• Anonym (Arbetslös)

Gravis och arbetslös

Hej!

Vi har blivit oplanerat gravida. Jag är arbetslös. Vid min förra graviditet fick jag havandeskapsförgiftning (vilket inte behöver ske nu, men ändå, risken är dock större )

Vad  grundar sig min blivande fp på?
    Om jag skulle bli sjukskriven innan barnet föds pga havandeskapsförgiftning eller annat - vilken sjukpenningnivå är det jag får, den som baseras på SGI eller något annat.

Våran minsta var inte två år gammal när jag blev gravid. 

MVH en orolig 

• Svar på tråden Gravis och arbetslös
  • Försäkringskassan

Hej,

Om du anmälde dig som arbetssökande på arbetsförmedlingen efter att din tidigare anställning avslutades och har varit arbetssökande eller föräldraledig under hela perioden fram till nu och hela vägen fram tills att det nya barnet kommer så kan det bli så att handläggare tittar bakåt i tiden för att fastställa din SGI. Desamma gäller om du blir sjukskriven eftersom den ersättningen också beräknas på din SGI.

Är det så att du blev gravid innan ditt första barn var 1 år och 9 månader så kommer din föräldrapenning vara den samma som du hade på första barnet.

Hälsningar
    Jane, handläggare 

• Försäkringskassan

Hej!
    Jag har svårt att ge ett exakt svar eftersom vi kommer alltid att titta på vad som gäller för just dig i samband med att du ansöker om någon ersättning som grundar sig på den sjukpenninggrundande inkomsten, SGI (som exempelvis föräldrapenning, sjukpenning eller graviditetspenning).

Grundregeln är att ens SGI baserar sig på ens arbetsinkomst som man har under ett år. Om man är arbetslös så har man möjlighet att skydda sin SGI genom att stå som aktivt arbetssökande på arbetsförmedlingen. Man skyddar även sin SGI genom att ta föräldrapenning fem dagar i veckan efter att barnet fyller ett år. SGI:n är skyddad ända fram till att barnet fyller ett år. 

Blir du sjukskriven under graviditeten så räknar vi ut din sjukpenning baserat på din SGI. Den enda skillnaden som helt arbetslös att man kan få som mest 486 kronor per dag i sjukpenning, det motsvarar en SGI på omkring 228 500.

Här kan du läsa mer om SGI som arbetslös
    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/studerande/text

Och här finns det lite allmännyttig info i samband med att man väntar barn.
    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vanta_barn/

Hälsningar 
    Anders, handläggare

• Försäkringskassan

Hej!

Här har du fått svar från två olika handläggare, den ena arbetar  inom föräldraförsäkringen och den andra med sjukförsäkringen.
    De har svarat utifrån sitt arbetsområde.
    Vill du ha svar gällande föräldraförsäkringen välj gärna fråga experten "fråga om föräldraförsäkringen" och gäller det sjukpenning "fråga om sjukpenning".

Hälsningar
    Carl, handläggare 

• Anonym (Arbetslös)
    Försäkringskassan skrev 2012-05-18 12:25:59 följande:
    Hej,

Om du anmälde dig som arbetssökande på arbetsförmedlingen efter att din tidigare anställning avslutades och har varit arbetssökande eller föräldraledig under hela perioden fram till nu och hela vägen fram tills att det nya barnet kommer så kan det bli så att handläggare tittar bakåt i tiden för att fastställa din SGI. Desamma gäller om du blir sjukskriven eftersom den ersättningen också beräknas på din SGI.

Är det så att du blev gravid innan ditt första barn var 1 år och 9 månader så kommer din föräldrapenning vara den samma som du hade på första barnet.

Hälsningar
    Jane, handläggare 

Ja jag har har varit anmäld hela tiden på arbetsförmedlingen/föräldraledig, men nej mitt äldre barn var inte yngre än 1 år och 9 mån.

Min SGI är maxad idag 
Svar på tråden Gravis och arbetslös