• Diana P

Skaffa syskon till "sladdis" ?

Hej! Vi fick våra två första barn med 1,5 års mellanrum och visst har det varit lite tufft mellan varven men dom har ju så mycket glädje av varandra och är nära kompisar med samma intressen. Idag är dom 7 och 5 och ett halvt år gamla och ska få ett syskon igen.
    Vi hade tänkt att vi skulle ha tre barn och att det skulle vara skönt med trean just att bara behöva ha en liten. Men nu har vi  börjat tänka på om vi inte ska skaffa en fyra också ganska tätt efter trean så dom kan ha varandra på samma sätt som våra två äldsta har.
    Jag vill gärna höra vad ni har för erfarenheter och tankar om liknande situationer? 
    Underlättar det att ha 2 kullar barn eller vad tror ni?   

• Svar på tråden Skaffa syskon till "sladdis" ?
  • Lillsnufflan

Jag har en 11 åring och en 1,5 åring och är nu gravid med trean som väntas i november. Jag ville egentligen ha fyra barn, fördelat på två "kullar" så att säga. Men nu blev det inte så.

Jag tycker att det är smidigare om de har ett någorlunda jämnårigt syskon att leka med. Sonen som var ensam i 9 år krävde mycket mer "underhållning" från oss vuxna och hade svårare att leka med jämnåriga på förskolan och så (inte för att det var några stora problem, men ändå). Dottern har visserligen inget syskon än, men däremot en jämnårig kusin som hon träffar varje dag och trots att de är så små har de redan blivit riktiga fenor på konfliktlösning och leker otroligt bra med varandra för att vara så små. Jag tror att jämnåriga syskon är ett plus, även om det så klart går bra att vara ensambarn (eller ha mycket äldre/yngre syskon) också.

• LillaMamman77
    Diana P skrev 2012-05-17 12:02:41 följande:
    Hej! Vi fick våra två första barn med 1,5 års mellanrum och visst har det varit lite tufft mellan varven men dom har ju så mycket glädje av varandra och är nära kompisar med samma intressen. Idag är dom 7 och 5 och ett halvt år gamla och ska få ett syskon igen.
    Vi hade tänkt att vi skulle ha tre barn och att det skulle vara skönt med trean just att bara behöva ha en liten. Men nu har vi  börjat tänka på om vi inte ska skaffa en fyra också ganska tätt efter trean så dom kan ha varandra på samma sätt som våra två äldsta har.
    Jag vill gärna höra vad ni har för erfarenheter och tankar om liknande situationer? 
    Underlättar det att ha 2 kullar barn eller vad tror ni?   

Så skönt att läsa att det finns fler som funderar som jag. Mina stora är precis som dina 5 och 7 år gamla och nu är jag hemma med bebis som är ett par månader. Vi hade också tänkt oss tre barn men nu börjar jag tycka att minstingen ska ha ett syskon som är närmre i ålder även han samtidigt som jag kommer ihåg att det ibland var rätt jobbigt med två små...

Känner mig väldigt kluven, tanken var ju att ha en liten den här gången och njuta av det men nu vet jag inte längre vad jag vill. Blir nog även problem att övertala mannen för han tycker nog att vi är klara. 
  • Javisstserru

Jag är en " ensam" sladdis, har alltid varit avundsjuk på mina syskon som " har varandra". Hade gärna haft ett jämnårigt syskon så jag inte känt mig så utanför. Har fyra äldre syskon, 11, 13 samt 15 år äldre än mig. ( två som är lika gamla då dvs) Har i dagsläget ingen relation till någon av dem medans de har tajta relationer sinsemellan .

• Diana P

Lillamammaman77 : Låter onekligen som vi är i samma sits! Hur gammal är din yngsta?

• LillaMamman77
    Diana P skrev 2012-11-18 23:08:15 följande:
    Lillamammaman77 : Låter onekligen som vi är i samma sits! Hur gammal är din yngsta?

Minstingen har hunnit bli 3 månader. Har ni fått eran trea än?
  • Diana P

Japp! Han är 8 veckor nu och känslan av att skaffa fyran är lika stark! Jag har en son född 05 och en dotter född 07 också, du då?

• Gladskit

Mina föräldrar resonerade som du TS. Vi är fyra barn födda i två "kullar", vi är idag 20, 23, 30 och 32 år gamla.

Jag har ju inget att jämföra med och hade knappast kunnat påverka mina föräldrars val av familjebildning men jag tycker att det är toppen! Det märks dock tydligt att det är ett glapp mellan tvåan och trean, för trean är inget mellanbarn utan mer som ett äldstabarn. Så att vi är två stycken separata konstellationer. Tvåan känns heller inte som något mellanbarn utan ett "lillasyskon".

Sen skildes våra föräldrar när vi äldre precis var på väg att flytta hemifrån vilket var lite olyckligt för efter det sedan så delade vi ju inte vardag alls med varandra. Men idag när även den yngsta är klar med gymnasiet och börjar bli vuxen med jobb och sånt så är det jättekul att ha varandra och som äldst tycker jag det är roligt att ha lite koll på den yngre generationen

Det enda negativa jag skulle kunna komma på är att när jag berättar att jag har tre yngre syskon och hur gamla de är så frågar i princip alla om vi har samma mamma och pappa.

