• heffa86

Fick barn för 15 månader sedan - fortfarande ingen mens.

Hej!

För 15 månader sedan föddes mitt andra barn och jag har fortfarande inte fått tillbaka mensen. Jag helammade i 7 månader och delammar fortfarande när jag är hemma (har jobbat heltid sen dottern var 7 månader).

Är det normalt att det tar så här lång tid?

Tacksam för svar.  

• Svar på tråden Fick barn för 15 månader sedan - fortfarande ingen mens.
  • xxMollyxx

Jag tror att det kan variera rätt mycket, och eftersom du fortfarande ammar till viss del så tycker jag att det låter normalt.

Jag fick inte tillbaka mensen efter att jag fick mitt första barn, väntade i kanske 9 månader efter att jag helt slutat amma, sedan gick jag till en gynekolog. I mitt fall var det prolaktinnivån (som ska vara förhöjd under graviditet & amning) som av något skäl inte skönk som den skulle. Fick äta tabletter i några månader och blev sedan gravid igen Glad  Men i ditt fall tror jag absolut att det helt enkelt beror på amningen.

• kron

Hej! Efter andra barnet kom inte mensen förrän jag slutat amma henne helt och hållet vilken var vid ca 1 års ålder. Helammade i 2 mån därefter delamning som successivt minskade hela tiden. Var själv förvånad att mensen dröjde. Med första barnet kom mensen vid 5 mån, då delammade jag från början.

Svar på tråden Fick barn för 15 månader sedan - fortfarande ingen mens.