför ett dilemma. Ska jag göra FVP, riskera ett missfall, fa reda pa om barnet har ett kromosomfel? Problemet här är att jag ända kommer oroa mig för det laga PAPP-A värdet eftersom det senare kan skada barnet. Jag har inte hittat nagra indikationer pa om man kan göra nagot at det problemet heller. Eller ska jag strunta i FVP, mitt PAPP-A värde är ju i vilket fall som helst lagt om man inte kan göra nagot at det, men dock riskera att mitt barn föds med ett kromosomfel?

Det ska tilläggas att jag gar min graviditet i ett annat land och skulle hemskt gärna vilja ha lite svenska rad. Om jag har fel i nagot av mina antaganden ovan säg gärna till.

Tacksam för rad!

• Svar på tråden Lagt PAPP-A värde men totalt lag risk
  • wickan11

Ingen aning. Men efter två "sena" missfall vet jag att Sverige är över lag är lååångt efter i deg mesta gällande problematik under graviditet, så jag hade litat mer på utlandet.
    Många lycka till kramar!

• wickan11

Vet inte. Dom gör inget innan v22 och de kollar inte något förrän efter 3 missfall. Och behandling får man gå till forskare typ. Vara påläst som sjuttan. Jag fick blodförtunnande. Ett alternativ är privat, de kan vara öppnare. Alternativt 10 missfall i bagagen. Då kan de ge sådant som andra länder förespråkat sen sent 90-tal. Fantastiskt va.. Suck!
    All lycka till önskar jag dig! Kramar

• Lillen där inne

Du gjorde alltsa inte KUB testet? Har förstatt att man i sverige gör väldigt sena ultraljud. Jag gar pa en privat klinik här i spanien och har gjor ultraljud varje besök sedan vecka 5. Skönt att veta att lilla hjärtat slar alla fall. Men har fortfarande oron över det jag skrev i första inlägget... :(

• wickan11

Några kommuner gör. Alla över 35år får göra (gratis). Jag vet att många blivit uppskrämda i onödan. Att säkerheten på de testen är som lotto (här). Så endel låter tom bli att göra det, men jag känner inte igen papp-a värdet från några trådar här?

• nile10

Jag skulle göra ett fvp. Det är så extremt låg risk för att det blir missfall!

Svar på tråden Lagt PAPP-A värde men totalt lag risk