• yllekofta

Får/vill ett barn som utsatts för incest träffa sin förövare?

Jag skriver i en uppsats om barn som utsatts för incest som träffar sin förövare, i en etikkurs jag läser, allt började med att jag för några år sedan fick höra att det fanns mysigt inredda rum på fängelser där barnen kunde träffa sina föräldrar (även vid incestbrott) och jag visste ingenting om det och blev helt chockad. Jag har en hel massa obesvarade frågor och det är så svårt att hitta länkar och information så jag tänkte om någon här inne hade erfarenhet av dessa saker genom yrken, studier eller andra orsaker... just nu funderar jag över följande frågor:

Vad krävs för att det ska bli en fällande dom?

Vilka konsekvenser finns det hos barnen med dessa möten?

Vad har barnet för möjligheter/rättigheter? Måste man träffa föräldern och den vill det?

Vid sexuellt utnyttjande av barn:

Hur värderar man barnets berättelse?

Om man enligt lag är oskyldig tills man är dömd, vilka rättigheter har då ett barn som misstänks utsatts för sexuella övergrepp? Skyddat boende etc?

Vilka bevis krävs för att få en fällande dom?

Hur skyddar man barnen under rättegång?

Jag är jättetacksam för alla svar eller länktips jag kan få!!!

• Svar på tråden Får/vill ett barn som utsatts för incest träffa sin förövare?
  • La Lola

Du hade nog fått mer svar om tråden hade legat i känsliga rummet så det går att svara anonymt.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Nemi76

"Vad krävs för att det ska bli en fällande dom?"

Att det är bevisat bortom rimligt tvivel att den misstänkte är skyldig till brottet hen är anklagad för.   

"Hur värderar man barnets berättelse?"

Beror lite på barnets ålder men genom att lyssna/lägga märke till detaljer i berättelsen. Om barnet berättar spontant och frivilligt eller om förhörsledaren ställer ledande frågor. Om det finns någon stödbevisning som stöder barnets berättelse, osv. På samma sätt som man värderar människors utsagor i övriga samhället egentligen. Det är dock lite svårare i en rättssal då barnförhöret är inspelat i förväg och det är begränsad möjlighet att ställa följdfrågor samt att rättens ledamöter inte känner barnet och vet något om hur barnet brukar berätta saker osv, saker som i många fall är nödvändiga för att bedöma trovärdighet.

"Vilka bevis krävs för att få en fällande dom?"

Oftast någon form av stödbevisning utöver barnets trovärdighet. Det kan finnas vittnen som hört barnet berätta om olika händelser och kan styrka barnets berättelse, det kan finnas läkarundersökningar osv. Jag kan inte uttala mig om det finns fall där endast barnets berättelse legat till grund för en fällande dom, utan någon stödbevisning. Det är inte omöjligt att det finns men som regel bör stödbevisning finnas.  

"Hur skyddar man barnen under rättegång?"

På vilket sätt menar du? Barnet är i regel inte med vid rättegången utan förhöret är inspelat i förväg och spelas upp vid rättegången. Beror lite på barnets ålder osv men rör det sig om små barn är de inte med vid rättegången. De företräds av antingen den andra föräldern eller en särskild företrädare i form av en jurist/advokat.   

Har försökt svara lite på de frågor jag har någon form av kunskap om   

• Johan70
    yllekofta skrev 2012-05-18 10:58:50 följande:
    Jag skriver i en uppsats om barn som utsatts för incest som träffar sin förövare, i en etikkurs jag läser, allt började med att jag för några år sedan fick höra att det fanns mysigt inredda rum på fängelser där barnen kunde träffa sina föräldrar (även vid incestbrott) och jag visste ingenting om det och blev helt chockad. Jag har en hel massa obesvarade frågor och det är så svårt att hitta länkar och information så jag tänkte om någon här inne hade erfarenhet av dessa saker genom yrken, studier eller andra orsaker... just nu funderar jag över följande frågor:

Vad krävs för att det ska bli en fällande dom?

Vilka konsekvenser finns det hos barnen med dessa möten?

Vad har barnet för möjligheter/rättigheter? Måste man träffa föräldern och den vill det?

Vid sexuellt utnyttjande av barn:

Hur värderar man barnets berättelse?

Om man enligt lag är oskyldig tills man är dömd, vilka rättigheter har då ett barn som misstänks utsatts för sexuella övergrepp? Skyddat boende etc?

