• Anonym

Vill söka ensam vårdnad.

Jag har en son på snart 1 år och 9 månader. Hans pappa å jag har gemensam vårdnad på papperet, men nu har jag starka funderingar på att gå till familjerätten och höra om jag får egen vårdnad.
    Detta på grund av att hans pappa kommer och går... Han har gjort så hela tiden sedan han föddes så gott som. Sonen bor alltså hos mig på heltid, hans pappa kommer hit och hälsar på ibland. Ibland kan det dröja veckor innan han kommer, å nästan alltid minst över en vecka innan han ens hör av sig och frågar hur sonen mår och så vidare.

Jag har pratat med han om varannan helg och att vi borde börja med det snart, han håller med mig men sen kommer de förbannade ursäkterna när han ska ha honom själv. Ser ingen anledning till att ha gemensam vårdnad när det bara är jag som har honom.. Tror ni att familjerätten skulle gå med på det om jag gick dit och förklarade läget? Någon med erfarenhet av det? 

• Svar på tråden Vill söka ensam vårdnad.
  • LovleyMamma

Vill du ha ensam vårdnad får du stämma honom i tingsrätten. Du bör kontakta en advokat som lämnar in en stämningsansökan till tingsrätten. 
    Man ska ha starka skäl till att få ensam vårdnad. Rätten ser gärna att man har delad vårdnad.

Jag har nyligen stämt sonens pappa på vårdnaden och jag vann.  

• Anonym

Asgarv nej du ts det får du knappast ev för men du lär roa tr om du inte har mer att komma med

• LovleyMamma
    LovleyMamma skrev 2012-05-17 21:13:32 följande:
    Vill du ha ensam vårdnad får du stämma honom i tingsrätten. Du bör kontakta en advokat som lämnar in en stämningsansökan till tingsrätten. 
    Man ska ha starka skäl till att få ensam vårdnad. Rätten ser gärna att man har delad vårdnad.

Jag har nyligen stämt sonens pappa på vårdnaden och jag vann.  
    Kan tillägga att i mitt fall var det bra mycket mer än vad du ts uppger. 

Det bästa du kan göra egentligen är att kontakta familjerätten för samarbetssamtal.

Det kostar en hel del att stämma en vårdnadshavare i rätten 
  • Anonym

Jasså det är så pass tillkrånglat.. nej jag fick förslaget av ett par kompisar faktiskt som inte trodde det skulle vara några problem och har blivit mer och mer fundersam på det efter det. Tycker ändå jag har tillräckligt med skäl till att få det, varför ska hans pappa vara med å bestämma om vi t.ex skulle flytta eller inte, när han inte bryr sig tillräckligt om han annars. Men det kanske inte familjerätten håller med om..

• Anonym

Men vilka skäl har du då? Misshandel hot om kidnappning eller vad? Fängelsekunder får ofta behålla gv så ja du ts det ska mycket mer till en att han inte kommer för vh eller hör av sig på en vecka men det är klart har du många fina tusenlappar som ligger och skräpar och du inte vet vad du ska göra med dem så kan du ju stämma han

• LovleyMamma

Det är rejält krångligt faktiskt och kan ta lång tid med många förhandlingar.
    Efter 6 års misskötsel av sina fadersplikter var det inte något svårt beslut. Finns massor men drar inte upp all här med hänsyn till dom inblandade.

• h8him
    Anonym skrev 2012-05-17 21:23:06 följande:
    Jasså det är så pass tillkrånglat.. nej jag fick förslaget av ett par kompisar faktiskt som inte trodde det skulle vara några problem och har blivit mer och mer fundersam på det efter det. Tycker ändå jag har tillräckligt med skäl till att få det, varför ska hans pappa vara med å bestämma om vi t.ex skulle flytta eller inte, när han inte bryr sig tillräckligt om han annars. Men det kanske inte familjerätten håller med om..
    Han är så liten än. Pappan kan hinna ändra sig. Tror du skulle få svårt att få igenom enskild vårdnad bara för att han inte har regelbundet umgänge än.

Vilken typ av umgänge erbjuder du? Får han ha barnet hos sig?
  • Anonym
    h8him skrev 2012-05-17 21:53:57 följande:
    Han är så liten än. Pappan kan hinna ändra sig. Tror du skulle få svårt att få igenom enskild vårdnad bara för att han inte har regelbundet umgänge än.

Vilken typ av umgänge erbjuder du? Får han ha barnet hos sig?
    Jag har sagt att han får ha han varannan helg, jag har försökt uppmuntra han mycket till det så att säga. Och sagt att det är bra om vi börjar snart, att jag tror det är bättre ju tidigare vi börjar.. har ju varit snack om varannan vecka med, men får jag bestämma så skulle det räcka med varannan helg. Jag är van att ha min son hos mig jämt och skulle kännas riktigt konstigt att vara ifrån han så mycket. och jag VET att det aldrig kommer bli varannan vecka heller så det är egentligen inget å diskutera.. Så det är JAG som har försökt uppmuntra han till att ha han, självklart får han det, jag har aldrig hindrat honom. Men jag ska inte behöva tjata på han om det heller, det är upp till han själv att ta initiativ om.. det är hans förlust om han struntar i sitt barn..
  • Anonym