• Diana P

Gladskit: Tack för att du delar med dig av din historia! Det är ju precis så jag vill att mina barn ska uppleva det också!

Lillamamman: Vad roligt att de är exakt lika gamla våra barn! Om du fick välja, när vill du föda fyran? Vill din man också ha ett fjärde barn?

• LillaMamman77

Eftersom jag fyllt 35 precis vill jag inte vänta för länge även om det kommer innebära några tuffa år med två småttingar igen men tanken är väl våren 2014 (om man nu får välja). Ni då, när planerar ni fyran? Vill ni båda? Här är det nog mest jag som vill....men vi har inte pratat om det på allvar än.

• Diana P

Den enda skillnaden då är att jag är några år yngre (30) men annars vill jag också ha mars-maj 2014! Vi har inte heller pratat allvarligt om att skaffa eller inte men min man vet att jag vill. Vi ska köpa ny bil exempelvis och då menar jag på att vi måste ha en 7- sitsig så fyran får plats och då säger han ju inte nej iaf. Sen sa jag häromdagen att det är ingen idé att lägga ner mammakläderna i källaren igen för dom ska väl snart upp och då sa han inget heller. Vet inte när jag ska ta upp frågan "på riktigt", du då? På torsdag ska jag på återkoll på MVC och jag tänker säga att jag inte vill ha något preventivmedel iaf..

• LillaMamman77

Vet inte när jag ska ta upp det med att jag funderar på det på riktigt antagligen blir det nog bara en önskan tyvärr. Är fortfarande lite kluven, fyra barn känns ganska mycket men samtidigt kan jag inte släppa tanken, delvis för att jag väldigt gärna skulle vilja ha en liten dotter också men det finns ju inga garantier bara för att vi skaffar en fyra. Jag har varit på efterkontrollen och har inte heller något preventivmedel just nu, kan inte ha hormonella så det finns inte så mycket att välja på så man vet ju aldrig..

• Diana P

Ja, man kan ju undra om man någongång blir nöjd? Igår köpte vi faktiskt ny bil och det blev en 7-sitsig så det var ju iaf ett steg i rätt riktning! Jag sa igår kväll till mannen att jag så gärna vill att vår trea ska få ha en "kompis" som våra två har varandra. Han bara mumlade -mmm. Tror han är väldigt velig. Vi har bra ekonomi men bor inte så stort men jag tycket inte det är super viktigt att alla barn ska ha varsitt rum, iaf inte när dom är små. Vad är det som mest väger emot att ni skaffar en till?

• LillaMamman77

Det som väger emot är dels åldern maken tycker att han börjar bli för gammal (36 i år), sen börjar det ju bli mycket med aktiviteter m.m. för de större barnen och man vill ju ha tid och ork att vara med på samma sätt för alla barnen. Ekonomiskt klarar vi oss men visst kommer det bli dyrt att semestra med fyra barn... Sen kommer rädslan in också att något ska gå snett den fjärde gången att det skulle kännas som att vi skulle ha nöjt oss med de tre fina barn vi har. Sen spelar nog andras åsikter in en del, det känns mycket med fyra barn samt att om vi får en kille så får man så mycket kommentarer just om det här med könet hur mycket prat ska det inte bli då om vi har fyra killar... Hur går era tankar?

• Diana P

Ja ni har ju onekligen lite som talar emot. Här är det väl främst 2 saker, rädslan över att få ett barn som inte är friskt samt att våra andra barn inte ska få den tid de behöver. Men först och främst är det väl att mannen också ska vilja

• Diana P

Hur går tankarna om en sladdis här i tråden? Det verkar som om vi bestämt oss att sätta igång i april/maj för att få en 2014-bebis Skrattande Någon mer?

• auapower

Hej! Jag är sladdis, ensam sladdis i min familj, mina systrar är 3st och det skiljer 9-18 år på oss. När jag var liten var mamma dagmamma, så jag kan inte säga att jag kände mig ensam, men jag har aldrig haft någon bra relation till mina systrar, de två äldsta har jag nästan alltid betraktat som "extramammor" istället för systrar, det är först nu i vuxen ålder som jag har fått bättre kontakt med alla mina systrar.

Min äldsta syster fick barn när jag var 6 år, och sedan har det bara rullat på (har 8st syskonbarn, alla mellan 6 och 17 år nu) och då har jag alltid känt mig utanför. I tonåren var jag med mamma och pappa på semestrar och dylikt, och fick då med all kraft försöka hitta vänner då jag inte hade någon att vara med annars, och då kändes det extremt jobbigt att vara sladdis, även fortfarande då man är "sist" med allt i syskonskaran.

Så det finns både fördelar och nackdelar med att vara ensam sladdis i familjen, men skulle jag ha fått önskat så skulle jag vilja se en syster/bror +/- 3 år att vara med under barndomen och tonåren.

Svar på tråden Skaffa syskon till "sladdis" ?