Vilka bevis krävs för att få en fällande dom?

Hur skyddar man barnen under rättegång?

1. Som i alla straffrättsliga ärenden, krävs att det skall vara ställt utom rimligt tvivel att den tilltalade har begått gärningen för att den skall dömas.

2. Det är nog väldigt olika hur barn reagerar på sådana möten. Ett barn är nog aldrig ensamt om det skall träffa en förälder som är dömt för övergrepp av något slag mot barnet.

3. Barnet måste inte träffa föräldern. Oftast griper socialtjänsten in redan vid misstanke och kan se till att barnet får vara hos den andra föräldern, i familjehem eller annat. Den andra föräldern inleder nog ofta en vårdnadstvist så att barnet inte skall behöva ha umgänge med förövande förälder, fast allt är ju olika från fall till fall.

4. Man gör en individuell bedömning av barnets berättelse. De som förhör barnet har särskild utbildning för sådant.

5. Ja, som jag skrev under punkt 3 så griper soc in. Soc kan ge skyddat boende i princip omedelbart även om det inte finns någon dom.

6. Starka bevis. Normalt räcker inte endast barnets berättelse, utan det kan krävas stödbevisning.

7. Se punkt 3 och 5 samt att barnets vittnesmål - som Nemi redan nämnde - brukar vara upptaget i förväg så att barnet inte behöver vara med på rättegången.
  • yllekofta

Själva grundproblemet är ju att "man" låter barnen träffa sina föräldrar, att många anser att det är viktigt att barnet får träffa föräldern, de svar jag fått från olika organisationer som arbetar med dessa barn är att många barn faktiskt saknar sin förälder, för de har trots allt två olika relationer, en "vanlig" relation där föräldern är en "vanlig" förälder....Barnen tvingas ju trots allt ofta tillbaka till sina föräldrar tills det blir en fällande dom. Men vad händer sen?

• Nemi76
    yllekofta skrev 2012-05-18 23:33:18 följande:
    Själva grundproblemet är ju att "man" låter barnen träffa sina föräldrar, att många anser att det är viktigt att barnet får träffa föräldern, de svar jag fått från olika organisationer som arbetar med dessa barn är att många barn faktiskt saknar sin förälder, för de har trots allt två olika relationer, en "vanlig" relation där föräldern är en "vanlig" förälder....Barnen tvingas ju trots allt ofta tillbaka till sina föräldrar tills det blir en fällande dom. Men vad händer sen?

Ska i ärlighetens namn säga att jag vet inte så mycket om just detta med att träffa förövaren osv. Den erfarenheten jag har är begränsad och jag vet att på vissa häkten försöker man begränsa möjligheten för intagna att ha kontakt med målsäganden men jag misstänker att det kan vara svårt eftersom jag vet att mödrar (eftersom det oftast är män som anklagas för incest) tar med barnets syskon osv och besöker sina makar/sambor/pojkvänner och det sker säkerligen att mödrarna tar med barnet som blivit utsatt för incest på besök också. I mina ögon är det ett dubbelt svek mot barnet för det blir inte bara sviket av den som begått incest utan det sviks också av den andra föräldern som i princip tar förövarens ställning. Angående att barnen tvingas tillbaka till sina föräldrar tills det blir en fällande dom så vill jag tro att förövaren i de allra flesta fall sitter häktad, om man har såpass på fötterna att det blir fråga om åtal, eftersom jag föreställer mig att det är fara för fortsatt brottslighet (recidivfara, en häktningsgrund) vid den här typen av brott. Om så ej är fallet får man verkligen hoppas att den andre föräldern är såpass bra förälder att hen tar sitt pick och pack och lämnar förövaren och ser till att barnen inte behöver träffa denne.

Men som sagt, det mesta är bara spekulationer från min sida. Jag hade kontaktat Kriminalvården och ställt frågor, hur de skyddar barnen när det gäller besök osv. Även Soc. som har hand om frågor kring skyddat boende osv. Är det så att tex pappan begått brottet, inte sitter häktad, bor tillsammans med mamman och hon bor kvar hos honom så finns möjlighet att omhänderta barnet enligt LVU. Det krävs inte att föräldern/föräldrarna måste vara dömda för något brott för att omhänderta ett barn utan det krävs "endast" att barnets hälsa eller utveckling riskerar att skadas på grund av tex bristande omsorg.
Svar på tråden Får/vill ett barn som utsatts för incest träffa sin förövare?