Varför får han bara minimalt ug? Att du tycker det är konstigt att vara från ungen lär du får jobba med för ingen tr tar hänsyn till att det inte kan vara vv för att du tycker det är konstigt att inte ha ungen hos dig hela tiden utom vh.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-05-17 23:30:08 följande:
    Jag har sagt att han får ha han varannan helg, jag har försökt uppmuntra han mycket till det så att säga. Och sagt att det är bra om vi börjar snart, att jag tror det är bättre ju tidigare vi börjar.. har ju varit snack om varannan vecka med, men får jag bestämma så skulle det räcka med varannan helg. Jag är van att ha min son hos mig jämt och skulle kännas riktigt konstigt att vara ifrån han så mycket. och jag VET att det aldrig kommer bli varannan vecka heller så det är egentligen inget å diskutera.. Så det är JAG som har försökt uppmuntra han till att ha han, självklart får han det, jag har aldrig hindrat honom. Men jag ska inte behöva tjata på han om det heller, det är upp till han själv att ta initiativ om.. det är hans förlust om han struntar i sitt barn..
    Ni behöver samarbetsavtal för det är inte upp till dig att "ge" pappan ett visst umgänge utan det är något NI ska komma överens om!!!!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-18 00:33:52 följande:
    Varför får han bara minimalt ug? Att du tycker det är konstigt att vara från ungen lär du får jobba med för ingen tr tar hänsyn till att det inte kan vara vv för att du tycker det är konstigt att inte ha ungen hos dig hela tiden utom vh.
    Jag skrev att jag VILL ha det så, jag skrev inte att vi kommer göra så. Eller jo det kommer vi säkerligen för han kommer aldrig vilja ha han varannan vecka iaf som det ser ut nu. Men självklart skulle jag gå med på varannan vecka om pappan verkligen ville det.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-18 00:38:13 följande:
    Ni behöver samarbetsavtal för det är inte upp till dig att "ge" pappan ett visst umgänge utan det är något NI ska komma överens om!!!!
    Ja och som jag skrev till den innan så är det inget jag har skrivit här heller.. jag skrev hur jag VILLE göra och inte att jag bestämde att det skulle vara så. Som sagt, vill pappan ha varannan vecka så blir det så också. Men, det kommer inte hända..
  • mammalovis

Jag skulle också rekommendera att ni tar hjälp av familjerätten och låter dem skriva ett samarbetsavtal mellan er som reglerar umgänget. Då får ni båda komma tills tals om hur ni vill ha det. Tanken är att ni ska enas i samförstånd. Om han sedan inte följer avtalet får du meddela när han brytit avtalet. Hur det påverkar sedan vet jag inte, men det finns väl med när avtalet förnyas.

Vi är på väg att få ett sådant skrivet bara exet lyckas "hitta" sitt arbetsschema och meddela tiderna, han glömde det inför samtalet senast. Inte för jag förstår hur man kan glömma en sådan enkel sak, men det är typiskt honom. Jag hoppas avtalet ska hjälpa oss, så han inte fattar nya egna beslut hela tiden. Innan tog han bort en umgängesdag om jag behövde ändra dag p g a kvällsmöte på jobbet. Tydligen är det för jobbigt för vissa pappor att träffa barnet två dagar i rad, medan det är helt okej att mamman har dem på heltid och aldrig får en paus. Ja, sedan avbröt han umgänget en månad för att dejta en ny flickvän!!!

• Anonym
    mammalovis skrev 2012-05-18 18:45:43 följande:
    Jag skulle också rekommendera att ni tar hjälp av familjerätten och låter dem skriva ett samarbetsavtal mellan er som reglerar umgänget. Då får ni båda komma tills tals om hur ni vill ha det. Tanken är att ni ska enas i samförstånd. Om han sedan inte följer avtalet får du meddela när han brytit avtalet. Hur det påverkar sedan vet jag inte, men det finns väl med när avtalet förnyas.

Vi är på väg att få ett sådant skrivet bara exet lyckas "hitta" sitt arbetsschema och meddela tiderna, han glömde det inför samtalet senast. Inte för jag förstår hur man kan glömma en sådan enkel sak, men det är typiskt honom. Jag hoppas avtalet ska hjälpa oss, så han inte fattar nya egna beslut hela tiden. Innan tog han bort en umgängesdag om jag behövde ändra dag p g a kvällsmöte på jobbet. Tydligen är det för jobbigt för vissa pappor att träffa barnet två dagar i rad, medan det är helt okej att mamman har dem på heltid och aldrig får en paus. Ja, sedan avbröt han umgänget en månad för att dejta en ny flickvän!!!
    Okej, ja jag ska fundera på det...
    Men fyfan :S Ja så är det för mig med. Jag har min son på heltid och hans pappa skulle haft han i söndags men hörde aldrig av sig. Söndan innan dess hade han huvudvärk stackarn :P Och söndan innan dess var han hundvakt. Ikväll ringde han och jag satte han på plats ordentligt. Han erkände att han gjort fel, "ursäkterna" han hade var att han inte hade ett öre just nu, varit mycket på jobbet och att det var fel på bilen IGEN! Man blir ju mörkrädd.. Svin det finns alltså.. förstår inte hur vissa folk tänker! Hoppas det löser sig till det bästa för dig! 
Svar på tråden Vill söka ensam vårdnad.